Podatki w Norwegii

Jak logować się do systemu Altinn i NAV?

Udostępnij
na Facebooku
10
Jak logować się do systemu Altinn i NAV?


Wielokrotnie pytacie, jak zalogować się do systemów Altinn czy NAV. To najczęściej wykorzystywany i najprostszy sposób na załatwienie wielu spraw urzędowych w Norwegii drogą elektroniczną. W maju Altinn oblegany jest przez podatników, którzy chcą rozliczyć się z urzędem skarbowym, aby odzyskać swój nadpłacony podatek.


Postępująca cyfryzacja norweskiej administracji prowadzi do zastąpienia tradycyjnych form komunikacji z urzędami nowoczesnymi metodami. Serwisy Altinn i NAV pozwalają na załatwienie wielu spraw drogą elektroniczną. Logując się na swoje konto na portalu Altinn/NAV, możemy wybrać jeden z czterech dostępnych sposobów logowania, jest to tzw. identyfikator elektroniczny (elektronisk ID).


Dostępne metody logowania się:


  • MinID - kody przypisane do Twojego numeru personalnego (jest to najczęściej wybierana opcja).
  • BankID - osobiste, elektroniczne kody, wystawiane przez Twój bank. Najczęściej generowane za pomocą tokena bankowego. Listę banków wystawiających BankID w Norwegii znaleźć można tutaj.
  • Buypass - logowanie odbywa się za pomocą tzw. smartkort - karty elektronicznej zatwierdzonej przez Buypass AS.
  • Commfides - użytkownicy logują się używając specjalnego pendriva, który należy zamówić osobiście w jednym z salonów Commfides Norge AS.


Powyższe metody pozwalają zalogować się do swojego konta zarówno poprzez stronę internetową  systemu Altinn, jak i stronę NAV. Menu służące do logowania na obu stronach jest niemal identyczne. Strony różnią się jedynie dodatkowymi opcjami logowania dla użytkowników nie posiadających wspomnianych kodów. Serwis Altinn umożliwia takim osobom użycie kodów jednorazowych SMS (engangskoder). Z kolei do portalu NAV możemy zalogować się z wykorzystaniem nazwy użytkownika i hasła (brukernavn og passord).

Logowanie się do Altinn jest proste.

Altinn, MinID

Jak zamówić kody MinID?


Kody zamówić może każdy, kto jest norweskim podatnikiem i posiada numer personalny (fødselsnummer) lub numer tymczasowy (D-nummer). Rejestracja online wymaga wypełnienia formularza - zawiera on zgodę na otrzymywanie korespondencji z urzędu skarbowego w formie elektronicznej. Następnie kody przychodzą na adres, pod którym jesteśmy zameldowani w norweskim rejestrze ludności (Folkeregisteret). Ważne jest zarejestrowanie aktualnego adresu, gdyż w przeciwnym razie kody mogą nie dotrzeć do użytkownika i uniemożliwić mu korzystanie z portali internetowych.


Co daje konto na Altinn/NAV?

Dzięki portalowi Altinn użytkownicy mają kontakt z wieloma urzędami publicznymi po zalogowaniu w jednym miejscu. Jako użytkownicy takiego konta możemy otrzymywać wtępne zeznanie podatkowe i wynik rozliczenia jako jedni z pierwszych. Rezygnujemy wówczas z odbierania jednego i drugiego drogą papierową. To wygodne rozwiązanie. Założenie konta na stronie NAV pozwala np. zarejestrować się jako osoba poszukująca pracy w Norwegii. Jest to obowiązkowe przy ubieganiu się o zasiłek dla bezrobotnych. Za pośrednictwem swojego profilu w tym portalu umieszczany swoje CV i wysyłamy specjalne karty meldunkowe do urzędu.

Oba portale znacznie ułatwiają więc kontakt z instytucjami publicznymi i pozwalają ograniczyć czas przeznaczony na załatwianie spraw urzędowych. Informacje oraz dokumenty dotyczące naszych spraw przechowywane są w jednym, łatwo dostępnym miejscu. Pomaga to uniknąć problemów związanych z zagubionymi czy zniszczonymi dokumentami.
 
zdjęcie: MN
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


Onty_Ja_Gabriel_3.

22-07-2021 12:55

Tak z nudów rozpocząłem czat z automatem i po paru porażkach, automat sam zaproponował rozmowę z żywym człowiekiem.
Dlatego moim zdaniem, kawa+ciasteczka + wygodna pozycja i do boju.

Onty_Ja_Gabriel_3.

22-07-2021 12:46

joanna512 napisał:
Witam, proszę o pomoc jak zalogować się do nav.Zamówiłam kody MINID pod koniec czerwca, kody otrzymałam, Jezeli chcę zalozyc konto widnieje informacja ze konto juz istnieje, a proba resetowania hasla (ostatnie logowanie rzekomo w 2012 r) kończy sie niepowodzeniem bo system wysyla tymczasowe hasla na nieaktywna pocztę i nieaktywny nr telefonu. Jak w takim wypadku odzyskac dostep do NAV. Z twojej informcji wynika iż posiadasz już co najmniej -D- numer. w tym przypadku musisz wejść na ogólną stronę >nav.no< i wysłać standardowe zapytanie.
Ewentualnie podyskutuj sobie na tamtejszym czacie z robotem.
Tylko tam trzeba pisać zwięźle i mieć cierpliwość do automatu.

joanna512

21-07-2021 23:30

Witam, proszę o pomoc jak zalogować się do nav.Zamówiłam kody MINID pod koniec czerwca, kody otrzymałam, Jezeli chcę zalozyc konto widnieje informacja ze konto juz istnieje, a proba resetowania hasla (ostatnie logowanie rzekomo w 2012 r) kończy sie niepowodzeniem bo system wysyla tymczasowe hasla na nieaktywna pocztę i nieaktywny nr telefonu. Jak w takim wypadku odzyskac dostep do NAV.

Ruddyy

21-03-2020 19:13

Witam,pracodawca wysłał mnie na permiterring.I nie wiem czy coś z tego będzie ponieważ posiadam kody :Mi nid i altinn. Próbuje się zalogować do nav, ale z tymi kodami nie mam możliwości. Wie ktoś czy jest inna opcja? Aktualnie przebywam w Polsce. Pozdrawiam.

Dominik Żywczak

20-03-2020 18:09

Witam. jak zmienić minid na bankid.

MultiNOR Konsultant

17-03-2020 14:44

Można zamówić kody i odzyskać hasło wpisując kod z SMS, kod z kartki i ponownie kod z SMS. Wtedy po odzyskaniu hasła będzie można zmienić adres mailowy. Można także napisać do Difi z prośbą o pomoc, co w takiej sytuacjo zrobić.

Damian0

17-03-2020 10:56

Witam. Nie mam możliwości zalogowania się do NAV przy użyciu kodów z powodu złego hasła. Próba zresetowania hasła kończy się wysłaniem nowego na starą nieaktywną skrzynkę mailową. Nie mogę także wybrać logowania się przez SMS (BuyPassID) ponieważ przy rejestracji trzeba podać kod pocztowy w Norwegii a takiego nie posiadam ( nie mogę wpisać adresu w Polsce gdyż jest 5 cyfrowy a nie 4 jak w Norwegii). Co robić w takiej sytuacji czy można jakoś podać nową skrzynkę mailową?

MultiNOR Konsultant

27-05-2019 15:20

Nie można użyć wcześniejszych kodów. Jeżeli np. dzisiaj zamówiłby Pan nowe kody to od momentu zamówienia Altinn będzie prosił o podanie kodu z dnia 27.05.2019, mimo że jeszcze do Pana nie doszły. W takiej sytuacji można wybrać logowanie sms. Jeżeli nie ma Pan takiej możliwości, to należy oczekiwać na aktualne kody.

sylwia144

27-05-2019 13:00

witam mam problem z zalogowaniem się do alltin.no mam kody z 06.11.2017 a na stronie wyświetla mi się komunikat żeby wbić kod z marca 2019 których nie dostałam jak mogę użyć kodów wcześniejszych? Pilne proszę o pomoc z góry dziękuję

Reklama
Będziemy przetwarzać Twoje dane na zasadach opisanych w Polityce Prywatności. [pełna treść]
MojaNorwegia.pl