Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności.
Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
9
Skomentuj
Czytelnia

Co drugi samochód w Oslo będzie stać

 
Foto: stock.xchng
Od przyszłej zimy w stolicy Norwegii obowiązywać będą nowe przepisy ruchu drogowego. W życie wejdzie tzw. datokjøring, czyli wyznaczanie kierowcom dni, kiedy mogą poruszać się po mieście samochodem, a w które będą musieli zostawić pojazdy.

Rada Miasta Oslo przegłosowała dziś nowe zarządzenie. Jednak przepis obowiązywać będzie tylko w dni, kiedy notuje się szczególnie wysoki poziom zanieczyszczenia powietrza. Każdemu kierowcy zostaną przydzielone dni, w których może jeździć samochodem zgodnie z zasadą dni parzystych i nieparzystych.

Oznacza to, że pojazdy, których numer rejestracyjny kończy się cyfrą nieparzystą mogą jeździć w daty nieparzyste, a w dni parzyste tylko samochody o parzystych numerach rejestracyjnych.

Jøran Kallmyr, szef miejskiego departamentu do spraw środowiska i transportu, nie bardzo wyobraża sobie jednak, w jaki sposób należy wprowadzić przepis w życie.

Powodem wprowadzenia zarządzenia jest chęć zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza w stolicy Norwegii. W zimne, bezwietrzne dni smog właściwie przykrywa miasto. Astmatycy oraz osoby cierpiące na inne schorzenia dróg oddechowych odczuwają skutki chorób podwójnie w takie dni.

Jest to dopiero początek walki polityków z zanieczyszczeniem powietrza. Następne w kolejce jest podniesienie na rogatkach cen za przejazd w „najgorsze dni”. Zanim to jednak nastąpi potrzebne jest wprowadzenie zmian w prawie.

Zarządzenie Rady Miasta Oslo wyłącza spod „parzysto-nieparzystej” reguły jeżdżenia następujące pojazdy: samochody elektryczne, pojazdy wykorzystywane do tzw. TT-transportu, pojazdy firmowe, pojazdy używane przez służby publiczne, pojazdy ratownicze, transport medyczny, oraz karetki. Ponadto w soboty i święta od godziny 20:00 do godziny 6:00 dnia powszedniego od reguł jazdy zwolnieni są wszyscy.

Długoterminowe prognozy Norweskiego Instytutu Badań Zanieczyszczenia (NILU) pokazują, że jakość powietrza w Oslo, Bergen, Trondheim, a także najprawdopodobniej w wielu innych miastach Norwegii, będzie zdecydowanie gorsza do roku 2015.

Do zanieczyszczenia powietrza w stolicy w głównej mierze przyczynia się tlenek azotu. Uwalnia się on do atmosfery głównie przez spaliny samochodowe oraz opalanie kominków drewnem. Auta z silnikami dieslowymi, których w ostatnich latach po drogach Oslo porusza się coraz więcej, emitują więcej tlenku azotu niż pozostałe. Z tego powodu wprowadzane są także ograniczenia ich spalania.


Źródło: nrk.no


Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych
zdzicho dobry
zdzicho dobry 20-02-2011 18:36

pisałem kiedyś że Oslo to taka duża wioska i nie ma się z czego cieszyć-- co robi tam ok. 20000 Polaków ??? zastanawiam się ???

2
Odpowiedz
Zgłoś komentarz
robert ............
robert ............ 20-02-2011 18:12

no i super otworze sklep z wrotkami elektrycznymi i heja wio niech jada

Odpowiedz
Zgłoś komentarz
Sethur Asher
Sethur Asher 18-02-2011 17:14

Co sie tyczy hybryd; akcyza jest relatywnie niska, ze wzgledu na ich emisje spalin Nikt tylko jeszcze (!) nie porusza kwestii utylizacji akumulatorow/baterii w autach elektrycznych. Poczekamy, az kazdy kupi sobie ''elektryka''.. to wtedy przykleja do niego podatek...

1
Odpowiedz
Zgłoś komentarz
szymon .xx.
szymon .xx. 17-02-2011 21:26

co za bzdura wiekszosc norkow stac na 2 auta i wiecej wystarczy ze jeden ma parzyste a drugi nie i po sprawie,troche nie trafny pomysl jak kazdy z pomyslow norweskich wladz

-2
Odpowiedz
Zgłoś komentarz
Jan B.
Jan B. 17-02-2011 18:21

A co powiedzą ludzią którzy muszą dojechac codziennie do pracy samochodem? Bo np komunikacja w danym miejscu jest kiepska?
Podpowiem wam lepszy pomysł o wielce intelygentni politycy: ZNIEŚĆ AKCYZE I POPDATKI NA ZAKUP AUT ELEKTRYCZNYCH I HYBRYDOWYCH. Jak bede miał do wyboru kupno nowego Tdi za 400tyś a nowego Priusa za 150tyś to dla mnie bedzie to wybór prosty. (i zapewne dla wiekszości)

-1
Odpowiedz
Zgłoś komentarz

Bliżej nas