7
Wypłata zwrotu podatku

 
 

Jeszcze tylko do 15. maja (przedsiębiorcy do 31. maja) można zmienić w systemie preferencje dotyczące wypłaty zwrotu podatku z rozliczenia roku 2011. Po tej dacie można jeszcze (do tygodnia przed publikacją wyników rozliczenia) pisać lub dzwonić do urzędu poborcy podatkowego (skatteoppkreveren).


Jak to wygląda?

Zasadniczo kwestia wypłaty zwrotu podatku w Norwegii wygląda tak, że jeśli ktoś posiada konto bankowe w Norwegii, urząd skarbowy wie o nim i domyślnie przeleje na nie pieniądze. Jeśli ktoś konta w Norwegii nie posiada, otrzyma zwrot podatku w formie czeku/polecenia wypłaty (utbetalingskort), przysłanego pocztą na adres zarejestrowany w norweskim urzędzie rejestracji ludności (Folkeregister). Na wstępnym zeznaniu podatkowym zawsze jest napisane, na jaki numer konta zostaną przelane pieniądze lub - jeśli ktoś konta nie posiada - że pieniądze zostaną wypłacone w formie czeku.

Jak zmienić preferencje?

Aby zmienić preferencje trzeba albo zalogować się do systemu Altinn i tam w zakładce ”Endre kontonummer eller utbetalingsmåte av tilgodebeløp” ("Zmiana numeru konta lub sposobu wypłaty zwrotu podatku") wybrać odpowiednie konto bankowe lub wypłatę w formie czeku, albo napisać lub zadzwonić do poborcy podatkowego w swojej gminie (Skatteoppkrever/Skatteoppkrevjar/Kemnerkontor).

Uwaga! W systemie istnieje jedynie możliwość wyboru pomiędzy kontami norweskimi, o których urząd skarbowy już wie oraz wypłatą czekiem. Jeśli założyło się konto dopiero w tym roku, najprawdopodobniej w systemie nie będzie jeszcze o nim danych. W takim wypadku należy kontaktować się z urzędem poborcy podatkowego, który ewentualnie poprosi o dodatkowy dokument potwierdzający posiadanie takiego konta.

Na jakie konto nie można dostać zwrotu podatku?

Na niektóre typy kont urząd poborcy podatkowego zwrotu podatku nie przelewa. Są to np. konta pożyczkowe, konta obsługujące kartę kredytową, czy konta zastrzeżone. Poza tym pieniądze przelewane są zasadniczo tylko na konto, którego właścicielem jest dany podatnik (chodzi o to, by wyeliminować możliwości oszustw).

Jeśli ktoś wypowiedział umowę o prowadzenie konta w roku bieżącym, zmiana ta zapewne nie zostanie uwzględniona w systemie, tj. numer starego konta wciąż będzie tam figurował. Jeśli nie zmieni się go na inny lub na wypłatę zwrotu podatku czekiem, urząd poborcy podatkowego będzie próbować przelać pieniądze na to zamknięte konto. Po dostaniu informacji zwrotnej z banku, że konto jest już nieaktualne, przeleje zwrot podatku na inne zarejestrowane i dostępne konto podatnika lub wystawi czek/polecenie wypłaty (utbetalingskort). Jeśli tak się stanie, wypłata środków ze zwrotu podatku będzie nieco opóźniona.

Konto polskie

Jeśli ktoś chce otrzymać pieniądze na konto zagraniczne, np. polskie, również musi skontaktować się z poborcą podatkowym i podać szczegółowe dane konta (ważne jest zwłaszcza podanie numeru IBAN rachunku oraz kodu SWIFT banku) oraz przedstawić dokument poświadczający, że jest się tego konta właścicielem (formalnie jest to wymagane, w praktyce mogą zdarzyć się urzędy, które zadowolą się samymi danymi, ale ich liczba raczej będzie maleć).

Wspólne konto współmałżonków

Wiele małżeństw posiada wspólne konta, czy to w Polsce, czy w Norwegii. W Norwegii jest tak, że bank rejestruje tylko jedno ze współmałżonków jako właściciela konta, podczas gdy drugie posiada jedynie prawo do dysponowania nim. To z małżonków, które posiada jedynie prawo do dysponowania kontem, zasadniczo nie może dostawać zwrotu podatku na to konto, chyba że podatnik zwróci się o to bezpośrednio do urzędu poborcy podatkowego i wystarczająco udokumentuje swoje prawo do użytkowania konta.

Jak poinformować poborcę podatkowego o chęci otrzymania zwrotu na inne konto, niż te dostępne w systemie?

Urząd poborcy podatkowego może zmienić konto, na które przeleje zwrot podatku na pisemny i podpisany wniosek podatnika, udokumentowany poświadczoną kopią dokumentu tożsamości (lub złożony osobiście w urzędzie - wtedy wystarczy, by podatnik się wylegitymował).

We wniosku musi być zawarty:

- numer personalny (lub d-nummer) podatnika,

- numer konta do wypłaty (w przypadku kont zagranicznych: kod BIC/SWIFT banku oraz nr IBAN konta. Jeśli bank nie używa kodu BIC/SWIFT, trzeba podać właściwy kod bankowy).

Do wniosku należy załączyć:

- dokumentację poświadczającą, że jest się właścicielem konta, względnie że ma się prawo dysponować kontem,

- kopię paszportu lub innego dokumentu tożsamości, w celu potwierdzenia autentyczności podpisu/danych osobowych.

Czek/polecenie wypłaty

Jeśli chodzi o wypłatę zwrotu podatku w formie czeku/polecenia wypłaty (utbetalingskort) trzeba pamiętać o trzech sprawach:

Po pierwsze: Czek taki przychodzi tylko i wyłącznie na adres zarejestrowany w Folkeregister, tak więc jeśli ktoś się przeprowadził, powinien zadbać o to, by się również przemeldować. W przeciwnym wypadku czek (jak również papierowy wynik rozliczenia podatku), mogą trafić pod adres, z którego podatnik nie będzie miał ich jak odebrać. Zmiana danych meldunkowych to prosta procedura, która zajmuje od kilku dni to kilku tygodni.

Po drugie: Jeśli czek/polecenie wypłaty przychodzi na adres norweski (bo taki jest w Folkeregister), można go zrealizować jedynie w Norwegii (na poczcie i w większości banków). Taki czek jest ważny przez miesiąc od daty wystawienia.

Jeśli ktoś wrócił do Polski, powinien zgłosić wyprowadzkę za granicę. W takim wypadku urząd poborcy podatkowego prześle do Polski czek, który można zrealizować za granicą.

Po trzecie: Wypłata zwrotu podatku w tej formie zabiera więcej czasu. Urząd poborcy podatkowego podaje, że od opublikowania wyniku rozliczenia do wystawienia czeku mogą minąć nawet trzy tygodnie. Do tego należy doliczyć czas, w jakim dostarczy go poczta (zdecydowanie dłuższy, jeśli list idzie do Polski).



Źródło: Skatteetaten




Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


MultiNOR Konsultant

27-05-2019 15:25

Firma MultiNOR zajmuje się konsultacjami do korekty podatkowej oraz korektami za ubiegłe lata. Jeżeli chciałby Pan, abyśmy pomogli w tej sprawie, zapraszamy do kontaktu. +47 21 999 409, +48 587 430 753

Thor3323

26-05-2019 22:56

Witam, dostałem zwrot w 2018 r. za 2017 w postaci czeku ale tylko w wysokości nie całe 100 zł i do niedawna myślałem że tak ma być dopóki znajomy mnie uświadomił ze coś jest nie tak skoro zabrano mi około 20 tys. koron podatku a pracowałem tam przez 2 miesiące z czego za drugi miesiąc nie miałem wypłacone bo firma upadła i w tym momencie staram się o środki z funduszu gwarancyjnego, czyli de facto dostałem wypłatę za 1 miesiąc i teraz moje pytanie jest czy mogę się starać o korektę kwoty tego zwrotu ? Czek wciąż mam i jest nie wykorzystany.
Pozdrawiam

MultiNOR Konsultant

03-10-2018 10:53

Nie ma jednego, wspólnego adresu, na który wysyła się pisma. Każdy podatnik wysyła pismo do poborcy podatkowego w swojej kommune.

Kertoip160

02-10-2018 18:38

Jaki jest adres dokladny urzędu podatkowego do ktorego wysylamy pismo z polskim numerem konta i kserem pasZportu ?

Paweł666

20-08-2017 17:18

Witam, jako rozliczenie otrzymałem na adres Norweski właśnie polecenie wypłaty i problem polega na tym że w żadnym banku nie chcą mi go wypłacić. Nie mam konta Norweskiego... W takim razie mija czas 3ch tygodni na odebranie pieniędzy i co dalej?Czy nie odbiorę mojego zwrotu?Czy przepadnie? Dopiero założyłem konto w DB i trochę to potrwa niestety...Proszę o odpowiedzi i pomoc

Sethur Asher

19-05-2012 09:51

kamil75 napisał:
W tym temacie znajdują się komentarze do artykułu Wypłata zwrotu podatku
taka jest prawda najczesciej zwroty maja tylko ci co malo zarabiaja


.. albo ci, co duzo wydaja..

Reklama
Będziemy przetwarzać Twoje dane na zasadach opisanych w Polityce Prywatności. [pełna treść]
MojaNorwegia.pl