Podatki w Norwegii
Do jutra Twój pracodawca ma obowiązek przesłać zestawienia dochodów za 2017 rok
info@multinor.no
14 lutego 2018 11:00
Udostępnij
na Facebooku
na Facebooku
Zestawienie od pracodawcy to dokument niezbędny do rozliczenia podatkowego i żadne inne zaświadczenie (nawet ostatni odcinek z pensji zawierający wszystkie informacje) nie może go zastąpić. MN
Okres rozliczeń podatkowych w Norwegii oficjalnie rozpoczyna się 4 kwietnia. Aby mieć pewność, że urząd uwzględni w naszym wyniku wszystkie odpisy, warto już teraz zacząć kompletowanie niezbędnych dokumentów. Jednym z nich jest zestawienie od pracodawcy.
Jakie informacje zawiera tego typu zaświadczenie?
Termin wysłania dokumentów podsumowujących cały ubiegły rok upływa 15 lutego. Do tego dnia musisz otrzymać zestawienia dochodów od każdego pracodawcy, u którego byłeś zatrudniony, lub od którego otrzymałeś feriepenger za rok 2016. W przypadku, gdy w 2017 roku pobierałeś również opodatkowane świadczenia równoważne z dochodem (np. dagpenger), do dziś powinieneś otrzymać także zaświadczenie z NAV-u.
Zestawienie od pracodawcy zawiera dane na temat:
- osiągniętych dochodów,
- potrąceń na poczet podatku dochodowego,
- ewentualnych innych kosztów, które pokrywał pracodawca (nawet tych nieopodatkowanych),
- kwoty, która stanowi podstawę do wypłaty świadczenia urlopowego,
- danych osobowych pracownika (imię, nazwisko, adres zamieszkania, numer personalny),
- dokładnych informacji na temat pracodawcy (nazwa firmy, adres, numer ewidencyjny).
Słowniczek przydatnych terminów, czyli jak rozszyfrować swoje zestawienie
NORWESKI TERMIN | ZNACZENIE |
---|---|
forskuddstrekk | zaliczka podatkowa |
overtidsgodtgjørelse | wypłata za nadgodziny |
feriepenger/ feriepengergrunnlag | dodatek urlopowy/ podstawa do dodatku urlopowego |
trekkpliktig | opodatkowany |
lønnsintekt | wynagrodzenie |
lønn/ honorar/ timelønn | pensja |
bonus | premia |
trekk | podatek |
inntektsmottaker | zatrudniony |
oppdragsgiver | pracodawca |
premie til pensjonsordninger | składka emerytalna |
fradrag | odpis |
beløp | kwota |
Poniżej przedstawiamy dwa przykładowe zestawienia od pracodawcy z oznaczonymi elementami, na które szczególnie warto zwrócić uwagę.
Innsynsraport
Innsynsraport to zbiorcze zestawienie wszystkich zarobków osiągniętych w danym roku podatkowym u poszczególnych pracodawców oraz zaliczki potrąconej na poczet podatku. Sporządza się je na podstawie informacji, które każdy pracodawca ma obowiązek raportować do urzędu podatkowego. Tego typu dokument jest jednak dostępny dla użytkowników wyłącznie do pobrania drogą elektroniczną poprzez stronę Altinn. Warto jednocześnie pamiętać, że innsynsraport nie może zastąpić zestawienia od pracodawcy – stanowi tylko uzupełnienie dokumentacji do rozliczenia.
Dlaczego to takie ważne?
Zestawienie od pracodawcy to dokument niezbędny do rozliczenia podatkowego i żadne inne zaświadczenie (nawet ostatni odcinek z pensji zawierający wszystkie informacje) nie może go zastąpić.
Właśnie z tego powodu należy upomnieć swojego pracodawcę, żeby przesłał dokument, jeśli nie zrobi tego na czas. Zarówno innsynsraport, jak i zestawienie od pracodawcy są potwierdzeniem czasu zatrudnienia oraz osiągniętych zarobków.
Porównanie danych zamieszczonych przez pracodawcę oraz zbiorczego zestawienia ze wstępnym zestawieniem podatkowym pomaga również uniknąć ewentualnych błędów i rozbieżności przy końcowym wyniku. Dzięki nim wyklucza się możliwość pominięcia w rozliczeniu dochodów, które mogłyby wpłynąć na jego wysokość.
Porównanie danych zamieszczonych przez pracodawcę oraz zbiorczego zestawienia ze wstępnym zestawieniem podatkowym pomaga również uniknąć ewentualnych błędów i rozbieżności przy końcowym wyniku. Dzięki nim wyklucza się możliwość pominięcia w rozliczeniu dochodów, które mogłyby wpłynąć na jego wysokość.
Inne ważne daty związane z rozliczeniami podatkowymi
1 marca 2018 – ostatni termin zarejestrowania się jako użytkownik elektroniczny na stronie altinn.no.
4 kwietnia 2018 – tego dnia urząd podatkowy wysyła wstępny wynik rozliczenia (skattemelding). Użytkownicy elektroniczni otrzymają go na skrzynkę odbiorczą systemu Altinn. Natomiast ci, którzy nie posiadają konta, będą musieli uzbroić się w cierpliwość, ponieważ dokument zostanie przesłany do nich pocztą. W związku z tym warto jest uaktualnić wszystkie dane na temat swojego adresu, aby uniknąć ewentualnej pomyłki.
4 kwietnia 2018 – tego dnia urząd podatkowy wysyła wstępny wynik rozliczenia (skattemelding). Użytkownicy elektroniczni otrzymają go na skrzynkę odbiorczą systemu Altinn. Natomiast ci, którzy nie posiadają konta, będą musieli uzbroić się w cierpliwość, ponieważ dokument zostanie przesłany do nich pocztą. W związku z tym warto jest uaktualnić wszystkie dane na temat swojego adresu, aby uniknąć ewentualnej pomyłki.
30 kwietnia – zakończenie sezonu rozliczeń, ostateczny termin dla użytkowników nieposiadających konta w systemie Altinn. Użytkownicy elektroniczni mogą przedłużyć termin do końca maja.
Dopilnowanie wszystkich terminów jest niezwykle ważne, aby zdążyć z rozliczeniem podatkowym na czas, dlatego lepiej jak najszybciej zainteresować się tą kwestią. Dzięki temu zwiększa się prawdopodobieństwo skompletowania odpowiednio szybko niezbędnej dokumentacji.
Dopilnowanie wszystkich terminów jest niezwykle ważne, aby zdążyć z rozliczeniem podatkowym na czas, dlatego lepiej jak najszybciej zainteresować się tą kwestią. Dzięki temu zwiększa się prawdopodobieństwo skompletowania odpowiednio szybko niezbędnej dokumentacji.
Artykuł powstał we współpracy z firmą Multinor.
Oceń artykuł
Wyślij artykuł znajomym
Facebook
Kopiuj link
Reklama
Będziemy przetwarzać Twoje dane na zasadach opisanych w Polityce Prywatności. [pełna treść]