Seigmenn - Spór o żelki

Producent słodyczy Laban uważa, że „Seigmann” stał się rozpoznawalną marką i nie powinien być wymieniany w słowniku z zwyczajny sposób.
W słownikach Bokmåls- i Nynorskordboka „Seigmann” występuje jako rzeczownik zdefiniowany jako cukierek do żucia w kształcie człowieka.
printscreen z nob-ordbok.uio.no
Koncern Orkla, poprzez swojego adwokata, wystosował list do Uniwersytetu w Oslo z prośbą o usunięcie lub zmianę wpisu ze słownika. Powodem jest fakt, że Laban Seigmenn jest najbardziej znanym produktem i ochrona tej marki jest bardzo ważna. W liście, Orkla prosi o usunięcie „Seigmanna” ze słownika lub zaznaczenie w definicji, że określenie to jest znakiem towarowym.
wikipedia.org
W ten oto sposób, Seigmenn stał się nazwą człekokształtnych żelków i tej konkretnej kategorii produktów. Seigmenn jest ważną marką dla koncernu i ma zarejestrowany znak towarowy. Oznacza to, że koncern Orkla ma wyłączne prawo do korzystania ze znaku towarowego Seigmenn.
wikipedia.org
Wydział Skandynawistyki i Lingwistyki na Uniwersytecie w Oslo otrzymał pismo 30 stycznia 2014 roku. Następnie został przekazany do Rady Języka Norweskiego, która zajęła się sprawą.
Wpis w słowniku różni się jednak od nazwy towarowej – ogólny wpis dotyczy żelkowego człowieka w liczbie pojedynczej, nazwa konkretnego produktu podawana jest zawsze w liczbie mnogiej. W tej sytuacji, Urząd Patentowy nie ma zbyt wiele do powiedzenia.
Orkla to norweski holding – koncern przemysłowy działający głównie na terenie Skandynawii. Zajmuje się przede wszystkim dobrami konsumpcyjnymi, chemikaliami, a także rynkiem finansowym.
Źródła: nrk.no / wikipedia.org / flickr.com / nob-ordbok.uio.no
Zdjęcie slajderowe: flickr.com ; foto: 2Tales

To może Cię zainteresować