Kredyt konsumencki w Norwegii
Eff.rente 14,0%, 65 000kr. over 5 år,etablering 950kr., Totalt 89 093 kr.
Sprawdź
Refinansiering w Norwegii
Eff.rente 14,0%, 65 000kr. over 5 år,etablering 950kr., Totalt 89 093 kr.
Sprawdź
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
Pierwszy na świecie prom elektryczny zbudowany przez Polaków Czytelnia
Redakcja 30 września 2015
12:06

Pierwszy na świecie prom elektryczny zbudowany przez Polaków

9
Skomentuj


Być może dzięki rozwiązaniu przetestowanym w Norwegii uda się uruchomić stałą morską linię na trasie Gdańsk - Hel.


Prom ma przewozić jednorazowo około 80 samochodów i 200 pasażerów. Pomysł oparty jest na sprawdzonym patencie z Norwegii - kursuje tam prom elektryczny, który został zaprojektowany przez biuro projektowe z Pruszcza Gdańskiego, a zbudowany w gdyńskiej stoczni.

- Jesteśmy autorami projektu pierwszego elektrycznego promu na świecie. Polacy zbudowali go dla Norwegów. Jeśli oni mogą wdrażać innowacje w życie, dlaczego nie my? - skomentował dla gospodarkamorska.pl Zbigniew Deinrych, starszy doradca z biura projektowego Nelton - Już rozpoczęliśmy prace nad tym projektem. Jesteśmy na etapie opracowywania koncepcji studyjnej promu, który będzie innowacyjny i przyjazny dla środowiska – dodał.

Realizacja inwestycji będzie kosztowała około 40 mln zł. W tej chwili trwa poszukiwanie sposobów na sfinansowanie projektu. Pomysłodawcy liczą na dofinansowanie ze środków krajowych, ale też zagranicznych, między innymi z programu Horyzont 2020 lub Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Wcześniej Polacy zbudowali taki właśnie prom dla Norwegów.


- Nasze doświadczenia związane z wprowadzeniem promu elektrycznego, który połączył Lavik i Oppedal, są bardzo dobre. Polacy zdecydowanie powinni zainwestować w stworzenie takiego rozwiązania u siebie – powiedział w rozmowie z portalem gospodarkamorska.pl Lars Jacob Engelsen, wicedyrektor linii promowej Norled, pod której banderą pływa zaprojektowany i zbudowany przez Polaków pierwszy na świecie prom elektryczny.

O tym, że taka przeprawa jest niezbędna wiedzą wszyscy, którzy próbowali się dostać na Hel w sezonie. Wielokilometrowe korki spędzają wielu sen z powiek. Alternatywa to połączenia morskie na tej trasie, ale te działają tylko w sezonie i obsługują wyłącznie pasażerów. Na całorocznych przeprawach promu pasażersko-samochodowego zyskaliby więc wszyscy: mieszkańcy, turyści i przedsiębiorcy. Drogą morską można by przeprawiać różne towary do sklepów czy firm zlokalizowanych w tym rejonie. Skorzystałby na tym Gdańsk ale też cały Półwysep Helski. 

Dzisiaj odbędzie się formalne spotkanie organizacyjne, na którym mają zapaść dalsze decyzje dotyczące realizacji projektu.


źródło: gospodarkamorska.pl
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych
Edzia11
Edzia11 28-07-2016 16:47

Jak się wkórzymy, to zrobimy ogólnonarodową zbiórkę od tych wszystkich, co umierają w korkach na półwysep!

-1
Odpowiedz
Zgłoś komentarz
Edzia11
Edzia11 28-07-2016 16:45

Taka smutna prawda. Nelton zaprojektował na zlecenie Norwegów, Aluship zbudowało kadłub, załadowano prom na pontony, zwodowano w Norwegii, gdzie wyposażył w układy elektryczne Simens, a Włosi zrobili system ładowania.

A my staramy się od roku zaintertesować PO, teraz PIS tym rozwiązaniem.
Zobaczymy jak nam pójdzie.

Innowatorzy z Trójmiasta

Odpowiedz
Zgłoś komentarz
Josef Satan
Josef Satan 30-09-2015 14:12

jasta102 napisał:
Ważniejszy jest Port Lotniczy w Częstochowie

Etam, tera to budownice zbudujom takie malutkie i zgrabniutkie lotnisko pod Wawelem.
Polak przeca potrafi bo z dumnego ony rodu.

3
Odpowiedz
Zgłoś komentarz
Josef Satan
Josef Satan 30-09-2015 14:09

Redakcja MN napisał:
W tym temacie znajdują się komentarze do artykułu Pierwszy na świecie prom elektryczny zbudowany przez Polaków


Sukces ma zawsze 100 ojcow:

www.nrk.no/hordaland/verdens-forste-elektriske-ferge-1.11694031
www.dsd.no/batteridrevet-bilferje-1

Czytam sobie wlozywszy mocne okulary:

Rederiet Norled AS har i samarbeid med verftet Fjellstrand utviklet verdens første bilferje uten CO2-utslipp. Ferjen er spesielt utviklet for anbudsdriften av sambandet Lavik - Oppedal på E39 i Sogn og Fjordane. Dette startet opp 1. januar 2015.

Ferjen går på elektrisk kraft og blir ladet opp hver gang den legger til kai for å slippe biler av og på.

I teraz juz nie wiem kto klamie i kto chce sie opalac w sloncu przez szybe?

W Polsce musza jenzyniery isc pod kosciol i uzbierac sobie ciutke srebrnikow. Innowacji w Polsce ludziska siem bojom. Taka elektryka to i krowy zrobi sterylnymi, konie znarowi, kobity dostana wasow a chlopom jondra opadna.

Odpowiedz
Zgłoś komentarz
Jon Doe
Jon Doe 30-09-2015 14:05

jasta102 napisał:
Ważniejszy jest Port Lotniczy w Częstochowie

To może Niemcy niech to lotnisko zbudują, polaki to same partacze:
m.onet.pl/wiadomosci/swiat,lf7r7h

Odpowiedz
Zgłoś komentarz
Jon Doe
Jon Doe 30-09-2015 14:01

szefno napisał:
czekam na komentarz jasty

A po co?

2
Odpowiedz
Zgłoś komentarz
ja ja
ja ja 30-09-2015 13:54

czekam na komentarz jasty

2
Odpowiedz
Zgłoś komentarz

Bliżej nas