Biznes i gospodarka
Olbrzymi wzrost cen żywności w Norwegii. Wydatki urosły o blisko 30 000 koron
9
Koszty zakupów spożywczych w Norwegii rosną szybciej niż inne analizowane towary i usługi. Fot. Fotolia
Mieszkańcy Norwegii wydają coraz więcej na jedzenie, alarmują ekonomiści. Z analizy wynika, że czteroosobowa rodzina musi przeznaczyć blisko 2,4 tys. NOK więcej miesięcznie na podstawowe zakupy żywieniowe. Podwyżka zauważalna jest w okresie trzyletnim.
W przypadku czteroosobowej rodziny, dwóch osób dorosłych w wieku od 31 do 50 lat i dwójki dzieci w wieku od sześciu do dziewięciu lat, miesięczne wydatki na żywność i napoje wzrosły o 2360 NOK w latach 2021–2024. W skali roku kwota wynosi 28,32 tys. NOK.
Z kalkulatora SIFO (Instytut Badań Społecznych) wynika, że jeśli dzieci są nastolatkami, miesięczne wydatki wzrastają do 3030 NOK. Roczny wzrost wynosi więc 36,36 tys. NOK. Całkowite wydatki konsumpcyjne, uwzględniające także inne czynniki, wzrosły w ciągu ostatnich trzech lat o 3986 NOK miesięcznie, czyli blisko 48 tys. rocznie.
Z kalkulatora SIFO (Instytut Badań Społecznych) wynika, że jeśli dzieci są nastolatkami, miesięczne wydatki wzrastają do 3030 NOK. Roczny wzrost wynosi więc 36,36 tys. NOK. Całkowite wydatki konsumpcyjne, uwzględniające także inne czynniki, wzrosły w ciągu ostatnich trzech lat o 3986 NOK miesięcznie, czyli blisko 48 tys. rocznie.
Skok cen żywności wyższy od inflacji
– Ludzie zwracają uwagę, że wyjście na zakupy spożywcze jest drogie. Rzeczywiście tak jest – komentuje na łamach DinSide Thea Olsen, ekonomistka ds. konsumentów w Handelsbanken. Przypomina także, że w ujęciu rocznym wskaźnik inflacji wyniósł 2,6 proc. Żywność drożeje jednak szybciej. W porównaniu z sierpniem 2023 roku artykuły spożywcze podrożały o 4,5 proc. Zdarzało się, że ten sam wskaźnik, dotyczący jedynie jedzenia i napoi, przekraczał 10 proc. – Wśród produktów spożywczych, których cena wzrosła najbardziej, znajdziemy łososia, oliwę z oliwek, ryż, dorsza, pomidory, melony i czekoladę – wymienia Olsen.
Ekonomistka przywołała ceny ketchupu, które w ujęciu rocznym wzrosły o 25 proc.Fot. Adobe Stock, licencja standardowa
Jak zwraca uwagę Olsen i dziennikarze DinSide, wskaźnik wzrostu cen artykułów spożywczych może nie odzwierciedlać rzeczywistości. Sieci spożywcze często decydują się na akcje promocyjne, które zaburzają ogólny obraz wartości żywności. Rabaty najczęściej zauważalne są w wakacje i tuż po sezonie letnim oraz w okresie świątecznym.
Źródła: DinSide, SIFO, MojaNorwegia.pl
Źródła: DinSide, SIFO, MojaNorwegia.pl
Reklama
To może Cię zainteresować
3
22-09-2024 16:42
0
-5
Zgłoś
18-09-2024 21:50
6
0
Zgłoś
18-09-2024 07:32
13
0
Zgłoś
17-09-2024 20:31
20
0
Zgłoś
17-09-2024 16:07
18
0
Zgłoś
17-09-2024 08:57
41
0
Zgłoś
17-09-2024 07:07
25
0
Zgłoś
17-09-2024 00:09
6
0
Zgłoś
16-09-2024 19:31
44
0
Zgłoś