Aktualności

Lotniska wspólnie przeciw zmianom klimatu: do 2050 cała branża chce być bezemisyjna

Maja Zych

01 lipca 2019 11:21

Udostępnij
na Facebooku

Porozumienie podpisało łącznie około 200 portów lotniczych w całej Europie. Avinor / materiały prasowe

Walne zgromadzenie Międzynarodowej Rady Portów Lotniczych (ACI) uchwaliło w środę 26 czerwca porozumienie o wspólnym celu, jakim jest osiągniecie zerowej emisji gazów cieplarnianych do 2050 roku. Łącznie decyzję poparło prawie 200 z około 500 lotnisk należących do europejskiego oddziału ACI – w ten sposób branża chce dostosować się do założeń umowy klimatycznej z Paryża oraz wspomóc ambicje większości krajów członkowskich UE.
Porozumienie zakłada przede wszystkim jasne zobowiązanie portów lotniczych, aby cała branża lotnicza – łącznie z producentami samolotów i paliwa lotniczego – przyłączyła się do realizacji celu.
Reklama

Jasne założenie

Porozumienie podpisane w ubiegłym tygodniu przez członków ACI jest dla norweskiej firmy Avinor, obsługującej aż 45 lotnisk nad fiordami, bardzo dobrą wiadomością i krokiem w stronę zmian, o których w Norwegii mówi się już od dłuższego czasu.

– To wspaniałe, że blisko 200 lotnisk w Europie dołączyło do celu, jakim jest zerowa emisja w ruchu lotniczym do 2050 roku. Ambicją Avinora jest osiągnięcie zerowej emisji do 2030 – mówi szef Avinora i członek zarządu ACI, Dag Falk-Petersen.

Falk-Petersen podkreśla też, że największym problemem i wyzwaniem całej inicjatywy będzie likwidacja emisji z samych samolotów.

– Jestem bardzo zadowolony, że porozumienie ACI zawiera również zobowiązanie o aktywnych działaniach, aby cała branża lotnicza była bezemisyjna. To zakłada między innymi dużo bardziej ofensywny wkład w zrównoważone biopaliwo oraz elektryfikację. Tutaj w kraju Avinor we współpracy z największymi liniami lotniczymi od wielu lat pełni centralną rolę w branży w tej dziedzinie. Przeznaczyliśmy 100 milionów koron na wkład w rozwój zrównoważonego biopaliwa i ,jak wiadomo, mamy wizję, aby krajowy ruch lotniczy w Norwegii został zelektryfikowany do 2040 roku – dodaje Falk-Petersen.
Reklama
Gość
Wyślij
Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram