Norweskie szkoły idealne?

Jak stworzyć szkołę idealną? Na to pytanie odpowiada rząd oraz dwie partie: Partia Chrześcijańsko – Demokratyczna oraz Lewica.
Podniesienie kwalifikacji
Norweski rząd zwiększa swoje wymagania dotyczące wykształcenia nauczycieli. Wszyscy, którzy uczą w szkole, muszą w ciągu najbliższych dziesięciu lat dokształcić się z przedmiotów takich jak matematyka, język angielski oraz norweski. W ten sposób rząd chce ulepszyć norweską edukację. Celem władz jest pozyskanie lepszych i bardziej zmotywowanych do pracy nauczycieli.
flickr.com/rocksee
Torbjørn Røe Isaksen, Minister Edukacji:
- Nasz plan zakłada wywarcie na nauczycielach presji podniesienia swoich kwalifikacji z przedmiotów takich jak angielski, norweski czy matematyka. Dla nauczycieli szkół podstawowych oznacza to zdobycie minimum 30 punktów, natomiast dla nauczycieli szkół średnich 60 – powiedział podczas wtorkowej konferencji prasowej.
Czym są punkty, które muszą zdobyć nauczyciele norweskich szkół?
Chodzi o punkty, które zdobywa się podczas studiów. Są one odpowiednikiem ilości godzin poświęconych na dane zagadnienie.
Torbjørn Røe Isaksen / wikipedia.org
Wydłużenie edukacji
Według informacji uzyskanych przez agencję prasową NTB, rząd naciska także na zmiany w trybie kształcenia nauczycieli. Kolegium nauczycielskie ma być pięcioletnie, a nie jak do tej pory trzyletnie.
Władze zapewniają także, że stworzą nauczycielom odpowiednie warunki sprzyjające podnoszeniu kwalifikacji. Ministerstwo Edukacji oferuje również pomoc w rozwoju szkół i zobowiązuje się do dofinansowania każdej gminy.
W dziesięcioletnim planie dokształcania nauczycieli pokładane są bardzo duże nadzieje. Celem rządu są lepsze wyniki uzyskiwane przez norweskich uczniów nie tylko w codziennej edukacji, ale również w międzynarodowych testach.
- Nasz rząd dąży do stworzenia szkół, w których uczniowie nauczą się więcej. Przyświeca nam szczytna idea, chcemy „szkoło wiedzy” – mówi premier Erna Solberg.
Erna Solberg / flickr.com/hoyre
Ci, którzy chcą zostać nauczycielami matematyki, muszą uzyskać czwórkę jako ocenę końcową, nie trójkę, jak było to wcześniej.
Złote rady norweskich partii
Członkowie Partii Chrześcijańsko – Demokratycznej (KrF) uważają, że najważniejszym jest, aby nauczyciele poświęcali swoim uczniom dużo czasu. Powinni także pomagać w nauce dzieciom uczęszczającym do niższych klas. Czas i pomoc są, ich zdaniem, dużo ważniejsze niż wydłużenie okresu edukacji nauczycieli.
Członkowie Partii Lewicy (Venstre) popierają pomysł dotyczący podniesienia nauczycielskich kwalifikacji. Uważają jednak, że należy zatrudniać więcej nauczycieli, którzy mają inne wykształcenie. Mają na myśli głównie inżynierów oraz ekonomistów.
Postulaty obu partii oraz brzmią bardzo obiecująco. Wszystkie pomysły osobno mogą jednak nie przynieść spodziewanych rezultatów. Każdy ma swoje racje, które osobno mogą nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Tu nasuwa się pytania: czy uda się połączyć wszystko w całość i stworzyć w Norwegii szkoły idealne?
Źródła: NTB / aftenposten.no / wikipedia.org / flickr.com/hoyre / flickr.com/rocksee
Zdjęcie slajderowe: fotolia - royalty free

To może Cię zainteresować