Jak dotąd w tym roku państwo zwróciło jednorazowy podatek za 7012 samochodów.
stock.adobe.com/licencja standardowa
Jak dotąd w tym roku z Norwegii wyeksportowano o 30 proc. więcej używanych samochodów na paliwo niż w całym 2022. Sytuację napędza korona norweska, której pozycja w stosunku do euro jest słaba.
Tą walutą płacą często nabywcy z zagranicy, czyni teraz rynek motoryzacyjny w kraju fiordów atrakcyjnym. Jeszcze taniej staje się, gdy część uiszczonej wcześniej opłaty jednorazowej zostanie zwrócona.
Nie licząc elektryków
Jak dotąd w tym roku państwo zwróciło jednorazowy podatek za 7012 samochodów napędzanych paliwami kopalnymi, które zostały wyeksportowane z kraju fiordów za łączną kwotę 650 mln koron. Dla porównania, w całym 2022 roku za granicę sprzedano 5346 samochodów napędzanych paliwami kopalnymi. Pokazują to dane, które NRK uzyskało od Norweskiego Urzędu Podatkowego (Skatteetaten).
Kupujący pochodzą z Europy Wschodniej, Niemiec i Holandii, a także z krajów sąsiednich.
Obliczenia wykonane przez NRK na podstawie modelu kalkulacyjnego Urzędu Podatkowego dotyczącego zwrotu jednorazowego podatku pokazują, że wiele używanych samochodów, które są obecnie sprzedawane w Norwegii, może zapewnić zwrot jednorazowego podatku w wysokości ponad 600 tys. koron. Samochód musi być jednak nowszy niż z czerwca 2014 r.
Wszystkie auta paliwowe wyprodukowane przed 2014 r. nie zostaną uwzględnione w tym przeglądzie.Źródło: stock.adobe.com/standardowa/Holtermann Design
Więcej niż w rejestrze
Jednak prawdopodobnie z Norwegii eksportuje się znacznie więcej samochodów niż rejestruje Urząd Podatkowy. Wszystkie auta paliwowe wyprodukowane przed 2014 r. nie zostaną uwzględnione w tym przeglądzie, podobnie jak pojazdy elektryczne.
Dane pokazują, że zagraniczni nabywcy samochodów lub osoba odpowiedzialna za eksport auta otrzymali od państwa średni zwrot w wysokości 93 tys. koron.
Możliwe też, że nie wszystkie samochody, które opuszczają Norwegię, są lub kiedykolwiek były zarejestrowane jako eksportowane, nawet w Autosys lub Statens vegvesen, według Urzędu ds. Informacji o Ruchu Drogowym (OFV). Powodem jest między innymi to, że Norwegia nie ma umowy ze wszystkimi krajami w sprawie informacji zwrotnej w związku z rejestracją samochodu w innym kraju.
17-08-2023 19:39
0
0
Zgłoś