Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Jak ubezpieczyć samochód w Norwegii? - Norwegia

Czytali temat:
halina manka Agata Dymna gswwwwwwww (621 niezalogowanych)
1235 Postów
robert taki
(gargamello)
Maniak
szukaja jeleni...
Zgłoś wpis
Oceń wpis:-1  
Odpowiedz   Cytuj
5815 Postów
pati muzia
(patim)
Maniak
artykul sponsorowany
Zgłoś wpis
Oceń wpis:3  
Odpowiedz   Cytuj
6 Postów
Aneta Musial
(Eiendomsfinans)
Wiking
odpowiedz do Kamil odnosnie zielonej karty

FN-konvensjonen om veitrafikk er en internasjonal avtale som skal tjene til å forenkle internasjonal veitrafikk og øke sikkerheten på veiene gjennom standardisering av trafikkregler blant avtalepartene. Konvensjonen ble vedtatt i FNs økonomiske og sosiale råds konferanse om veitrafikk 7. oktober til 8. november 1968. Konferansen resulterte også i Konvensjonen om veitrafikkskilt og signaler. Avtalen administreres av FNs økonomiske kommisjon for Europa (ECE).
Sjåfører har fordel av avtalen ved at avtalepartene er forpliktet til å anerkjenne lovligheten av kjøretøy fra andre avtaleland. Noen krav må likevel være tilfredsstilt når man kjører utenfor registreringslandet:
•Biler må ha kjennemerke både foran og bak, mens motorsykler bare behøver å vise kjennemerket bak. Kjennemerket skal være med latinske bokstaver og med arabisk tallsystem. I tillegg kan kjennemerket ha et annet alfabet. Kjennemerket skal bestå av tall eller av bokstaver og tall. Bare bokstaver er ikke godkjent.
•Et skilt med registreringslandets nasjonalitetsmerke må vises bak på kjøretøyet. Kravene til dette skiltet er spesifisert i konvensjonens anneks 3. Der heter det at skal ha svart skrift på hvit oval bakgrunn eller være inkludert i selve kjennemerket. Hvis det er inkludert i kjennemerket skal det vises både foran og bak. Eksempel på kjennemerke med inkludert nasjonalitetsmerke er "EU skilt" som blir brukt i EU land, og norske kjennemerker med N og norsk flagg.
•Kjøretøyet må tilfredsstille alle tekniske krav som registreringslandet har fastsatt for å kunne kjøre på veiene. Motstridende tekniske krav (som f.eks. rattet på høyre eller venstre side) i avtalelandet der kjøretøyet blir brukt gjelder ikke.
•Sjåføren må ha med kjøretøyets vognkort. I tilfelle av at kjøretøyet ikke er registrert i sjåførens navn (som f.eks. en leiebil), skal sjåføren ha med bevis på retten til å besitte kjøretøyet.
Som følge av at EØS-land på avtalemessig grunnlag gjensidig har anerkjent en Grønt Kort-ordning er det ikke påkrevet å ta med Grønt Kort for nordmenn som skal feriere i norsk-registrert motorvogn i EØS-land. Trafikkforsikringsforeningen anbefaler likevel at du tar med deg Grønt Kort også ved kjøring i EØS-land. Praksis viser at de fleste trafikkulykker lettere lar seg løse hvis du kan fremvise Grønt Kort. Vær klar over at enkelte land (herunder Tyskland) krever det.
Zgłoś wpis
Oceń wpis:-1  
Odpowiedz   Cytuj
1 Post
bmwx5 Grzegorz
(bmwx5)
Wiking
korzystam z ubezpieczenia w Rein fosikring , przenioslem sie z Trygg i place duzo mniej a pozatym duzo milsza obsluga ....

Ja polecam ,
Zgłoś wpis
Oceń wpis:  
Odpowiedz   Cytuj
6 Postów
Aneta Musial
(Eiendomsfinans)
Wiking
witam ponownie Kamil,
nie przecze, ze znasz dobrze przepisy - sama osobiscie od kilku lat nie wyrabiam zielonej karty i nigdy nie mialam problemow z kontrola pojazdu zarejestrowanego w Norwegii czy to w Polsce czy w Niemczech, jednakze przepisy sa takie, ze zgodnie z Konwencja Wiedenska wszelkie pojazdy musza byc oznakowane literka N nie w formie naklejki ale na tablicy rejestracyjnej. Byc moze Niemcy bardziej zwracaja na to uwage, dlatego tez wiele osob ma problemy przy kontroli. Wiem to z doswiadczenia i z rozmow z wieloma osobami, ktore prosza mnie o przeslanie takiej karty, gdyz nie chca godzinami sie tlumaczyc. Jak zapewne sam dobrze wiesz w Polsce przy ubezpieczeniu auta kazdy dostaje potwierdzenie ubezpieczenia, ktory wozi ze soba- w Norwegii jest inaczej - tutaj nie ma zadnego potwierdzenia, gdyz wszystkie informacje o ubezpieczeniu sa dostepne po wpisaniu nr rejestracyjnego auta. Jednaze takiej informacji nie moze potwierdzic nikt inny poza granicami Norwegii - dlatego przy autach posiadajacych "stare" tablice rejestracyjne ZALECA sie wyrobienie zielonej karty.
Tak jak powiedziales Konwencja Wiedenska miala wiele aktualizacji i byc moze Niemcy bardziej niz inny kraj jest na to wyczulony - byc moze ja i Ty mielismy szczescie, ale niestety takiego szczescia nie mialo wiele osob - stad wiele zapytan w tej kwestii i artykul z wyjasnieniem.

Reasumujac prosze kliknac na link z informacja gdzie zielona karta obowiazuje www.tff.no/no/hoved/forside/gront-kort/

Ale tak jak mowilam to wszystko sie tyczy samochodow ktore sa oznakowane wg wymienionych wyzej przepisow, czyli posiadajacych "nowe" tablice rejestracyjne. Dodatkowo wybierajac sie do Niemiec, Hiszpanii czy Wloch i posiadajac tablice rejestracyjne starego typu nalezaloby wyrobic sobie zielona karte.
Zgłoś wpis
Oceń wpis:  
Odpowiedz   Cytuj


Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok