11

Plakaty stworzono wykorzystując jedno ze zdjęć, które sam Breivik dołączył do swojego manifestu, rozesłanego przed zamachami 22. lipca. Mają reklamować sztukę teatralną „Kto zabił Alonę Iwanowną?", wystawianą na deskach teatru w lutym i marcu.
- Na plakacie można zobaczyć twarz Breivika, ale tylko z daleka widać, że to on, z bliska nie - mówi rzeczniczka Teatru Dramatycznego w Warszawie, Katarzyna Szustow.
Szustow rozumie, że widok twarzy terrorysty i zabójcy może być bolesny, broni jednak decyzji o wykorzystaniu jej na plakatach:
- Musimy wcielać rzeczywistość do sztuki, w przeciwnym wypadku sztuka stanie się „bezpieczna" i... nudna. To właśnie dzięki sztuce radzimy sobie z traumami i przełamujemy tabu.
Następnie Szustow dodaje:
- P roszę pamiętać, że jesteśmy w Polsce, gdzie nikt nie był blisko związany z ofiarami. Nie byliśmy bezpośrednimi świadkami żałoby w Norwegii. Dla Polaków te zamachy terrorystyczne stanowią po prostu przerażający przykład działania prawdziwego zła.
Sztuka „Kto zabił Alonę Iwanowną?" reklamowana jest następująco:
„Morderca potrzebny od zaraz! Raskolnikow, bohater z kryminalną przeszłością opisaną w Zbrodni i karze Dostojewskiego, już dawno się skończył. W tej formie już długo nie pociągnie. Jego zbrodni dziś już nikt nie kupuje. Poza tym, nawet on sam ma pilniejsze sprawy i nie w głowie mu zabijanie. Studiuje i właśnie zakłada własny biznes. Wszyscy mylą go z tym, kim on już nie chce być, stawiają oczekiwania, którym nijak nie jest w stanie podołać. Tylko pytanie: „Kto zabił Alonę Iwanowną?" wciąż pozostaje otwarte i domaga się odpowiedzi.
Teatr Dramatyczny proponuje więc plebiscyt na mordercę. W szranki o ten zaszczytny tytuł stają m.in. pewien kamienicznik-wyzyskiwacz, Anders Breivik, seryjny morderca z wyspy Utøya, oraz niepoprawny politycznie reżyser, Lars von Trier, który w Melancholii starł z powierzchni ziemi całą ludzkość. Każdy z nich ma jakąś sprawę do załatwienia. Nad każdym ciąży zbliżający się według przepowiedni koniec świata. Każdemu trzeba oddać sprawiedliwość.
Czy Lars von Trier faktycznie rozumie Hitlera? Kto zabił Jolę Brzeską? Dlaczego należy okupować Bar Prasowy? Kto zabił Alonę Iwanowną? To głos młodego pokolenia, które pilnie obserwuje najnowsze wydarzenia i domaga się prawa do własnej wypowiedzi. Uwzględniając specyfikę miejsca, w którym tworzy - Warszawy, chce mówić ze sceny o lokalnej polityce miejskiej: od spraw socjalnych począwszy, na wydatkach na kulturę kończąc. Chce teatru, który jest przede wszystkim trybuną. Miejscem, w którym porusza się tematy społeczne, gdzie nie chodzi tylko o doraźną publicystykę, ale o zajęcie wyraźnego stanowiska."
Źródło: abcnyheter, teatrdramatyczny.pl
Reklama
To może Cię zainteresować
04-03-2012 01:27
1
0
Zgłoś
04-03-2012 00:37
0
-1
Zgłoś
01-03-2012 17:55
1
0
Zgłoś
29-02-2012 21:22
0
0
Zgłoś
29-02-2012 20:49
1
0
Zgłoś
29-02-2012 19:55
2
0
Zgłoś
29-02-2012 19:45
1
0
Zgłoś
29-02-2012 14:51
1
0
Zgłoś
29-02-2012 13:47
1
0
Zgłoś