Rok 2013 – po staremu
Na rok 2013 podatnicy dostaną karty podatkowe tak jak do tej pory i będą musieli dostarczyć je swoim pracodawcom. Karty podatkowe 2013 rozstaną rozesłane na adresy zarejestrowane w Rejestrze ludności (Folkeregister) pomiędzy 15. i 31. grudnia 2012.
Podatnicy powinni skontrolować dane w kartach podatkowych, nim dostarczą je pracodawcom. Zmian w karcie podatkowej będzie można dokonać tak samo, jak dotychczas.
Jako rozwiązanie testowe dla pracodawców po raz pierwszy pojawią się też elektroniczne karty podatkowe.
Rok 2014 – obowiązkowe elektroniczne karty podatkowe
Od 2014 wszyscy pracodawcy będą musieli korzystać z nowego systemu elektronicznych kart podatkowych i zamawiać/ściągać je dla swoich pracowników. Pracownicy otrzymają jedynie powiadomienie o wysokości (przewidywanej) podstawy opodatkowania oraz wysokości zaliczek na poczet podatku, ale nie będą przekazywać tego powiadomienia pracodawcy.
Okres przejściowy – program pilotażowy
Inauguracja elektronicznych kart podatkowych, które od roku 2014 staną się obowiązkowe dla wszystkich, nastąpi w 2013 roku w ramach programu pilotażowego (dowolnego) dla przedsiębiorców,
Według nowych zasad, pracodawca będzie mieć obowiązek ściągnięcia kart podatkowych swoich pracowników drogą elektroniczną. W roku 2013 będzie mógł to zrobić, jeśli zechce. Ponieważ będzie to rok przejściowy, urząd skarbowy wyśle pracownikom również papierowe karty podatkowe, które ci będą mieli obowiązek dostarczyć do pracodawcy.
Pracodawca biorący udział w programie pilotażowym będzie musiał potraktować karty podatkowe pracowników tak samo, jak dotąd, natomiast nie będzie musiał aktualizować systemu płacowego ręcznie, kiedy pracownik zmieni kartę podatkową, ani też w przypadku zatrudnienia nowego pracownika.
Co oznaczają elektroniczne karty podatkowe dla przedsiębiorców?
-
Pracodawca będzie mógł w prosty sposób zamówić karty podatkowe dla swoich pracowników drogą elektroniczną.
-
Pracodawca otrzyma powiadomienie, jeśli któryś z jego pracowników wystąpił o zmianę karty podatkowej. W takim wypadku pracodawca będzie mieć obowiązek aktualizacji danych zgodnie z nową kartą podatkową pracownika, przed terminem następnego rozliczenia płac.
-
Pracodawca będzie miał dostęp do ostatniej aktualnej karty podatkowej pracownika o dowolnej porze, w dowolnym miesiącu roku.
-
Aby móc ściągnąć elektroniczne karty podatkowe dla swoich pracowników, pracodawca będzie musiał mieć dostęp do numerów personalnych (stałych lub tymczasowych) pracowników.
-
Pracodawca będzie mieć prawo ściągnięcia kart podatkowych jedynie dla tych osób, którym będzie wypłacał jakieś świadczenia objęte obowiązkiem odciągania zaliczek na podatek dochodowy i/lub składkę na ubezpieczenia społeczne.
-
Pracownicy otrzymają powiadomienia o tym, że pracodawca ściągnął dla nich karty podatkowe.
-
Jeśli pracodawca nie będzie pewny, czy jest pracodawcą głównym (hovedarbeidsgiver), czy pobocznym (biarbveidsgiver), będzie musiał ustalić/wyjasnić do z pracownikiem. Dotyczy to jedynie pracowników, których pensje rozliczane są zgodnie z kartami tabelarycznymi.
Podstawa prawna
Zmiana ustawy o funkcjonowaniu administracji skarbowej (skattebetalingsloven), wprowadzająca elektroniczne karty podatkowe, została uchwalona jako poprawka do budżetu 2012, ale wchodząca w życie od roku 2014. Około 1. listopada 2012 spodziewane jest wydanie specjalnego rozporządzenia, regulującego funkcjonowanie programu pilotażowego w roku 2013.
Jutro opiszemy, jak zamówić elektroniczne karty podatkowe na rok 2013.
Na podstawie: Skatteetaten
To może Cię zainteresować