9

Foto: stock.xchng |
Rada Miasta Oslo przegłosowała dziś nowe zarządzenie. Jednak przepis obowiązywać będzie tylko w dni, kiedy notuje się szczególnie wysoki poziom zanieczyszczenia powietrza. Każdemu kierowcy zostaną przydzielone dni, w których może jeździć samochodem zgodnie z zasadą dni parzystych i nieparzystych.
Oznacza to, że pojazdy, których numer rejestracyjny kończy się cyfrą nieparzystą mogą jeździć w daty nieparzyste, a w dni parzyste tylko samochody o parzystych numerach rejestracyjnych.
Jøran Kallmyr, szef miejskiego departamentu do spraw środowiska i transportu, nie bardzo wyobraża sobie jednak, w jaki sposób należy wprowadzić przepis w życie.
Powodem wprowadzenia zarządzenia jest chęć zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza w stolicy Norwegii. W zimne, bezwietrzne dni smog właściwie przykrywa miasto. Astmatycy oraz osoby cierpiące na inne schorzenia dróg oddechowych odczuwają skutki chorób podwójnie w takie dni.
Jest to dopiero początek walki polityków z zanieczyszczeniem powietrza. Następne w kolejce jest podniesienie na rogatkach cen za przejazd w „najgorsze dni”. Zanim to jednak nastąpi potrzebne jest wprowadzenie zmian w prawie.
Zarządzenie Rady Miasta Oslo wyłącza spod „parzysto-nieparzystej” reguły jeżdżenia następujące pojazdy: samochody elektryczne, pojazdy wykorzystywane do tzw. TT-transportu, pojazdy firmowe, pojazdy używane przez służby publiczne, pojazdy ratownicze, transport medyczny, oraz karetki. Ponadto w soboty i święta od godziny 20:00 do godziny 6:00 dnia powszedniego od reguł jazdy zwolnieni są wszyscy.
Długoterminowe prognozy Norweskiego Instytutu Badań Zanieczyszczenia (NILU) pokazują, że jakość powietrza w Oslo, Bergen, Trondheim, a także najprawdopodobniej w wielu innych miastach Norwegii, będzie zdecydowanie gorsza do roku 2015.
Do zanieczyszczenia powietrza w stolicy w głównej mierze przyczynia się tlenek azotu. Uwalnia się on do atmosfery głównie przez spaliny samochodowe oraz opalanie kominków drewnem. Auta z silnikami dieslowymi, których w ostatnich latach po drogach Oslo porusza się coraz więcej, emitują więcej tlenku azotu niż pozostałe. Z tego powodu wprowadzane są także ograniczenia ich spalania.
Źródło: nrk.no
Reklama
To może Cię zainteresować
6
20-02-2011 18:36
0
0
Zgłoś
20-02-2011 18:12
0
0
Zgłoś
18-02-2011 17:14
1
0
Zgłoś
17-02-2011 21:26
0
-2
Zgłoś
17-02-2011 18:21
0
-1
Zgłoś