Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

  • Oslo, Oslo, Norwegia
  • Bergen, Vestland, Norwegia
  • Jessheim, Akershus, Norwegia
  • Stavanger, Rogaland, Norwegia
  • Kristiansand, Agder, Norwegia
  • Ålesund, Møre og Romsdal, Norwegia
  • Trondheim, Trøndelag, Norwegia
  • Brønnøysund, Nordland, Norwegia
  • Mo i Rana, Nordland, Norwegia
  • Bodø, Nordland, Norwegia
  • Sandnes, Rogaland, Norwegia
  • Fredrikstad, Østfold, Norwegia
  • Drammen, Buskerud, Norwegia

1 NOK

Czytelnia

Tylko biali w norweskich reklamach

Redakcja

17 listopada 2013 10:13

Udostępnij
na Facebooku
5
Tylko biali w norweskich reklamach

 
 foto: youtube.com
W norweskiej branży reklamowej nie ma miejsca na ludzi o innym kolorze skóry niż białym. Dlaczego tak się dzieje?







- Jeśli, np. Pakistańczyk, reklamowałby pasztet, niektórzy widzowie zaczęliby się zastanawiać, co jest tego powodem. Czy rozpoczęto produkcję pasztetu bez wieprzowiny? A może dodano nowe przyprawy?

Takiego zdania jest Kjetil Try, dyrektor administracyjny w Try/APT. Biuro zatrudnia 110 osób i produkuje ok. 100 spotów reklamowych rocznie. Norweski dziennik Aftenposten przyjrzał się 70 reklamom telewizyjnym emitowanym między najpopularniejszymi programami na TV2. Osoby o innym kolorze skóry - Azjaci, Afrykańczycy czy też Arabowie nie pojawiają się prawie nigdy.

W trzech reklamach pojawiły się osoby o innym kolorze skóry, w reklamie indyjskiego jedzenia głównym bohaterem był Hindus. Razem poświęcono im 25 sekund czasu antenowego. Reklamy trwały 25 minut.


reklame2.jpg
foto: youtube.com



Myślenie komercyjne


-Naszym najważniejszym zadaniem jest myślenie komercyjne, a nie poprawne politycznie czy przełamujące bariery. Obecności białych osób w reklamach nikt nie kwestionuje - dodaje Try.

Reklamy mają przykuwać uwagę widza, w ciągu 30 sekund wszystko musi być spójne:

-Przełamywanie niektórych barier bywa skuteczne, jednak większość reklamodawców nie chce ryzykować. Wiele reklam skierowanych jest do tradycyjnych rodzin, a w takich zazwyczaj jedno z rodziców ma biały kolor skóry.


reklame3.jpg
foto: youtube.com



Bajkowy świat


-Świat reklam jest konserwatywny, etnocentryczny. Chodzi o to, żeby stworzyć idealny, bajkowy świat - mówi Trond Blindheim, rektor w Markedhøyskolen:

-Imigranci kupują te same produkty co Norwegowie. Czas już chyba więc włączać osoby o innym kolorze skóry w akcje promocyjne. Czy reklamy powinny lepiej odzwierciedlać rzeczywistość? Oczywiście. Reklamy podkreślają i wzmacniają wartości, które są ważne dla społeczeństwa. Jest też niestety tak, że reklamy mają nam się kojarzyć z bezpieczeństwem. Dlatego modelki w nich występujące to wysokie, ładne dziewczyny o jasnym kolorze skóry, podobnie jest z modelami.



reklame4.jpg



Co jeśli chłopiec z pasztetu byłby ciemnoskóry?


-Czemu nie? Myślę, że konsumenci uznaliby to za urocze. Reklama, która przełamuje bariery przykuwa uwagę. Reklamodawcy muszą sobie uświadomić, że Norwegia jest państwem wielokulturowym. To nie będzie łatwe. Proszę sobie przypomnieć ile czasu upłynęło zanim homoseksualiści pojawili się w reklamach. Solo się na to odważyło i ten krok im się opłacił. Zaczęto ich postrzegać jako awangardowych i innowacyjnych - mówi Blindheim.

Zauważyliście opisane wyżej tendencje? Zgadzacie się, że w wielokulturowym państwie powinno się dopasowywać treści reklam do odbiorców? A może w ogóle nie zwracacie uwagi na spoty emitowane między kolejnymi programami telewizyjnymi?



Źródło: Aftenposten





Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


Brudny Harry

18-11-2013 02:12

"kolorowi" w Norwegii stanowią niecałe 3% ludności, z tego grubo ponad połowa nie ogląda norweskiej telewizji, więc jaki jest sens obstawić w reklamach "kolorowych"? tylko chora poprawność polityczna może tego wymagać, zdrowy rozsądek nie

Paweł Kamiński

17-11-2013 20:08

a get?? kto go reklamuje

don wasyl

17-11-2013 10:45

Nie mam telewizora!

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok