Fotoradar w tunelu Granfoss zrobił w ubiegłym roku aż 3143 zdjęcia, natomiast kierowcy śmigający koło skrzynki przy Ringu 2 koło Marienlyst mogli bezkarnie „dawać w rurę". Tak samo było w przypadku skrzynki na Ringu 3 koło Nydalen - nie sfotografowanego ani jednego kierowcy.
Mimo to stołeczne fotoradary zrobiły w 2011 roku o 32% więcej zdjęć, niż rok wcześniej. (W 2010 roku liczba fotek wyniosła 11 048).
Za wzrost liczby fotografowanych miłośników szybkiej jazdy odpowiedzialne są przede wszystkim nowe fotoradary w tunelu przy Operze (Operatunnelen), które uwieczniły 3400 piratów drogowych. Łącznie prawo jazdy za nadmierną prędkość straciło w ubiegłym roku 40 kierowców.
- To, że kilka skrzynek stało pustych i nie robiło zdjęć, mogło wynikać z przyczyn technicznych lub z braku środków - wyjaśnia Knut Nysæter, szef pionu dochodzeniowego drogówki w komendzie policji w Oslo. - Natomiast fotoradar przy Nydalen i tak jest wyłączany zimą z powodu obowiązującego wtedy ograniczenia prędkości ze względu na środowisko (miljøfartsgrense).
Spośród wszystkich 13 fotoradarów w Oslo, jedynie te w tunelach Vålerenga i Granfoss były w użyciu przez cały rok. Inne, jak na przykład fotoradar na Kalbakken, jedynie okresowo.
- Cel, jaki sobie stawialiśmy na ubiegły rok, to około 20 000 zdjęć. Dlatego też fotoradary były umieszczane tak, by przyłapać jak najwięcej drogowych piratów, zwłaszcza tych szalejących po mieście wieczorami i nocą - wyjaśnia Nysæter.
Fotoradaru sen zimowy
Wprowadzanie zimą innych ograniczeń prędkości niż zwykle ze względu na środowisko (czy, konkretniej, ze względu na chęć poprawienia jakości powietrza) powoduje, że fotoradary na Ringu 3 przy Nydalen i Trondheimsveien są na zimę wyłączane. Nysæter obiecuje, że fotoradar przy Nydalen wróci do gry wiosną.
- Będzie czynny, kiedy tylko zniknie zimowe ograniczenie prędkości ze względu na środowisko. Tak samo inne fotoradary, które były mało aktywne w ubiegłym roku, powinny teraz zacząć robić więcej zdjęć.
- Nie sądzi Pan, że kierowcy przestają przejmować się fotoradarami, kiedy przekonują się, że te nie działają?
- Oczywiście, to się rozumie samo przez się. Z drugiej strony sama obecność skrzynki fotoradaru sprawia, że kierowcy naciskają na hamulec. A naszym celem nie jest przyłapanie jak największej liczby kierowców, tylko zapobieganie wypadkom. Tak, czy inaczej, sugerowałbym, by kierowcy nie liczyli na to, że skrzynki stoją puste - ostrzega Nysæter.
Problemy techniczne
Odpowiedzialnym za funkcjonowanie fotoradarów jest Krajowy Zarząd Dróg (Statens vegvesen), podczas gdy policja zajmuje się przeglądaniem wykonanych przez fotoradary zdjęć i wysyłaniem kierowcom mandatów.- To policja decyduje o tym, kiedy dany radar ma być włączony - wyjaśnia Petter Nielsen z Krajowego Zarządu Dróg.
Według niego z fotoradarem przy Nydalen były w 2011 roku kłopoty techniczne.
Więcej skrzynek?
- Zostało udowodnione, że fotoradary mają pozytywny wpływ na bezpieczeństwo ruchu drogowego - mówi przewodnicząca organizacji „Bezpiecznie na Drodze" (Trygg Trafikk), Vibeke Rørholt - dlatego martwi nas to, że wiele z nich stało nieużywanych. Boimy się, że jak tak dalej pójdzie, kierowcy przestaną się nimi przejmować. Będę rozmawiać o tej sprawie z policją i Krajowym Zarządem Dróg.Vibeke Rørholt życzyłaby sobie, by w stolicy było więcej fotoradarów:
- To poprawia bezpieczeństwo, zwłaszcza w miejscach, gdzie mamy różne środki transportu oraz pieszych. Ja, przykładowo, ucieszyłabym się, gdyby fotoradar pojawił się w okolicy Røa.
Krajowy Zarząd Dróg nie planuje chwilowo zwiększać ilości fotoradarów w Oslo, a nawet chce jeden zlikwidować.
Fotoradar na Kirkeveien, tuż obok szpitala Ullevål, nie był używany przez ładnych parę lat z powodu zmiany organizacji ruchu w tym miejscu. Krajowy Zarząd Dróg zdecydował się w końcu na to, by go usunąć. Do wiosny skrzynka ma zniknąć. Nie wiadomo jeszcze, czy zostanie przeniesiona na inne miejsce, czy nie.
|
FAKTY Oto jaki mandat można dostać za przekraczanie dozwolonej prędkości: W strefie z dozwoloną prędkością 60 km/h lub niższą: 0-5 km/h: 600 kr 6-10 km/h: 1600 kr 11-15 km/h: 2900 kr 16-20 km/h: 4200 kr 21-25 km/h: 6500 kr powyżej 25 km/h: Zatrzymanie prawa jazdy W strefie z dozwoloną prędkością 70 km/h lub wyższą: 0-5 km/h: 600 kr 6-10 km/h: 1600 kr 11-15 km/h: 2600 kr 16-20 km/h: 3600 kr 21-25 km/h: 4900 kr 26-30 km/h: 6500 kr 31-35 km/h: 7800 kr Powyżej 35 km/h: Zatrzymanie prawa jazdy Dodatkowo otrzymuje się dwa punkty karne (prikker) za jazdę o 10-15 km/h szybciej, niż dozwolone w strefie z dopuszczalną prędkością 60 km/h lub niższą; lub z prędkością o 15-20 km/h większą niż dozwolona w strefie z dopuszczalną prędkością 70 km/h lub wyższą. W przypadku jeszcze większego przekroczenia dozwolonej prędkości, dostaje się trzy punkty karne. Uwaga! Kierowcy, którzy są na okresie próbnym otrzymują za dane wykroczenie drogowe podwójną liczbę punktów karnych! |
Źródło: Aftenposten
reklama | kup tutaj »
Raport Norwegia
Twoje centrum aktualności i najnowszych wiadomości z Norwegii. Publikujemy dziesiątki informacji dziennie, abyś był zawsze na bieżąco. W jednym miejscu znajdziesz kluczowe informacje: od alertów pogodowych i sytuacji na drogach, przez doniesienia z rynku pracy, po najważniejsze wydarzenia z Oslo, Bergen, Stavanger i wszystkich regionów Norwegii.