Polscy czwartoklasiści czytają najlepiej w UE, norweskie dzieci lekko powyżej średniej

W ciągu pięciu lat umiejętności biegłego czytania spadły niemal w każdej badanej grupie dzieci. Fot. PxFuel
W Norwegii wzrasta odsetek słabiej czytających

W Norwegii odsetek uczniów na poziomie mistrzowskim spadł z 58 do 48 proc. Spośród wszystkich 65 krajów i regionów uczestniczących w PIRLS 2021, kraj fiordów jest państwem, w którym uczniowie zgłaszają najniższą przyjemność z czytania.Fot. stock.adobe.com/standardowa/pololia
Polska w ścisłej czołówce
PIRLS (Międzynarodowe badanie postępów biegłości w czytaniu, Progress in International Reading Literacy Study) to badanie osiągnięć uczniów w czwartym roku nauki w zakresie umiejętności rozumienia czytanego tekstu. Badanie jest organizowane przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Mierzenia Osiągnięć Szkolnych - IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement) przy współpracy z TIMSS and PIRLS International Study Center przy Boston College i odbywa się co pięć lat od 2001 r. Polska uczestniczy w badaniu PIRLS od 2006 r.
W badaniu PIRLS 2021 wzięło udział ponad 367 tys. uczniów z ponad 12 tys. szkół z 57 krajów i 8 dodatkowych miast i regionów. W badaniu brali również udział rodzice, nauczyciele języka ojczystego oraz dyrektorzy szkół. W Polsce badanie przeprowadzono w szkołach od 10 maja do 18 czerwca 2021 r. Objęło ono reprezentatywną próbę 4 179 uczniów z 253 oddziałów czwartej klasy ze 150 wylosowanych do badania szkół podstawowych. Za przygotowanie i przeprowadzenie badania w Polsce odpowiadał Instytut Badań Edukacyjnych.
Źródła: IEA, Instytut Badań Edukacyjnych

Raport Norwegia
Twoje centrum aktualności i najnowszych wiadomości z Norwegii. Publikujemy dziesiątki informacji dziennie, abyś był zawsze na bieżąco. W jednym miejscu znajdziesz kluczowe informacje: od alertów pogodowych i sytuacji na drogach, przez doniesienia z rynku pracy, po najważniejsze wydarzenia z Oslo, Bergen, Stavanger i wszystkich regionów Norwegii.