Nad fiordem w Kristiansand powstanie nowy most.
Wikimedia.org - Wolfgang Pehlemann - Creative Commons Attribution-Share Alike 3.0
22 lutego spółka Porr Polska Infrastructure poinformowała w oficjalnych materiałach prasowych o wygranym przetargu na budowę nowego mostu w Norwegii. Przeprawa Varodd powstanie w Kristiansand przed 2020 rokiem, a jej realizacja pochłonie ok. 265 milionów złotych.
Aktualizacja (23.02.2017 r.): Jak informuje menedżer ds. komunikacji Porr Magdalena Sojka-Kobrzyńska, w połowie lutego norweski oddział polskiej firmy Porr Infrastructure podpisał piąty już kontrakt na realizację projektu mostowego w Kristiansand.
Most Varodd powstanie na zlecenie norweskiego odpowiednika Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), czyli Statens vegvesen – podaje portal gospodarczy wnp.pl. Rozpoczęcie prac budowlanych przewidziano na marzec.
Zaufana spółka z Polski
Porr wygrał w przetargu m.in. z norweskimi firmami Implenia Norge i Skanska Norge (proponującymi za zlecenie kolejno 554,32 i 628,94 mln NOK) oraz kilkoma zagranicznymi konkurentami.
Wizualizacja mostu Varodd.
Materiały prasowe Porr.
To jednak nie pierwszy kontraktowy sukces Porr we współpracy z Norwegią. Od momentu przejęcia firmy budowlanej w roku 2015 PORR zrealizował w Norwegii wiele projektów, w tym mosty Tresfjord, Bridge, Harpe, Farris i Loftenes.
– Pod koniec 2015 roku ukończyliśmy jeden z najbardziej spektakularnych projektów mostowych w regionie, Tresfjord. Jesteśmy gotowi na podjęcie nowego wyzwania przy projekcie mostu Varodd – skomentował nowy kontrakt Karl-Heinz Strauss, Prezes Zarządu PORR AG.
Od końca ubiegłego roku, PORR zaangażował się również w budowę norweskich tuneli; w listopadzie uzyskał kontrakt na realizację tunelu RV 17 Liafjellet.
Nowy obiekt zamiast mostu z lat 50.
Tym razem most wzniesiony przez Porr zastąpi starą przeprawę Varodd z 1956 r., która przebiega nad fiordem Topdalsfjorden. Kontrakt obejmuje rozbiórkę istniejącego mostu wiszącego o długości ok. 600 metrów i budowę nowego obiektu, który będzie mierzył 654 metry, pomiędzy dwoma istniejącymi konstrukcjami mostowymi. Drugi most z roku 1993 zostanie wyremontowany i włączony w nową konstrukcję.
Ponadto Porr zajmie się stworzeniem trzech stalowych kładek (o długości odpowiednio 170, 140 i 100 metrów), a także przebudową kilkukilometrowych układów drogowych. Przez nowy most w Kristiansand będzie – tak jak i obecnie – przebiegać sześciopasmowa trasa E18. Według danych ze strony Statens vegvesens dziennie przemierza ją średnio ok. 50 tys. samochodów. Planowana jest także budowa chodnika dla pieszych i ścieżki rowerowej.
Wszystkie zadania uwzględnione w umowie na projekt Varodd mają zostać zrealizowane przez norweski oddział Porr Polska Infrastructure do wiosny 2020 roku.
Porr przebuduje Varodd - most nad Topdalfsjorden w Kristiandand.
screen/ vegvesen.no
Żródła: wnp.pl; vegvesen.no; materiały prasowe Porr
18-04-2018 19:10
3
0
Zgłoś
18-04-2018 19:08
0
0
Zgłoś
21-02-2017 18:23
2
0
Zgłoś
21-02-2017 18:07
3
0
Zgłoś