Pobierasz świadczenie z NAV? Upewnij się, że wszystkie informacje, które posiada o tobie urząd, są aktualne |
info@multinor.no | |
29.08.2018. | |
Każda osoba, która pobiera świadczenia z urzędu w Norwegii, powinna wiedzieć, że należy informować o wszystkich zmianach mających wpływ na prawo do uzyskiwania zasiłku. Przypomnienie o tej konieczności widnieje na wszystkich decyzjach z NAV.
Najistotniejsze informacje
Niektórzy sądzą, że nie wszystkie zmiany mogą mieć wpływ na prawo do pobierania świadczenia. Gdy np. rodzi się drugie dziecko, na które pobierane jest 500+ w Polsce, to po co informować o tym urząd, skoro nie można otrzymać na nie zasiłku rodzinnego w Norwegii? Nic bardziej mylnego. Niepoinformowanie urządu jest równoznaczne z podawaniem nieprawdziwych informacji, co najczęściej skutkuje koniecznością zwrotu wypłaconego świadczenia.
O tych informacjach trzeba pamiętać przede wszystkim: – informacje dotyczące zatrudnienia osoby wnioskującej: np. przestój w pracy, zwolnienie, – informacje dotyczące zatrudnienia drugiego rodzica, np.: czy rozpoczął lub zakończył pracę w innym kraju EOG, – informacje dotyczące wszystkich dzieci – NAV musi być na bieżąco w tej kwestii, a każde pojawienie się nowego dziecka powinno być zgłoszone do urzędu, nawet jeżeli nie zmieni to kwoty wypłaty świadczenia, – wyjazd z Norwegii, – przyjazd rodziny do Norwegii lub powrót rodziny do Polski z Norwegii. Warto informować urząd „z góry", aby uniknąć niesłusznie wypłaconego świadczenia, które później należy zwrócić. Musisz pamiętać, że NAV jest w stałym kontakcie z urzędem marszałkowskim, i mimo że przepływ informacji między urzędami trwa czasami kilka miesięcy, ostatecznie NAV otrzymuje wszystkie informacje dotyczące prawa do pobierania świadczenia w Polsce. Jeśli pobierasz świadczenie, masz obowiązek jak najszybciej poinformować o zmianach urząd wypłacający zasiłek. Czym grozi niepoinformowanie urzędu?
Warto wiedzieć, że podstawową zasadą urzędu jest zażądanie zwrotu całości kwoty. Oznacza to, że jeżeli np. pobierałeś w Norwegii zasiłek rodzinny na jedno dziecko, a w międzyczasie urodziło ci się drugie, na które zacząłeś pobierać 500+ w Polsce, ale nie poinformowałeś o tym norweskiego urzędu, bo wiedziałeś, że nie przysługuje ci na nie zasiłek w kraju fiordów, urząd może zażądać od ciebie zwrotu całości świadczenia, które otrzymywałeś na pierwsze dziecko. Lepszym rozwiązaniem jest poinformowanie urzędu w momencie, w którym pojawi się nowe dziecko.
Urząd sam może poprosić cię o informacje
Zdarza się, że urząd informuje z góry, że sprawdzi twoje prawo do pobierania świadczenia w najbliższym czasie i daje ci szansę na poinformowanie go o zmianach, które nastąpiły. Bywa też tak, że zanim NAV rozpatrzy twoje podanie, może poprosić cię o dosłanie potrzebnych informacji, o których nie było mowy wcześniej. W takiej sytuacji należy spełnić prośbę urzędu, ponieważ w przeciwnym razie podanie może zostać odrzucone.
Informowanie o zmianach jest niezwykle proste. Wystarczy, że wyślesz stosowne pismo do urzędu, który zajmuje się wypłacaniem twojego świadczenia z informacją, co zmieniło się w twoim życiu lub pismo z rezygnacją z pobierania zasiłku, ponieważ utraciłeś do niego prawo. Artykuł powstał we współpracy z firmą Multinor. Zdjęcie frontowe: MN
Reklama
Osoby mające pytania na temat zasiłków w Norwegii zapraszamy do kontaktu:
Bezpłatna konsultacja telefoniczna MultiNOR:
pn-pt: 8:00-18:00 |
|
Zmieniony ( 07.09.2018. ) |
Zapoznałem się z treścią i akceptuję treść Regulaminu świadczenia usług drogą elektroniczną przez MultiNOR oraz zobowiązuję się do jego przestrzegania.
Wyrażam zgodę na otrzymywanie od MultiNOR sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Gdańsku (80-386) przy ul. Lęborskiej 3B, KRS 0000546209, NIP: 584-273-49-23, na podany adres poczty elektronicznej informacji handlowych (w rozumieniu art. 10 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną) dotyczących produktów i usług MultiNOR, a także w celu przedstawienia i zaoferowania mi przez Administratora lub jego partnerów innych produktów lub usług związanych w szczególności z pobytem i pracą w Norwegii. Zostałem pouczony, że w każdej chwili mogę wycofać udzieloną zgodę.
Administratorem Twoich danych osobowych jest MultiNOR sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Gdańsku (80-386) przy ul. Lęborskiej 3B, KRS 0000546209, NIP: 584-273-49-23. Będziemy przetwarzać Twoje dane na zasadach opisanych w prosty i przejrzysty sposób w Polityce Prywatności. Warunkiem przesłania danych w formularzu jest zapoznanie się i akceptacja Polityki Prywatności. Wysyłając swoje dane w formularzu oświadczasz, że zapoznałeś się tym dokumentem i akceptujesz go w całości.
Wyrażam zgodę na używanie przez MultiNOR sp. z o.o. sp. k. z siedzibą w Gdańsku (80-386) przy ul. Lęborskiej 3B, KRS 0000546209, NIP: 584-273-49-23 lub podmioty działające na jej zlecenie – telekomunikacyjnych urządzeń końcowych i automatycznych systemów wywołujących (np. telefonów, komunikatorów głosowych, komputerów i podobnych urządzeń) dla celów marketingu bezpośredniego w rozumieniu art. 172 ustawy Prawo telekomunikacyjne, dotyczącego w szczególności produktów i usług MultiNOR, a także w celu przedstawienia i zaoferowania mi przez MultiNOR sp. z o.o. sp. k. lub jej partnerów innych produktów lub usług związanych w szczególności z pobytem i pracą w Norwegii. Zostałem pouczony, że w każdej chwili mogę wycofać udzieloną zgodę.
Wybierając usługi firmy MultiNor trafiasz w ręce profesjonalistów z wieloletnim doświadczeniem i znajomością specyfiki rynku norweskiego.
Skontaktuj się z nami: