Skontroluj swoje Lønns- og trekkoppgave i Årsoppgave!

 
 
W najbliższych dniach większość pracodawców będzie wysyłać pracownikom informacje o dochodach i zaliczkach na podatek dochodowy (Lønns- og trekkoppgaver) za rok 2011. Warto je dokładnie sprawdzić, gdyż ewentualne błędy najłatwiej skorygować od razu.

Do 1. lutego powinny dotrzeć wszystkie dokumenty lønns- og trekkoppgave od pracodawcy/pracodawców, jak również wszystkie dokumenty årsoppgave (zestawienia roczne) z banków, przedszkoli, czy z NAV-u.
Jeśli ktoś nie dostanie ww. dokumentów do końca stycznia (względnie do połowy lutego - jeśli np. muszą zostać wysłane do Polski), powinien zwrócić się do pracodawcy (oraz, jeśli trzeba, banku, przedszkola itp.) o ich jak najszybsze przesłanie.

Warto upewnić się, czy pracodawca i pozostałe instytucje mają nasz aktualny adres.
Czasem może też zdarzyć się, że wspomniane dokumenty przyjdą drogą elektroniczną. Jeśli pracodawca przesyła miesięczne odcinki pensji mailem, bardzo możliwe, że również Lønns- og trekkoppgave wyśle tą drogą. A jeżeli wyraziliśmy zgodę, na otrzymywanie informacji z banku drogą elektroniczną, jest duże prawdopodobieństwo, że dokument Årsoppgave będzie czekał na nas w naszej elektronicznej skrzynce kontaktowej, czyli np. w zakładce „Min Side" na stronie banku.

Dokumenty Lønns- og trekkoppgave i Årsoppgave należy sprawdzić i w razie czego wystąpić o naniesienie poprawek, gdyż te same informacje trafią do urzędu skarbowego i jeśli będą błędne, błędy pojawią się na wstępnym zeznaniu podatkowym i wtedy wyjaśnienie sprawy będzie wymagać nieco więcej zachodu.
Pracodawca i pozostałe instytucje mają obowiązek skorygowania błędów i przesłania poprawionej wersji do urzędu skarbowego.

Jeśli Lønns- og trekkoppgave nie dotarło do podatnika, należy domniemywać, że nie dostał go również urząd skarbowy (wyjąwszy przypadki, kiedy do podatnika dokumenty nie dotarły z powodu podania błędnego bądź nieaktualnego adresu). Jeśli pracownik wie, że opóźnienia wynikają z niedbałości pracodawcy, można mu delikatnie uświadomić, że urząd skarbowy może ukarać go grzywną za każdy dzień spóźnienia wobec terminu przewidzianego na przesłanie informacji o dochodach i zaliczkach na podatek dochodowy pracowników :)

Jeżeli informacje zawarte w Lønns- og trekkoppgave mają znaleźć się na wstępnie wypełnionym zeznaniu z urzędu skarbowego, dokument ten musi dotrzeć do urzędu przed 1. marca.
Gdyby pracodawca nie dotrzymał nawet tego terminu, podatnik będzie musiał w zeznaniu podatkowym nanieść wszystkie dane osobiście.

Lista kontrolna
Warto poświęcić już teraz trochę czasu na sprawdzenie, czy mamy wszystkie potrzebne dokumenty i czy wszystkie informacje się zgadzają. To pozwoli na zaoszczędzenie czasu i stresu w kwietniu, kiedy będziemy składać zeznania podatkowe.

  • Sprawdź, czy masz wszystkie potrzebne dokumenty
Ilość i rodzaj potrzebnych dokumentów zależy od wielu czynników, m.in. od ilości pracodawców w minionym roku, od tego czy i jakie świadczenia pobierało się z NAV, tego w ilu bankach miało się konta, czy było się w posiadaniu papierów wartościowych, czy dzieci chodziły do przedszkola itd.
Aktualne mogą być następujące dokumenty:

- informacja o dochodach i zaliczkach na podatek dochodowy (lønns- og trekkoppgave) od pracodawcy/pracodawców
- zestawienie roczne (årsoppgave) ze spółdzielni lub wspólnoty mieszkaniowej
- informacja o emeryturze/rencie (pensjonsoppgave) z zakładu ubezpieczeń społecznych lub innej instytucji wypłacającej emeryturę bądź rentę  
- zestawienia roczne (årsoppgaver) z banków, w których posiada się konto
- zestawienia roczne (årsoppgaver) z funduszy inwestycyjnych i akcyjnych z informacją o zgromadzonym kapitale i ew. realizacji papierów wartościowych
- zestawienie roczne (årsoppgave) z towarzystwa ubezpieczeniowego
- zestawienie roczne (årsoppgave) z przedszkola, dotyczące sumy opłat za przedszkole
- zestawienie roczne (årsoppgave) ze świetlicy przyszkolnej, dotyczące sumy opłat za zajęcia pozalekcyjne
- zestawienia roczne (årsoppgaver) dot. darowizn na organizacje pożytku publicznego lub badania naukowe

  • Sprawdź, czy wszystkie dokumenty są kompletne i prawidłowo wypełnione
  • Jeśli gdzieś jest błąd lub nie dostałeś wszystkich potrzebnych dokumentów, skontaktuj się z osobą/instytucją, która dokument wystawiła/powinna była wystawić.
  • Upewnij się, że pracodawca, inne instytucje, a także urząd skarbowy posiadają twój aktualny adres.

Źródło: dine penger, informacje własne



Reklama
Gość
Wyślij
Reklama
Będziemy przetwarzać Twoje dane na zasadach opisanych w Polityce Prywatności. [pełna treść]
MojaNorwegia.pl