Zgodnie z planem 8,3-kilometrowa linia metra miałaby na swojej trasie sześć stacji.
Leif Jørgensen [CC BY-SA 4.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)]
W środę 26 czerwca doszło do ostatecznego porozumienia między państwem a władzami Oslo i Akershus w kwestii finansowania projektu nowej linii metra, łączącej centrum stolicy z Fornebu w Bærum. Całość budowy kosztować będzie ponad 16 miliardów koron, z czego zgodnie z umową połowa zostanie pokryta z państwowego budżetu. Start prac zaplanowany jest wstępnie na marzec 2020 roku, jednak jeszcze kilka dni temu nie było pewności, czy inwestycja będzie możliwa do zrealizowania – projekt stał bowiem pod znakiem zapytania właśnie ze względu na kwestię finansową.
O planie budowy Fornebubanen mówi się już od kilku lat. Nowa linia metra ma ułatwić poruszanie się mieszkańcom całego regionu i odciążyć dotychczasową infrastrukturę drogową w Oslo i okolicy.
Podzielą się kosztami
W ubiegłym tygodniu podpisano ostateczną umowę dotyczącą rozwoju miasta (byvekstavtale), która reguluje m.in. kwestie związane z finansowaniem dużego projektu budowy kolejnej linii metra – rząd zadeklarował pokrycie połowy z kwoty ponad 16 miliardów koron, które zgodnie z szacunkami pochłonie inwestycja. W planach jest nie tylko ponad 8-kilometrowa trasa t-bane, ale też nowy tunel między Majorstuen i Tøyen.
Władze Oslo i Akershus chcą także, aby z państwowego budżetu zostało pokryte 50 proc. kosztów budowy nowej stacji Majorstuen, nowej instalacji sygnalizacji świetlnej metra oraz kolei do Lørenskog, jednak w tej kwestii nie podjęto jeszcze żadnych decyzji.
Duże ułatwienie dla mieszkańców
Potrzeba budowy nowej linii metra związana jest bezpośrednio ze stałym rozwojem Oslo oraz wzrostem liczby mieszkańców – dodatkowy środek transportu publicznego ma ułatwić poruszanie się po mieście osobom w całym regionie. Zgodnie z planem 8,3-kilometrowa kolej miałaby na swojej trasie sześć stacji: w obszarze Bærum znalazłyby się stacje Fornebu, Flytårnet, Fornebuporten oraz Lysaker, a następnie w Oslo Vækerø i Skøyen, skąd metro dojedzie do Majorstuen i połączy się z dotychczasową infrastrukturą. Przy składach z sześcioma wagonami i ośmioma kursami na godzinę linia ma być w stanie przewieźć w ciągu 60 minut aż 8000 mieszkańców, natomiast podróż na całej trasie ma trwać 12 minut.
Zgodnie z przewidywaniami budowa nowej linii metra może potrwać nawet siedem lat, dlatego zakłada się, że ukończenie projektu będzie mieć miejsce na przełomie 2026/27 roku.