Podatki w Norwegii

Nie otrzymałeś rocznego zestawienia dochodów od pracodawcy? Upomnij się o nie

info@multinor.no

02 maja 2017 08:00

Udostępnij
na Facebooku
Nie otrzymałeś rocznego zestawienia dochodów od pracodawcy? Upomnij się o nie

Pracodawca musi zapewnić Ci roczne zestawienie dochodów. MN

Do 1 lutego pracodawcy musieli wystawić każdemu pracownikowi roczne zestawienie dochodu osiągniętego w roku podatkowym 2016. Mówi o tym oficjalny komunikat zamieszczony na portalu Altinn.

Roczne zestawienie dochodów – jak ma wyglądać?

Zestawienie dochodów powinno zostać dostarczone pracownikowi nie przez norweski urząd podatkowy, ale właśnie przez pracodawcę. Termin wysłania dokumentu to 1 lutego. Według komunikatu Skatteetaten, dokument musi zawierać cztery podstawowe informacje: 
  • wysokość osiągniętego dochodu,
  • kwotę stanowiącą podstawę do wypłaty feriepenger – świadczenia urlopowego,
  • wysokość zaliczki na podatek,
  • numer identyfikacyjny pracownika lub jego imię i nazwisko.
Oblicz jaki otrzymasz zwrot podatku w Norwegii

A-ordningen, odcinki z pensji – to nie wystarczy

Z doświadczenia wiemy, że pracodawcy norwescy w dość wielu przypadkach nie spełnili obowiązku narzuconego przez urząd. Zazwyczaj informują pracowników, że zestawienie swoich dochodów mogą oni pobrać z A-ordningen – elektronicznego systemu raportowania danych dotyczących dochodów i podatków. Ale raport pobrany z systemu Altinn nie zastępuje dokumentu, który ma zostać wydany przez pracodawcę. Tak samo jest w przypadku odcinków z pensji. Nawet jeśli ostatni odcinek w ciągu roku podatkowego zawiera wszystkie informacje, które muszą znaleźć się na zestawieniu, nie jest on traktowany jako zastępczy dokument. Zestawienie roczne dochodów wydane przez pracodawcę znajduje się na liście obowiązkowych załączników do dokumentacji składanej wraz z zeznaniem podatkowym – i nic nie może go zastąpić.

Wyjątki

Urząd podatkowy zwalnia pracodawców z obowiązku wystawienia dokumentu w dwóch przypadkach: 
  • jeśli łączna suma osiągniętego dochodu w ciągu roku podatkowego nie przekroczyła 1 000 NOK,
  • jeśli łączna suma osiągniętego dochodu w ciągu roku podatkowego nie przekroczyła 6 000 NOK, w przypadku gdy wykonywana praca była związana z domem lub posiadłością pracodawcy zarejestrowaną jako dom wypoczynkowy.
 Takie sytuacje zdarzają się jednak bardzo rzadko.

Skąd tyle nieporozumień?

Przed 2016 rokiem pracodawcy byli zobowiązani wystawić pracownikowi dokument o nazwie Lønns- og trekkoppgave. Istniał tylko jeden wzór, który obowiązywał wszystkich. Jednocześnie nie działał jeszcze elektroniczny system raportowania dochodów – A-ordningen. Wraz z jego wprowadzeniem, urząd zniósł jednolitą formę dokumentu, który pracodawcy do tej pory wystawiali pracownikom – lønns- og trekkoppgave poszło w niepamięć. Nie oznaczało to jednak zniesienia obowiązku pracodawcy, aby dostarczyć pracownikowi zestawienie dochodów. Usunięto jedynie jego stałą formę. Dlatego też, jeśli Twój pracodawca odmawia Ci wystawienia dokumentu i argumentuje, że wyszedł on już z użycia, nie daj się wprowadzić w błąd – pracodawca ma obowiązek wydać taki dokument. Mówi o tym konkretny zapis prawny.


Artykuł powstal we współpracy z firmą Multinor.
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Będziemy przetwarzać Twoje dane na zasadach opisanych w Polityce Prywatności. [pełna treść]
MojaNorwegia.pl