Wymiana nietrafionych prezentów w Norwegii

Święta, święta i po świętach... Spotkania w rodzinnym gronie to przyjemna część grudnia, gorzej z niechcianymi prezentami. Co z nimi zrobić?
Forbrukerrådet ma dla nas kilka porad:
-Niechciane prezenty możemy w pewnym zakresie wymieniać. Można na przykład wymienić ubrania w złym rozmiarze lub kolorze.
Pamiętaj o paragonie
W Norwegii przy okazji dokonywania zakupu można poprosić o byttelapp - dokument uprawniający do wymiany prezentu. Należy sprawdzić, jak długo daną rzecz można wymienić. Jeśli nie mamy byttelapp to wystarczy przynieść paragon. Nietrafiony prezent można oczywiście reklamować.
Sprawdź, jaki okres gwarancji przysługuje na dany produkt!

foto: Vegard Grøtt/NTB Scanpix/dagbladet.no
Zalegające karty podarunkowe
Każdego roku karty podarunkowe warte kilkanaście milionów koron tracą ważność.
-Postarajcie się dopasowywać karty podarunkowe do zainteresowań danej osoby. Jeśli sami otrzymacie taki prezent, to od razu sprawdźcie na co możecie ją wymienić i kiedy traci ważność. Jeśli nigdzie na karcie nie widnieje data ważności, to jest ona ważna minimum trzy lata. Jeśli po tym czasie sklep odmawia wymiany to według nas dopuszcza się wykroczenia. Dostali przecież swoje pieniądze - dodaje specjalista Forbrukerrådet.
Brak regulacji
Prawo do wymiany towaru nie jest uregulowane prawnie , dlatego trzeba ustalać warunki wymiany przez dokonaniem zakupu. W większości sklepów obowiązuje prawo do wymiany towaru, dotyczy ono m.in. biżuterii, ubrań i innych wyrobów tekstylnych. Zadbaj więc o to, by nie zgubić byttelapp ani paragonu. Rzeczy, które chcemy wymienić nie mogą być używane ani zniszczone. Należy również zabrać ze sobą oryginalne opakowanie produktu.
Rzeczy, które zostały zakupione poza salonem/miejscem dystrybucji (np. przez internet, handel obwoźny, sprzedaż telefoniczna) podlegają pod zasady angrerettsloven, co oznacza, że mogą zostać zwrócone, jeśli ich wartość przekracza 300 koron.
Jeśli rzecz, którą chcemy dostać w zamian za nietrafiony prezent jest od niego droższa, to należy zapłacić różnicę w cenie. Jeśli jest tańsza, sprzedawca powinien zwrócić różnicę w postaci bonów zakupowych lb gotówki.
Niektóre sklepy pozwalają na zwrot towaru, oddając w zamian gotówkę.

foto: Steven Depolo/flickr.com
Źródło: dagbladet.no, lovdata.no
Zdjęcie frontowe: wikipedia.org

To może Cię zainteresować