Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu
Ciekawostki

Norwegowie stawiają na regionalne produkty

agnieszka.kujawa@mojanorwegia.pl

08 czerwca 2015 13:07

Udostępnij
na Facebooku
Norwegowie stawiają na regionalne produkty


Minister rolnictwa Sylvi Listhaug chce zwiększenia sprzedaży artykułów spożywczych pochodzących z lokalnych gospodarstw.

W 2010 dochody ze sprzedaży produktów spożywczych pochodzących od norweskich farmerów wynosiły 2,31 miliardów koron. Cztery lata później zanotowano wzrost do 3,54 miliardów NOK. Do 2025 roku, Listhaug chce aby roczny wpływ ze sprzedaży lokalnych produktów spożywczych wynosił 10 miliardów NOK. Norweska minister już w 2010 roku proponowała reformę polityki rolniczej w Norwegii, tak aby mniejsze gospodarstwa stały się bardziej wydajne, a co za tym idzie z czasem zamieniały się w duże farmy, które mogłyby produkować swoją żywność na większą skalę. Pomysł spotkał się z dużą krytyką w środowisku rolniczym, a młodzi adepci rolnictwa nagrali nawet piosenkę, która miała stanowić protest przeciwko pomysłowi Listhaug. Przeciwnicy reformy zarzucali norweskiej minister wprowadzanie zasad kłócących się z silnymi norweskimi tradycjami roliniczymi, które spróbują zamienić małe, często rodzinne gospodarstwa w przemysłowe spółki. Nagranie szybko stało się przebojem w internecie i zmusiło do ponownej debaty nad norweskim rolnictwem.

Norweska farma
fot. fotolia.com

Listhaug nie zmieniła jednak zdania i nadal uważa, że plan tak dużego zwiększenia wpływów ze sprzedaży norweskich produktów regionalnych jest wykonalny. Według norweskiej minister kluczem do zwiększonej sprzedaży żywności produkowanej przez lokalne gospodarstwa ma być ustalenie dobrych warunków współpracy między rolnikami, a dużymi sklepami spożywczymi i supermarketami. Planuje się założenie bazy dostępnych lokalnych produktów, którymi byłyby zainteresowane duże sklepy. Inna propozycja Listhaug to organizowanie corocznych targów żywności obejmujących małych i dużych producentów norweskich artykułów spożywczych z całego kraju. W takim wydarzeniu mieliby brać udział również właściciele hoteli i restauracji, którzy w swoich branżach także mogliby stawiać na promowanie lokalnych produktów

Z badania przeprowadzonego przez agencję Sentio wynika, że aż 56% ankietowanych Norwegów twierdzi, że ma większe zaufanie do produktów krajowych niż żywności importowanej. Zainteresowanie wyrobami pochodzącymi prosto z norweskich farm najszybciej rośnie w regionie Vestlandet. Wielu Norwegów deklaruje również, że wybrałoby norweski produkt, nawet jeśli jego cena przewyższałaby mocno inne, na pierwszy rzut oka takie same, zagraniczne artykuły spożywcze. Co ciekawe, Norwegowie osiągnęli dużo niższe wyniki niż ich sąsiedzi. W Szwecji aż 77% obywateli deklarowało wybieranie lokalnych produktów, podczas gdy w Danii była to wartość 66%.

A wy jakie produkty wybieracie w sklepach? Czy stawiacie na norweskie marki?


źródło: siste.no
źródło zdjęcia frontowego: fotolia.com - royalty free


Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok