Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu
NAV żąda zwrotu wyłudzonych świadczeń

 
 
W związku z pojawiającymi się ostatnio doniesieniami medialnymi na temat Norwega, który miał był wyłudzić bezprawnie z NAV-u dużą kwotę pieniędzy, Urząd Pracy i Polityki Socjalnej przypomina o zasadach rządzących wypłacaniem świadczeń i ewentualnymi żądaniami ich zwrotu.


Ze względu na obowiązek zachowania poufności, NAV nie może potwierdzić, ani zaprzeczyć, czy dana osoba otrzymuje jakieś świadczenia i czy w sprawie nie wystąpiły nadużycia. Natomiast wszystkie przypadki, w których istnieje podejrzenie wyłudzenia są sprawdzane przez wydział kontroli NAV-u (NAV Kontroll).

- Jeśli wystąpiło podejrzenie, że jakaś osoba otrzymuje bądź otrzymywała pieniądze bezprawnie, NAV zbada sprawę i w razie potrzeby zażąda zwrotu bezpodstawnie pobranej kwoty - mówi pełniąca obowiązki dyrektora NAV Ellen Christiansen. - Przypadki poważnych nadużyć są ponadto standardowo zgłaszane na policję.

System oparty na zaufaniu

System opieki socjalnej w Norwegii opiera się na zaufaniu. Aby móc otrzymywać takie świadczenia jak na przykład zasiłek dla bezrobotnych , czy zasiłek przejściowy (arbeidsavklaringspenger), świadczeniobiorca musi wysyłać do NAV-u karty meldunkowe. Można je wysyłać przez internet z zagranicy, ale należy obowiązkowo zgłosić do NAV-u planowany pobyt za granicą i jeśli spełnia się określone warunki/uzyska się zgodę, można wtedy zachować prawo do świadczenia.

NAV regularnie przeprowadza kontrole w celu wykrycia oszustw. Ale kontrola osób przebywających za granicą jest szczególnie trudna i wymagająca wielu nakładów.

- Osoby, które usiłują wyłudzić pieniądze z NAV-u wykazują się bardzo dużą kreatywnością, jak chodzi o obchodzenie mechanizmów kontrolnych - wzdycha Christiansen - ale i nasze działania stają się coraz lepiej ukierunkowane i coraz bardziej skuteczne.

Coraz więcej zgłoszeń na policję

W ramach NAV Kontroll wyodrębniła się specjalna grupa, zajmująca się tylko i wyłącznie sprawami związanymi z zagranicą. Grupa ta funkcjonuje już od dwóch lat i wciąż odkrywa coraz więcej przypadków nadużyć. W 2011 roku grupa zgłosiła na policję przypadki 85 osób, które łącznie wyłudziły 15 milionów koron. Rok wcześniej, w 2010, złapano 43 osoby, które dopuściły się wyłudzeń. Mowa tu cały czas o sprawach, gdzie NAV podejrzewa, że dana osoba przebywa za granicą niezgodnie z warunkami, jakie powinna spełniać, by móc pobierać dane świadczenie.

Źródło: NAV

 



Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok