Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

2
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Czytelnia

Masz prawo do reklamowania produktu, nawet jeśli był bardzo tani

Udostępnij
na Facebooku
Masz prawo do reklamowania produktu, nawet jeśli był bardzo tani


Cena nie decyduje o tym, kiedy upływa ostateczny termin reklamacji.



Wszystko, począwszy od ubrań, po sprzęt elektroniczny ma określony ustawowo czas reklamacji, dwa lub pięć lat. Najczęściej są to dwa lata, pięć obowiązuje w przypadku przedmiotów, które mają z założenia służyć dłużej niż dwa lata (np. telewizory, komputery, telefony komórkowe).

Jeśli przedmiot przestanie nadawać się do użytku, ale nie z winy konsumenta, lecz producenta, sklep musi daną rzecz naprawić lub wypłacić jego równowartość. Czasem sklepy odmawiają przyjęcia towar z defektem i odesłania go do rzeczoznawcy mówiąc, że produkt był zbyt tani, aby wytrzymać określone prawem gwarancyjnym terminy. Taka praktyka jest bezprawna.

Za tanio!


Jako przykład może posłużyć historia mężczyzny, który kupił w sklepie internetowym GPS (Tom Tom XL2 Classic) za 999 koron. Po dwóch latach urządzenie się rozpadło, a kupujący odesłał je do sklepu celem złożenia reklamacji.

Sklep odpowiedział, że reklamacja nastąpiła za późno, z czym nie zgodził się klient, ponieważ GPS powinien z założenia funkcjonować dłużej, niż dwa lata. Sklep odbił piłeczkę informując, że GPS można dostać zarówno za 600 jak i za 5000 koron. 999 koron to dolna półka cenowa i klient nie powinien się spodziewać, że sprzęt wytrzyma aż dwa lata. Sprawa znalazła swój finał w Forbrukertvistutvalget (FTU, Komisja rozwiązująca spory konsumenckie) i mężczyzna wygrał.

Zakupy
flickr.com/philipandpam

Cena nie gra roli


FTU przywołuje również wyrok z 2007 roku, dotyczący tego, jak długo obowiązuje czas reklamowania telefonów komórkowych. Sąd najwyższy zawyrokował wtedy, że telefony komórkowe można reklamować przez pięć lat, a do tej kategorii można zaliczyć też GPS.

Cena może być oczywiście w niewielkim stopniu wyznacznikiem trwałości danego produktu, ale nie może mieć wpływu na prawo do składania reklamacji. Rzecznik praw konsumenta dodaje, że każdy przypadek reklamacji należy rozpatrywać indywidualnie.

Czy korzystaliście już z prawa do reklamacji w Norwegii? Jeśli tak, to czy proces przebiegał sprawnie i bezproblemowo?


Źródło: forbrukerradet.no, dinside.no, zdjęcie frontowe: fotolia - royalty free
Reklama
Gość
Wyślij
Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok