Turi Widerøe - kobieta w przestworzach

Od pasji do biznesu
Początki norweskiej linii Widerøe sięgają lat 30. XX wieku. Wszystko zaczęło się od piątki Norwegów zafascynowanych powietrznym transportem. Wspólnie otworzyli w okolicach Oslo firmę, która obsługiwała lotniczy transport między lokalnymi norweskimi miejscowościami. Małe samoloty były używane jako podniebne taksówki, ambulanse i transportowce. Wśród przyjaciół zajmujących się tego typu lotniczą działalnością znalazł się również Viggo Widerøe, od którego wzięły nazwę późniejsze regionalne linie lotnicze. Mały biznes zaczął po pewnym czasie przynosić zyski. Widerøe i jego przyjaciele rozwijali swoją działalność. Dość nowatorskim pomysłem było dostarczanie ówczesnej norweskiej prasie zdjęć wykonywanych z powietrza. Honoraria, które otrzymali pomogły grupie młodych Norwegów w dalszych inwestycjach lotniczych.
fot. lokalhistoriewiki.no
Pierwszy samolot, który wszedł w posiadanie Widerøe był importowany ze Stanów Zjednoczonych i miał... tylko 4 siedzenia. Na początku linia obsługiwała trasę Oslo-Kristiansand-Stavanger-Haugesund-Oslo. Z lokalnego biznesu z czasem powstała największa regionalna linia lotnicza w Skandynawii. Z jej usług korzysta co roku 2,8 milionów pasażerów, którzy przemieszczają się w 47 rożnych kierunkach.
fot. lokalhistoriewiki.no
Z książek pod niebo
Interesującą postacią w tej historii jest córka Viggo, Turi Widerøe, która na początku kształciła się na grafika dbającego o projektowanie okładek książek trafiających do norweskich wydawnictw. Po ukończeniu szkoły przez kilka lat pracowała w wydawnictwie Grøndahl & Søn. Zajmowała się także pracą redaktora. Od zawsze jednak interesowało ją latanie. Wkrótce zdecydowała, że swoją przyszłość chciałaby związać z zawodem pilota. Ojciec Turi nieustannie wspierał swoją córkę w zawodowych marzeniach, kibicował jej również w trakcie egzaminów.
fot. fotolia.com
Dzięki sporej dozie ćwiczeń i determinacji w końcu się udało. 30 kwietnia 1969 Turi Widerøe jako jedna z pierwszych kobiet w świecie zachodnim objęła stanowisko pilota obsługującego linie pasażerskie. Pracowała dla skandynawskich linii SAS. Z początku była dopuszczona do pełnienia funkcji pierwszego oficera, wkrótce jednak została pełnoprawnym pilotem. Turi Widerøe latała również na trasach wyznaczonych na północy Norwegii.
To takie... niekobiece
Turi Widerøe weszła w środowisko zawodowe zdominowane przez mężczyzn. Jako jedna z niewielu kobiet zajmujących się w tym czasie lotnictwem stała się osobą często udzielającą wywiadów. Z niektórych konfrontacji z dziennikarzami wynikały dość wesołe rozmowy. Do historii przeszedł już wywiad z 1963 roku dla gazety Verdens Gang i jej słynna odpowiedź na pytanie o "kobiece" zainteresowania:
- Ale chyba ma pani także jakieś kobiece hobby?
- Hm, z szyciem za bardzo mi nie wychodzi, za to interesuję się silnikami.
Co ciekawe, nie tylko Norwegowie oszaleli na punkcie Turi. Pierwsza norweska pilot została doceniona również za oceanem. W 1971 Amerykanie nagrodzili Norweżkę prestiżową nagrodą Harman International Aviation Trophy przyznawaną wybitnym osobistościom w branży lotniczej. Rok później powstał film dokumentalny „What Makes Turi Fly?". W samych Stanach obejrzało go 200 milionów osób! Sama zainteresowana podchodziła do szumu wokół swojej osoby z dużą dozą dystansu.
fot. facebook.com/SAS
Kobiety do samolotów!
To, co osiągnęła Turi Widerøe sprawiło, że kobiety, które myślały o wykonywaniu bardziej „męskich" zawodów znajdowały w sobie odwagę do podejmowania wyzwań i nieprzejmowania się dyskryminującymi opiniami. Musiało jednak minąć jeszcze 20 lat kobiece lotnictwo stało się bardziej powszechne. W Norsk Luftfartsmusuem na Lofotach można oglądać wystawę dotyczącą historii życia Turi Widerøe i konsekwencji ich decyzji dla norweskich kobiet.
Turi Widerøe pojawiła się na 75. rocznicy założenia linii lotniczych Widerøe w 2009 roku. Swoją obecnością uświetniła wystawę na temat historii tej firmy zorganizowaną w Bodø. Obecnie Widerøe przebywa już na emeryturze.
O innych kobietach, które działały w norweskim lotnictwie możecie przeczytać tutaj.
źródło: seabee.info, luftfartsmuseum.no, wideroe.no, snl.no, historieblogg.no
źródło zdjęcia frontowego: wikimedia.org - Tekniska museet - Creative Commons Attribution 2.0

To może Cię zainteresować