Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

  • Oslo, Oslo, Norwegia
  • Bergen, Vestland, Norwegia
  • Jessheim, Akershus, Norwegia
  • Stavanger, Rogaland, Norwegia
  • Kristiansand, Agder, Norwegia
  • Ålesund, Møre og Romsdal, Norwegia
  • Trondheim, Trøndelag, Norwegia
  • Brønnøysund, Nordland, Norwegia
  • Mo i Rana, Nordland, Norwegia
  • Bodø, Nordland, Norwegia
  • Sandnes, Rogaland, Norwegia
  • Fredrikstad, Østfold, Norwegia
  • Drammen, Buskerud, Norwegia

1 NOK

Transport i komunikacja

Koniec darmowych przejazdów. Kolejny norweski okręg rezygnuje z ulgi dla ukraińskich uchodźców

Monika Pianowska

25 czerwca 2025 16:00

Udostępnij
na Facebooku
1
Koniec darmowych przejazdów. Kolejny norweski okręg rezygnuje z ulgi dla ukraińskich uchodźców

Bezpłatny transport publiczny dla uchodźców z Ukrainy wprowadzono w Oslo i dawnym regionie Viken w 2022 roku. [zdjęcie z 2015 roku] wikimedia.commons/ Panek/ https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en

Od czerwca 2025 roku uchodźcy w regionie Akershus muszą płacić za przejazdy autobusami i innymi środkami transportu publicznego. Decyzja ta wywołała kontrowersje – zwłaszcza w kontekście integracji cudzoziemców w Norwegii.
Bezpłatny transport publiczny dla uchodźców z Ukrainy wprowadzono w Oslo i dawnym regionie Viken w 2022 roku. Rok później rozszerzono go na wszystkich ubiegających się o azyl, by uniknąć podziałów między poszczególnymi grupami. Jednak po rozwiązaniu Viken (1 czerwca 2024 r.), kolejne jednostki administracyjne zaczęły wycofywać się z programu. Buskerud zakończyło darmowe przejazdy już 1 lipca 2024 r., a teraz podobną decyzję ogłosiły władze okręgu Akershus.
– Utrzymywanie darmowych przejazdów kosztuje region około 20 milionów koron rocznie – tłumaczy Håkon Snortheim, członek okręgowego zarządu ds. transportu. – Musimy racjonalnie gospodarować budżetem i ograniczyć koszty, które obciążają system.

Pomagać czy uczyć samodzielności?

Snortheim argumentuje, że płacenie za bilety może sprzyjać integracji. – Kupowanie biletów i korzystanie z systemu transportu to część życia w społeczeństwie – twierdzi.
Odmienne zdanie ma likalna polityczka Hoda Imad. Jej zdaniem decyzja uderza w osoby, które mają najmniej środków, a potrzebują transportu m.in. by dotrzeć do pracy, przedszkola czy na terapię.
– To niewielki koszt dla regionu, ale ogromna różnica dla samych uchodźców. Bez transportu nie będą mogli się integrować – mówi Imad.
Darmowe przejazdy nadal będą przysługiwały osobom zakwaterowanym w ośrodkach dla uchodźców na terenie Akershus (obecnie dwa takie miejsca). Jednak pozostałym uchodźcom pozostaje pełna odpłatność za bilety – tak jak wszystkim innym mieszkańcom regionu.
Źródło: Nettavisen
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


Km13

7 godzin temu

W dupach się im pop****ło od pasożytniczego trybu życia. Dej dej dej dej. Cieszy że co raz więcej nacji otwiera oczy dostrzegając ten wrzód na tyłku.

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok