Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

  • Oslo, Oslo, Norwegia
  • Bergen, Vestland, Norwegia
  • Jessheim, Akershus, Norwegia
  • Stavanger, Rogaland, Norwegia
  • Kristiansand, Agder, Norwegia
  • Ålesund, Møre og Romsdal, Norwegia
  • Trondheim, Trøndelag, Norwegia
  • Brønnøysund, Nordland, Norwegia
  • Mo i Rana, Nordland, Norwegia
  • Bodø, Nordland, Norwegia
  • Sandnes, Rogaland, Norwegia
  • Fredrikstad, Østfold, Norwegia
  • Drammen, Buskerud, Norwegia

1 NOK

Reklama „zajebistej wyprzedaży” łamie kodeks branżowy

Komisja Etyki Reklamy uznała, że hasło "Zajebista wyprzedaż" użyte w kampanii centrum handlowego Nexa łamie kodeks branżowy. 


Instytucja oceniła, że zastosowane w niej słowo jest wulgarne, przez co narusza dobre obyczaje i poczucie odpowiedzialności społecznej.

Komisja Etyki Reklamy zajęła się outdoorową kampanią centrum handlowego Nexa opartą na haśle "Zajebista wyprzedaż" po otrzymaniu skargi, w której zarzucano temu przekazowi, że "zawiera w sobie wulgaryzm 'zajebisty', co ma zapewne przykuć uwagę przejeżdżających, jednak delikatnie mówiąc wykracza poza normy etyczne reklamy". Na podstawie tego protestu reklamę oskarżono o naruszanie dobrych obyczajów, poczucia odpowiedzialności społecznej, a także ustawy o ochronie języka polskiego.

Odpowiedzialne za tę akcję centrum Nexa uzasadniało, że w haśle słowo "zajebisty" jest użyte zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego Wydawnictwa Naukowego PWN: "bardzo intensywny, robiący duże wrażenie" i takie znaczenie należy mu przypisywać. Jednak Komisja Etyki Reklamy zasięgnęła opinii dwojga językoznawców, którzy ocenili, że ten wyraz - mimo że w slangu młodzieżowym często określa wysoką intensywność pozytywnych wrażeń lub odczuć - jest bez wątpienia wulgarny i jako taki odbierany przez większość osób posługujących się językiem polskim. Na tej podstawie instytucja orzekła, że przekaz narusza dobre obyczaje i poczucie odpowiedzialności społecznej, tym bardziej, że został umieszczony na nośniku zewnętrznym, do którego dostęp mają również dzieci i młodzież.

Kampania centrum Nexa była prowadzona latem br. iwtedy wywołała największe kontrowersje, ponieważ lauoyty z hasłem "Zajebista wyprzedaż" umieszczono na nośnikach outdoorowych znajdujących się m.in. na terenie boiska szkolnego. W sprawie złożono nawet doniesienie do prokuratury, która uznała jednak, że eksponowanie takiego przekazu nie jest przestępstwem, tylko wykroczeniem, i skierowała tę kwestię do sądu grodzkiego.


Źródło:wirtualnemewdia.pl



Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok