Podatki w Norwegii

Nowy Altinn – sprawdź, co się zmieniło

info@multinor.no

19 listopada 2017 08:00

Udostępnij
na Facebooku
Nowy Altinn – sprawdź, co się zmieniło

Niektóre funkcje zostały zredukowane, inne poprawione – wszystko po to, żeby użytkownicy mogli cieszyć się przejrzystym i intuicyjnym interfejsem, który został także dostosowany do użytkowania mobilnego. screenshot altinn

14 listopada zmieniła się szata graficzna portalu Altinn. Poza nowym designem wprowadzone zostały drobne zmiany, mające ułatwić korzystanie z systemu i usprawnienie wyszukiwania usług i formularzy.
System Altinn to platforma służąca do składania wniosków oraz do kontaktu z urzędami. To swojego rodzaju pośrednik uczestniczący w wymianie informacji na linii petent–urząd i alternatywa dla tradycyjnej metody załatwiania spraw urzędowych. Za pośrednictwem portalu można m.in. wysłać zeznanie podatkowe, wykonać korektę podatkową, a także udzielić odpowiedzi na pismo z urzędu.
Reklama

Co nowego?

Jak na swojej stronie internetowej informuje Altinn, zmiany mają ułatwić użytkownikom korzystanie z systemu. Niektóre funkcje zostały zredukowane, inne poprawione – wszystko po to, żeby użytkownicy mogli cieszyć się przejrzystym i intuicyjnym interfejsem, który został także dostosowany do użytkowania mobilnego.

Nowa skrzynka odbiorcza to zmiana, która rzuca się w oczy jako pierwsza. Skrzynka została tak skonfigurowana, żeby wyświetlały się tylko nowe wiadomości – te zarchiwizowane zostaną przeniesione do osobnego folderu. Nowa wersja umożliwia także szybki podgląd wiadomości bez konieczności wchodzenia w nią. Kolejne usprawnienie obejmuje pojawienie się kosza na wiadomości. Poprzednia wersja systemu nie pozwalała osobom prowadzącym działalność na usuwanie starych powiadomień, w wersji 17.2 jest to możliwe. Osoby prywatne mają dwie opcje – wrzucenie niepotrzebnego maila do kosza lub usunięcie na stałe, osoby prowadzące działalność mogą tylko przenieść wiadomość do kosza, skąd zostanie ona automatycznie usunięta po określonym czasie.
Skrzynka odbiorcza w wersji 17.2
Skrzynka odbiorcza w wersji 17.2 screenshot altinn.no
Wyszukiwanie również ma być łatwiejsze – formularze zostały pogrupowane w taki sposób, że te często wyszukiwane znajdą się na początku listy, aby szybciej można było je znaleźć. Istnieje też możliwość odnalezienia konkretnej wiadomości po wpisaniu w wyszukiwarkę odpowiedniego hasła.  

W prawym dolnym rogu znajduje się także przycisk pomoc – po kliknięciu na odpowiednią ikonę uzyskamy wskazówki dotyczące strony, na której się znajdujemy, np. podpowiedzi do wypełnienia danego formularza.
Przycisk pomoc znajduje się w prawnym dolnym rogu.
Przycisk pomoc znajduje się w prawnym dolnym rogu. screenshot altinn
Nie wszystkie funkcje portalu zostały zmienione. Zmiany nie objęły samej metody logowania – poza nową szatą graficzną przy próbie zalogowania spotkamy się ze starymi funkcjami. Bez zmian pozostały także same formularze – po wybraniu odpowiedniego formularza zobaczymy design z poprzedniej wersji systemu.
screenshot altinn
Nowa wersja systemu ma usprawnić korzystanie z portalu. Nie wprowadzono inwazyjnych zmian, a jedynie drobne ulepszenia, dzięki którym użytkownik łatwiej i szybciej będzie w stanie odnaleźć wybraną usługę lub formularz. Największa zmiana obejmuje nowy, nowoczesny wygląd portalu. 

W Norwegii system elektronicznego kontaktu z urzędami funkcjonuje bardzo sprawnie – coraz więcej użytkowników korzysta z platformy Altinn. Użytkownicy elektroniczni, czyli posiadacze konta w systemie Altinn, mogą wykonywać korekty podatkowe i inne usługi za pośrednictwem portalu. Jest to metoda zapewniająca szybszy przepływ informacji między urzędem a wnioskującym. Ci, którzy nie posiadają swojego konta w systemie elektronicznym, maja możliwość odwołania od podatku jedynie listownie. 

Okres rozliczeń podatkowych za rok 2016 został już zakończony. Ci, którzy znaleźli błędy w swoim rozliczeniu lub chcą ubiegać się o dodatkowe odpisy, mają prawo do wprowadzenia zmian w swoich rozliczeniach za ostatnie 3 lata. Należy pamiętać, że odwołanie od wyniku rozliczenia powinno nastąpić jak najszybciej po jego otrzymaniu. Korekty złożone po roku powinny zawierać usprawiedliwienie tak długiej zwłoki. 


Artykuł powstał we współpracy z firmą Multinor.
Zdjęcie frontowe: screenshot/Altinn.no
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Będziemy przetwarzać Twoje dane na zasadach opisanych w Polityce Prywatności. [pełna treść]
MojaNorwegia.pl