Ostatni moment na zaktualizowanie adresu przed sezonem podatkowym Podatki w Norwegii
info@multinor.no 13 marca 2019
12:40

Ostatni moment na zaktualizowanie adresu przed sezonem podatkowym

Skomentuj
skrzynka fotolia.pl/royalty free
Kwestia zmiany adresu w Norwegii jest często bagatelizowana, odkładana w czasie lub po prostu się o niej zapomina. Jeżeli przeprowadziłeś się i nie zgłosiłeś tego do urzędu, masz ostatnią chwilę, by to zrobić.

Dlaczego nie powinieneś bagatelizować kwestii aktualizacji adresu?

W przypadku zmiany adresu w Norwegii należy możliwie jak najszybciej poinformować o tym urząd, aby uniknąć związanych z tym nieprzyjemności. Często zdarza się, że o nieaktualnym adresie przypominają nam dopiero dokumenty z urzędu, na które długo oczekujemy, a które wciąż do nas nie przychodzą. Warto oszczędzić sobie stresu związanego z długim oczekiwaniem na dokumentację oraz nieprzyjemności związanych z jej niedostarczeniem – trzeba zadbać o to, by adres był aktualny, zwłaszcza teraz, gdy lada chwila rozpocznie się sezon rozliczeń podatkowych.
Reklama

Jakie dokumenty przychodzą na zarejestrowany w systemie adres?

Właściwie cała korespondencja urzędowa wysyłana jest na zarejestrowany adres korespondencyjny. Jeżeli więc nie rejestrowałeś go nigdy osobno, będziesz otrzymywał wszystkie dokumenty na adres zamieszkania widniejący w Norweskim Rejestrze Ludności.

Dokumenty z Helfo

Dokumentami, które najczęściej wysyłane są z Helfo na zarejestrowany w systemie adres, są:
druk E-106,
druk E-109,
karta EKUZ,
– pisma związane z rozpatrywaniem podania o druki E-106 lub E109 (prośba o dosłanie dokumentów i informacji lub pismo informujące o odrzuceniu podania).

Dokumenty z NAV

– pisma związane z rozpatrywaniem podań o: zasiłek rodzinny, zasiłek opiekuńczy, zasiłek macierzyński, zasiłek ojcowski , becikowe , zasiłek dla bezrobotnych, zasiłek dla osób wysłanych na permittering.  

Takimi pismami mogą być na przykład:
– pismo informujące o przyznaniu zasiłku,
– pismo informujące o odrzuceniu podania,
– pismo z prośbą o dosłanie dokumentów,
– pismo informujące o czasie rozpatrywania podania,
– pismo informujące, że prawo do pobierania świadczeń zostanie ponownie sprawdzone,
– wezwanie do zapłaty,
– faktura do zapłaty.

Dokumenty ze Skatteetaten

– skattemelding (wstępne rozliczenie podatkowe),
– skatteoppgjør (wynik rozliczenia podatkowego),
– kody MinID,
– czek ze zwrotem z podatku,
– faktura do zapłaty,
– informacja o przyznaniu lub odrzuceniu korekty podatkowej,
– informacja o zmianie podstawy opodatkowania,
– informacja o nieuznaniu zmian wprowadzonych na skattemelding.

Lista dokumentów, na które oczekujesz, a które nie dotrą do ciebie na czas lub nie dotrą wcale z powodu nieaktualnego adresu w Norweskim Rejestrze Ludności, jest dość długa. W wielu z wyżej wymienionych dokumentów zawarta jest informacja o ograniczonym czasie na wypowiedzenie się w sprawie lub ograniczonym czasie na odwołanie od decyzji. Nieotrzymanie dokumentów związanych z rozliczeniem podatkowym może uniemożliwić rozliczenie się z urzędem na czas, co spowodowuje katastrofalne skutki. Nie ryzykuj. Zaktualizuj adres w Norwegii. Jest na to ostatni moment. 

Artykuł powstał we współpracy z firmą Multinor.
Zdjęcie frontowe: fotolia.pl/royalty free
Reklama
Osoby mające pytania na temat podatku w Norwegii zapraszamy do kontaktu

Bezpłatna konsultacja MultiNOR:
pn-pt: 8:00-18:00
Zwrot podatku
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych
Będziemy przetwarzać Twoje dane na zasadach opisanych w Polityce Prywatności. [pełna treść]
MojaNorwegia.pl