Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

7
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Aktualności

Hybrydowy kolos latem wypłynie w pierwszy rejs. Udział w budowie ma polska stocznia

Natalia Szitenhelm

26 kwietnia 2019 13:42

Udostępnij
na Facebooku
Hybrydowy kolos latem wypłynie w pierwszy rejs. Udział w budowie ma polska stocznia

Statek jest w pełni przyjazny środowisku naturalnemu. Przy jego budowie wykorzystano nowoczesne rozwiązania, które m.in. zmniejszą hałas, jaki wytwarzają tego typu jednostki. Oclin /Hallstein Mala

Gdyńska stocznia Crist SA zbudowała kadłub pasażersko-samochodowego promu Color Hybrid, jednego z największych statków hybrydowych na świecie. 14 kwietnia jednostkę wydokowano w Norwegii, przechodzi teraz ostatnie prace wykończeniowe, a pod koniec miesiąca zostanie przekazana armatorowi – Color Line.
Przetarg na budowę statku wygrała norweska stocznia Ulstein Verft, jednak swój udział ma także polska – Crist SA, która zbudowała kadłub promu.

Statek do eksploatacji wejdzie już w wakacje. Będzie pływać na trasie Sandefjord-Strömstad (Norwegia-Szwecja), zastąpi o połowę mniejszy prom. Color Hybrid, o długości 160 m i szerokości ponad 27 m, pomieści bowiem 2 tysiące pasażerów i 500 samochodów osobowych. Prom, który do tej pory pływał na tej trasie – Bohus – na pokład mógł zabrać o połowę mniej aut i o prawie tysiąc pasażerów mniej.

Hybrydowy eko-kolos

Color Hybrid pokona trasę w zaledwie 2 godziny i 20 minut. Jednostka będzie mogła uzyskać taką prędkość dzięki hybrydowemu systemowi napędu głównego. Oprócz tego wyposażenie promu pozwala na wysoką manewrowość. Statek jest w pełni przyjazny środowisku naturalnemu. Przy jego budowie wykorzystano nowoczesne rozwiązania, które m.in. zmniejszą hałas, jaki wytwarzają tego typu jednostki.

Oprócz tego Color Hybrid wyposażono w baterie, których ładowanie odbywać się będzie podczas postoju w porcie dzięki kablowi zasilającemu ze specjalnych obiektów nabrzeżnych lub zamontowanemu na samym pokładzie statku.

Poniżej: budowa Color Hybrid
NB 311 Color Hybrid - world's biggest hybrid ferry

Ponad 2 lata prac

Color Line zamówił nowoczesny prom w lutym 2017. Jak mówił wtedy Trond Kleivdal z Ulstein Verft – To satysfakcjonujące, że norweski przemysł stoczniowy dowiódł swojej konkurencyjności na arenie międzynarodowej.
Na zdjęciu: jednostka podczas dokowania w norweskiej stoczni
Na zdjęciu: jednostka podczas dokowania w norweskiej stoczni
CR Ulstein / Per Eide Studio.
CR Ulstein / Per Eide Studio.
Kadłub zbudowała polska stocznia CRIST SA
Kadłub zbudowała polska stocznia CRIST SA
CR Ulstein / Per Eide Studio.
CR Ulstein / Per Eide Studio.
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok