Pobierasz świadczenie z NAV? Upewnij się, że wszystkie informacje, które posiada o tobie urząd, są aktualne

29.08.2018.
Pobierasz świadczenie z NAV? Upewnij się, że wszystkie informacje, które posiada o tobie urząd, są aktualne
Każda osoba, która pobiera świadczenia z urzędu w Norwegii, powinna wiedzieć, że należy informować o wszystkich zmianach mających wpływ na prawo do uzyskiwania zasiłku. Przypomnienie o tej konieczności widnieje na wszystkich decyzjach z NAV.
Reklama

Najistotniejsze informacje

Niektórzy sądzą, że nie wszystkie zmiany mogą mieć wpływ na prawo do pobierania świadczenia. Gdy np. rodzi się drugie dziecko, na które pobierane jest 500+ w Polsce, to po co informować o tym urząd, skoro nie można otrzymać na nie zasiłku rodzinnego w Norwegii? Nic bardziej mylnego. Niepoinformowanie urządu jest równoznaczne z podawaniem nieprawdziwych informacji, co najczęściej skutkuje koniecznością zwrotu wypłaconego świadczenia.  

O tych informacjach trzeba pamiętać przede wszystkim:  
– informacje dotyczące zatrudnienia osoby wnioskującej: np. przestój w pracy, zwolnienie, 
– informacje dotyczące zatrudnienia drugiego rodzica, np.: czy rozpoczął lub zakończył pracę w innym kraju EOG,
– informacje dotyczące wszystkich dzieci – NAV musi być na bieżąco w tej kwestii, a każde pojawienie się nowego dziecka powinno być zgłoszone do urzędu, nawet jeżeli nie zmieni to kwoty wypłaty świadczenia,
– wyjazd z Norwegii,
– przyjazd rodziny do Norwegii lub powrót rodziny do Polski z Norwegii.

Warto informować urząd „z góry", aby uniknąć niesłusznie wypłaconego świadczenia, które później należy zwrócić. Musisz pamiętać, że NAV jest w stałym kontakcie z urzędem marszałkowskim, i mimo że przepływ informacji między urzędami trwa czasami kilka miesięcy, ostatecznie NAV otrzymuje wszystkie informacje dotyczące prawa do pobierania świadczenia w Polsce. Jeśli pobierasz świadczenie, masz obowiązek jak najszybciej poinformować o zmianach urząd wypłacający zasiłek.

Czym grozi niepoinformowanie urzędu?

Warto wiedzieć, że podstawową zasadą urzędu jest zażądanie zwrotu całości kwoty. Oznacza to, że jeżeli np. pobierałeś w Norwegii zasiłek rodzinny na jedno dziecko, a w międzyczasie urodziło ci się drugie, na które zacząłeś pobierać 500+ w Polsce, ale nie poinformowałeś o tym norweskiego urzędu, bo wiedziałeś, że nie przysługuje ci na nie zasiłek w kraju fiordów, urząd może zażądać od ciebie zwrotu całości świadczenia, które otrzymywałeś na pierwsze dziecko. Lepszym rozwiązaniem jest poinformowanie urzędu w momencie, w którym pojawi się nowe dziecko.

Urząd sam może poprosić cię o informacje

Zdarza się, że urząd informuje z góry, że sprawdzi twoje prawo do pobierania świadczenia w najbliższym czasie i daje ci szansę na poinformowanie go o zmianach, które nastąpiły. Bywa też tak, że zanim NAV rozpatrzy twoje podanie, może poprosić cię o dosłanie potrzebnych informacji, o których nie było mowy wcześniej. W takiej sytuacji należy spełnić prośbę urzędu, ponieważ w przeciwnym razie podanie może zostać odrzucone. 

Informowanie o zmianach jest niezwykle proste. Wystarczy, że wyślesz stosowne pismo do urzędu, który zajmuje się wypłacaniem twojego świadczenia z informacją, co zmieniło się w twoim życiu lub pismo z rezygnacją z pobierania zasiłku, ponieważ utraciłeś do niego prawo.  

Artykuł powstał we współpracy z firmą Multinor.
Zdjęcie frontowe: MN
Reklama
Osoby mające pytania na temat zasiłków w Norwegii zapraszamy do kontaktu:

Bezpłatna konsultacja telefoniczna MultiNOR:
pn-pt: 8:00-18:00
Gość
Wyślij


Zmieniony ( 07.09.2018. )
 

Zapytaj bezpłatnie jaki zasiłek Ci się należy

Oddzwonimy i wszystko Ci wytłumaczymy
Wyślij
Wybierając usługi firmy MultiNor trafiasz w ręce profesjonalistów z wieloletnim doświadczeniem i znajomością specyfiki rynku norweskiego.
Skontaktuj się z nami:

MojaNorwegia.pl