Biznes i gospodarka

„Będziemy mieć najświeższe produkty w sieci.” Meny otwiera pierwszy sklep online

Konstancja Suchanek

27 czerwca 2016 08:00

Udostępnij
na Facebooku
„Będziemy mieć najświeższe produkty w sieci.” Meny otwiera pierwszy sklep online

Meny jako pierwszy norweski supermarket otwiera sklep w sieci. Fot. fotolia - royalty free

„Meny” to pierwsza sieć supermarketów w Norwegii, która otwiera swój sklep online. – Duży wybór i jakość produktów, przede wszystkim tych świeżych, to nasza mocna strona –  opowiada szef Meny, Vegard Kjuus.
– Duży wybór i jakość produktów, przede wszystkim tych świeżych, jest naszą mocną stroną. Mamy w związku z tym nadzieję stać się „najświeższym” norweskim sklepem spożywczym w Internecie – opowiada szef Meny, Vegard Kjuus.

Prace nad nowym sklepem internetowym trwały rok, sfinalizowano je dwa tygodnie temu – Kjuus zaprosił wówczas 5 tys. klientów supermarketu z Oslo i Akershus do wypróbowania nowej usługi. Mieszkańcy dzielnic Bryn, Vollebekk i Vøyenenga mogli wybierać spośród 10 tys. produktów dostępnych online. To ponad dwa razy więcej niż w istniejących internetowych sklepach spożywczych kolonial.no i marked.no. Na większym obszarze sprzedaż internetowa dostępna będzie jesienią.

Sprzedaż internetowa rośnie

Ekspert ds. produktów spożywczych, Erik Fagerlid z grupy doradczej PA Consulting, przeanalizował udział internetowych sklepów spożywczych w rynku spożywczym w Europie.

– Internetowe sklepy spożywcze mają 0,4 proc. udziału na europejskim rynku spożywczym, w Norwegii natomiast – 0,9 proc. udziału. Przewiduje się, że liczba ta będzie wzrastać – mówi Fagerlid.

Oznacza to, że Norwegowie wydali w 2015 roku około 164 miliardy koron w sklepach spożywczych, z czego 1,5 miliarda koron to zysk z zakupów przez Internet. Jeszcze przed 2020 rokiem kwota ta wzrosnąć może do 4-10 miliardów koron.

Konkurencji na razie nie ma

Erik Fagerlid przypuszcza, że wkrótce także pozostałe duże sieci supermarketów wprowadzą sprzedaż internetową.

– Wszyscy pracują nad planem rozwoju sprzedaży internetowej, bo nikt nie chce wprowadzić jej jako ostatni. To mogłoby oznaczać spore straty na rzecz konkurencji – tłumaczy Fagerlid.

Przedstawiciele sieci sklepów Bunnpris uważają jednak, że sklep internetowy mógłby okazać się zbyt drogą inwestycją. Rzecznik supermarketów Coop, Bjørn Takle Friis, zapewnia natomiast, że Coop także sprzedaży internetowej nie ma w tej chwili w planach.

– Obserwujemy to, co się dzieje na rynku, ale nie planujemy otwarcia sklepu spożywczego online. Mamy sklep internetowy, w którym kupić można produkty specjalistyczne i na tym na razie poprzestaniemy – tłumaczy.

Sieć sklepów spożywczych Rema miała prowadziła swój sklep internetowy już na przełomie 1999 i 2000 roku, ale szybko go zamknęła, ponieważ straty, które poniosła wynosiły miliony. W tej chwili współpracuje z internetowym sklepem spożywczym kolonial.no, ale nie planuje ponownego rozpoczęcia własnej sprzedaży internetowej.
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok