Czytelnia
Przedszkole dobre czy złe?

Projekt badawczy obejmował 1000 maluchów z regionu Trondheim. Obecnie dzieci uczęszczają do piątej klasy, a pod obserwacją przebywały od czwartego roku życia, kiedy to zaczęły swoją przygodę z przedszkolem. W badaniu brano pod uwagę jak rozwijały się dzieci w porównaniu z ich równieśnikami i jak postępowały w relacjach dorosłymi. Ważnym elementem było zbadanie częstości takich zachowań jak agresja i bunt. Hipoteza, która miała być sprawdzona brzmiała: Czy przedszkole stwarza większe ryzyko wystąpienia problemów behawioralnych i jeżeli tak, to która grupa przedszkolaków jest na nie bardziej podatna?

foto: flickr.com/komor
Okazało się, że kompetencje społeczne, które posiadały dzieci nie miały za wiele wspólnego z tym jak wcześnie poszły do przedszkola albo jak wiele dni w tygodniu tam spędzały.
– Wczesne rozpoczęcie przebywania w przedszkolu nie ma ani pozytywnego ani negatywnego oddziaływania na to jak dziecko radzi sobie potem z nabywaniem kompetencji społecznych – mówi Lars Wichstrøm, lider badań i profesor NTNU w Instytucie Psychologii.

foto: flickr.com/wwworks
Wichstrøm nie wydaje się być specjalnie zaskoczonym takimi rezultatami badań. Wiele przedszkolaków spędza w przedszkolu wiele godzin, jednak wydaje się, że kontakt z rodzicami czy rówieśnikami na podwórku ma na nich większy wpływ w tym wieku i bardziej uczy nawiązywania relacji.
Psycholog Elisabet Solheim, pracująca w Centrum Zdrowia Psychicznego Dzieci i Młodzieży Øst og Sør również brała udział w projekcie.
– Przedszkole to tak naprawdę sprawa bardzo indywidualna, nie zawsze można ufać badaniom i statystykom. Dla niektórych dzieci, to miejsce jest bardzo ważne i może mieć bardzo duże znaczenie zarówno w pozytywnym jak i negatywnym sensie. Jednak na większość badanych przedszkole nie miało tak istotnego wpływu jeśli chodzi o problemy behawioralne i rozwijanie kompetencji społecznych – mówi Solheim.
źródło: forskning.no, aftenbladet.no
źródło zdjęcia frontowego: wikimedia.org - ozgurmulazimoglu - Creative Commons Attribution 3.0

Reklama
To może Cię zainteresować