Podatki w Norwegii

Nie otrzymałeś kodów PIN? Sprawdź czy adres, który zarejestrowałeś, jest aktualny

Udostępnij
na Facebooku
1
 Nie otrzymałeś kodów PIN? Sprawdź czy adres, który zarejestrowałeś, jest aktualny

Rejestracja aktualnego adresu w Norwegii jest potrzebna, by dopełnić wszelkich formalności. Fot. fotolia - royalty free

Rejestracja aktualnego adresu korespondencyjnego w Norwegii to klucz do dopełniania jakichkolwiek formalności – ułatwia on kontakt z norweskimi urzędami.
– Już 4 tygodnie czekam na moje kody, a muszę pobrać zeszłoroczne zestawienie dochodów do rozliczenia. Jak długo jeszcze mam czekać? –martwi się pan Michał.

Zbliża się okres rozliczeń podatkowych. By mieć dostęp do swojego zestawienia dochodów, trzeba posiadać kody PIN, które urząd skarbowy wysyła pocztą. Nie zawsze jednak docierają one do wnioskodawcy. Jaka może być tego przyczyna?

Do czego potrzebne są kody PIN?

Większość korespondencji z norweskimi urzędami  obecnie przeprowadza się elektronicznie. Kody PIN są niezbędne do zalogowania się do bazy MinID. Jest ona jedną z metod dostępu do internetowych portali norweskich instytucji sektora publicznego. MinID pozwala korzystać z elektronicznej wymiany danych w całej Norwegii. Kody PIN generuje się indywidualnie i  przypisuje do numeru personalnego danej osoby.

Jakie znaczenie ma rejestracja adresu?

Norweski rejestr ewidencji ludności (Folkeregisteret) jest bazą zawierającą oficjalne informacje o wszystkich osobach, które mieszkają, bądź mieszkały w Norwegii. Owe dane dostępne są dla instytucji publicznych. Urzędy takie jak NAV (Urząd Pracy i Polityki Społecznej) czy HELFO (Urząd podlegający ministerstwu zdrowia) wykorzystują informacje zawarte w Folkeregisteret do kontaktu z interesantami podczas rozpatrywania wniosków.

Urzędy wysyłają wszelkie pisma na adres podany w rejestrze ewidencji ludności bez względu na to, czy wnioskodawca ubiega się o świadczenia rodzinne, dokumenty w związku z ubezpieczeniem w Norwegii czy informacje od urzędów. Zamówione kody PIN nie stanowią wyjątku, więc należy dopilnować obowiązku zgłaszania aktualnego adresu.

Adres zamieszkania a adres korespondencyjny

Osoby ze stałym norweskim numerem personalnym mają obowiązek meldunku w Norwegii. Jeżeli aktualnie przebywamy w innym miejscu, a nie chcemy zmieniać adresu zamieszkania, wystarczy zgłosić nowy adres korespondencyjny. W tym momencie korespondencja będzie wysłana do wskazanego przez nas miejsca.

We wniosku o przesłanie kodów PIN nie ma możliwości wyboru adresu, dlatego rejestracji należy dokonać wcześniej. Natomiast osoby posiadające D-nummer (czyli tymczasowy numer identyfikacyjny) rejestrują się w Norwegii wyłącznie pod adresem korespondencyjnym. Ważne, aby informować urząd o każdej zmianie adresu, żeby uniknąć wydłużenia czasu oczekiwania na list.

W jaki sposób rejestrujemy nowy adres?

Aby zgłosić nowy adres, należy wypełnić odpowiedni wniosek oraz wysłać go do Skatteetaten wraz z załączonymi dokumentami. Od momentu zmiany adresu mamy 8 dni na zgłoszenie tego faktu. W ciągu 7 dni od otrzymania przez urząd zgłoszenia, powinno przyjść na nasz adres potwierdzenie zarejestrowania danych. Jeśli nie otrzymaliśmy owego zawiadomienia, należy koniecznie skontaktować się z urzędem w celu wyjaśnienia.
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


MAREK SZELAG

14-03-2016 08:57

www.flytteportalen.no Tu można zmienić swój adres u wszystkich usługodawców od których otrzymuje się faktury i rachunki , wszystko załatwia portal i można wydrukować gotowy do wysyłki druk do urzędu skarbowego o zmianie adresu . Ponadto można załatwić przeniesienie internetu , telewizji kablowej itd.

Reklama
Będziemy przetwarzać Twoje dane na zasadach opisanych w Polityce Prywatności. [pełna treść]
MojaNorwegia.pl