Praca i prawo pracy
Przeprowadzasz się? Zgłoś zmianę adresu w urzędzie

Zmieniasz adres? Koniecznie zgłoś ten fakt w urzędzie. MN
Każdy, kto przebywa w Norwegii dłużej niż 3 miesiące, ma obowiązek rejestracji swojego pobytu. Folkeregister to organ, który odpowiada za ewidencję ludności. To tam należy zgłaszać wszelkie informacje dotyczące narodzin nowego członka rodziny, zmiany stanu cywilnego lub nazwiska. Również w przypadku zmiany adresu lub wymeldowania z Norwegii należy skontaktować się z urzędem i poinformować o zaistniałych zmianach.
Dane umieszczone w folkeregister wykorzystywane są przez najważniejsze norweskie urzędy, między innymi NAV oraz Skatteetaten. Dlatego tak ważne jest, by na bieżąco informować urząd o zmianach.
Planujesz przeprowadzkę?
Osoba ze stałym numerem personalnym może przeprowadzić zmianę adresu na dwa sposoby: drogą elektroniczną oraz tradycyjnie. W pierwszym przypadku należy wypełnić odpowiedni formularz oraz przesłać go przy użyciu konta Altinn. Jeżeli dana osoba nie jest użytkownikiem elektronicznym lub ma tymczasowy numer personalny, musi wysłać formularz pocztą.
Adres korespondencyjny
Czasem zdarza się tak, że miejsce zamieszkania nie ulega zmianie, ale konieczna jest zmiana adresu, pod którym odbierana jest poczta. W tej sytuacji należy dokonać zmiany adresu korespondencyjnego. Również w przypadku wyprowadzki z Norwegii należy poinformować urząd, na jaki adres kierowana ma być ewentualna korespondencja – w przeciwnym razie pisma z urzędu utkną na poczcie.
Szczególnie w okresie, kiedy urząd wysyła wyniki rozliczeń podatkowych, istotna jest weryfikacja adresu korespondencyjnego, pod którym jest się zarejestrowanym. Nie wszyscy otrzymają zwrot podatku drogą elektroniczną – do części osób wysłany zostanie listownie czek (norw. utbetalingskort). Ci, którzy nie zaktualizowali swojego adresu, powinni mieć na uwadze, że list prawdopodobnie do nich nie dotrze. W takich okolicznościach należy indywidualnie kontaktować się z odpowiednim oddziałem Skatteetaten w celu wyjaśnienia sytuacji i odzyskania czeku.
Szczególnie w okresie, kiedy urząd wysyła wyniki rozliczeń podatkowych, istotna jest weryfikacja adresu korespondencyjnego, pod którym jest się zarejestrowanym. Nie wszyscy otrzymają zwrot podatku drogą elektroniczną – do części osób wysłany zostanie listownie czek (norw. utbetalingskort). Ci, którzy nie zaktualizowali swojego adresu, powinni mieć na uwadze, że list prawdopodobnie do nich nie dotrze. W takich okolicznościach należy indywidualnie kontaktować się z odpowiednim oddziałem Skatteetaten w celu wyjaśnienia sytuacji i odzyskania czeku.
Numer tymczasowy a adres korespondencyjny
Osoby, które nie posiadają stałego numeru, mogą zmienić jedynie swój adres korespondencyjny. Podlegają one pod Centralny Urząd Podatkowy ds. Zagranicznych i tam muszą wysłać specjalny formularz.
Terminy
Zmiany adresu na terenie Norwegii muszą zostać zgłoszone w ciągu 8 dni od ich zaistnienia. Sprawa wygląda inaczej w przypadku wymeldowania z kraju. Informacja o wymeldowaniu powinna zostać zgłoszona dwa tygodnie przed planowanym wyjazdem.
Artykuł powstał we współpracy z firmą Multinor.
Artykuł powstał we współpracy z firmą Multinor.
Reklama

Reklama
To może Cię zainteresować