Podatki w Norwegii

Co łączy aktualny adres korespondencyjny i podatki?

info@multinor.no

21 marca 2017 08:00

Udostępnij
na Facebooku

Aktualny adres korespondencyjny to podstawa. MN

Bez właściwego adresu korespondencyjnego w norweskim rejestrze możemy nie otrzymać dokumentów w odpowiednim terminie. Dlatego, zanim urząd wyśle oczekiwaną przez nas korespondencję, należy obowiązkowo upewnić się, że nasz zarejestrowany adres jest aktualny.
Zbliża się 4 kwietnia. Wraz z tym dniem urząd podatkowy (norw. Skatteetaten) roześle po całej Norwegii wstępne rozliczenia podatkowe (norw. skattemelding) w wersji papierowej. Otrzymają je wszyscy ci, którzy nie posiadają konta na portalu altinn.no. Jest jednak jeden warunek – ich adres korespondencyjny wpisany w norweskim rejestrze musi być aktualny.
Oblicz jaki otrzymasz zwrot podatku w Norwegii

Rejestr ewidencji ludności – tam urząd szuka twojego adresu

Skatteetaten zajmuje się nie tylko sprawami podatkowymi, ale również prowadzeniem ewidencji ludności. Rejestr ewidencji ludności (norw. folkeregisteret) to baza informacji, z której czerpie m.in. adresy korespondencyjne podatników. Jeśli nasz adres korespondencyjny zapisany w tym rejestrze różni się od naszego aktualnego miejsca pobytu, nie otrzymamy urzędowej korespondencji, np. wstępnego rozliczenia podatkowego w wersji papierowej. Biorąc pod uwagę, że podatnicy składający zeznania na papierze mają czas do końca kwietnia, lepiej uniknąć dodatkowych opóźnień.

Masz konto Altinn? To cię nie zwalnia z aktualizacji adresu

Wyobraźmy sobie taką sytuację. Pan Andrzej przeprowadził się z Tromsø do Oslo, jednak zapomniał poinformować o tym Skatteetaten i nie zaktualizował swojego adresu korespondencyjnego. Przyzwyczaił się już, że koresponduje z urzędami internetowo. Musi jednak zamówić nowe kody PIN potrzebne do zalogowania się na portalu Altinn i pobrania skattemelding, bo poprzednie zgubił. Czeka na list z kodami już dwa tygodnie i zaczyna się niepokoić – zostało mu bardzo mało czasu na przygotowanie zeznania. Jak się okazuje po pewnym czasie, zamówiony przez niego list leżał cały czas w skrzynce pocztowej w jego byłym mieszkaniu w Tromsø – ok. 1800 km od jego aktualnego miejsca zamieszkania. Aby uniknąć podobnych sytuacji jak ta przedstawiona powyżej, warto poświęcić trochę czasu i złożyć w urzędzie formularz rejestracyjny, żeby zaktualizować adresu korespondencyjny.

Jak to zrobić?

Aby zaktualizować swój adres korespondencyjny, wystarczy uzupełnić odpowiedni wniosek i wysłać go do Skatteetaten wraz z wymaganymi załącznikami. Od momentu zmiany adresu zamieszkania mamy 8 dni na zgłoszenie tego faktu. W ciągu 7 dni od złożenia przez nas wniosku do urzędu o zmianę adresu korespondencyjnego powinniśmy otrzymać listowne potwierdzenie zaadresowane na nowy adres. Jeśli tak się nie stało, należy skontaktować się ze Skatteetaten i poprosić o wyjaśnienie.


Artykuł powstał we współpracy z firmą Multinor.
Reklama
Gość
Wyślij
Reklama
Będziemy przetwarzać Twoje dane na zasadach opisanych w Polityce Prywatności. [pełna treść]
MojaNorwegia.pl