Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

6
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Aktualności

Pandemia językowa: „korona” norweskim słowem 2020 roku

Emil Bogumił

11 grudnia 2020 12:29

Udostępnij
na Facebooku
Pandemia językowa: „korona” norweskim słowem 2020 roku

Koronawirus zdominował nagłówki w norweskich mediach już w marcu. Fot. Adobe Stock, licencja standardowa

Norweska Rada Językowa (Språkrådet) opublikowała ranking 10 najpopularniejszych słów w 2020 roku. Zestawienie opublikowane 11 grudnia nie będzie dla nikogo zaskoczeniem. Najpopularniejszym sformułowaniem okazała się „korona” oraz wszystkie związane z nią wyrażenia.
Przedstawiciele Rady Językowej zwrócili uwagę, że historycy na pewno zwrócą uwagę na częste stosowanie „korony” w 2020 roku. Wyliczają, że powszechnie korzysta się z tego wyrażenia w kontekście wirusa SARS-COV-2, choroby COVID-19, kryzysu gospodarczego oraz obecnej sytuacji krajowej i międzynarodowej. Dodają też, że przy użyciu tego wyrazu, powstały w języku nowe sformułowania: środki koronowe, restrykcje koronowe oraz rozwiązania koronowe.

Pandemia zdominowała język w Norwegii… i na świecie

Choć „korona” zdominowała norweskie rozmowy, popularne stały się również zwroty, które nie były dotąd używane w Norwegii lub nie cieszyły się zbyt dużą popularnością. Podobnie jak w Polsce, Rada Języka zwróciła uwagę na sformułowanie „wypłaszczać krzywą”. Głównie za sprawą mediów i polityków, równie ważne były wyrażenia związane ze wskaźnikami, współczynnikami i innymi słowami, które odnosiły się do statystyk zachorowań. – Zauważyliśmy pojawienie się nowych wyrazów oraz odświeżenie i użycie w innym kontekście starszych zwrotów. Są to istotne dowody na to, że język zmienia się wraz ze społeczeństwem  – ocenia zestawienie najpopularniejszych sformułowań Åse Wetås, dyrektor Rady Językowej.
Podsumowanie najpopularniejszych fraz 2020 roku przygotowało również Google. Korporacja zwróciła uwagę, że pandemia zdominowała w tym roku Internet, w tym używane w nim słownictwo. Korzystający z wyszukiwarki często pytali o zwroty związane z koronawirusem oraz pandemią. Równie często wpisywali frazy związane z obostrzeniami i wyprzedanymi artykułami ze sklepowych półek.
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok