Podatki w Norwegii
Pracujesz w Norwegii? Pamiętaj o nowej karcie podatkowej
info@multinor.no
31 stycznia 2018 08:00
Udostępnij
na Facebooku
na Facebooku
karta fotolia.pl
Od grudnia 2014 roku karta podatkowa występuje wyłącznie w formie elektronicznej. Inaczej jednak wygląda procedura zamawiania jej przez osoby z tymczasowym i stałym numerem personalnym. Wyjaśniamy, co to za dokument i w jaki sposób go zamówić.
Karta podatkowa to dokument, który reguluje wysokość podatku odprowadzanego miesięcznie od pensji, a tym samym wysokość uzyskiwanego dochodu. Powinna posiadać ją każda osoba, która pracuje i jest rezydentem podatkowym w Norwegii, ponieważ brak tego dokumentu skutkuje obciążeniem podatkiem w wysokości 50%. Znacznie redukuje to miesięczny dochód, dlatego aby uniknąć tej sytuacji, niezbędne jest zamówienie karty podatkowej.
Posiadanie karty podatkowej jest również często wymagane przez norweskie urzędy. Wnioski o niektóre świadczenia (zasiłki dla bezrobotnych) powinny mieć załączoną aktualną kartę podatkową. Wymaga tego między innymi NAV, czyli norweski Urząd Pracy i Polityki Socjalnej. Posiadanie tego dokumentu ułatwia i przyśpiesza uzyskanie niektórych świadczeń.
Jak zamówić kartę podatkową?
W 2014 roku wprowadzono elektroniczne karty podatkowe. Znacznie ułatwiło to procedurę zamawiania tego dokumentu. Sprawa jest jednak o wiele prostsza, gdy masz własny stały numer personalny. W takim przypadku wystarczy zarejestrować się w systemie Altinn i zamówić kartę drogą elektroniczną. Nieznacznie bardziej skomplikowane jest zamawianie dokumentu przez osoby posiadające tymczasowy numer personalny. Jeżeli zamawiasz go po raz pierwszy, musisz osobiście stawić się w urzędzie. Podczas takiej wizyty konieczne jest przedstawienie dokumentów, takich jak: umowa o pracę, ostatni odcinek z pensji oraz dokument tożsamości.
Z kolei, jeśli masz numer tymczasowy, jednak już wcześniej posiadałeś kartę podatkową, to możesz ją zamówić pocztą.
Przed zamówieniem swojej karty podatkowej warto pamiętać o sprawdzeniu informacji w niej zawartych. Uaktualnianie danych jest konieczne szczególnie przy ważnych zmianach finansowych. Ważne jest wprowadzenie nowych informacji, przykładowo gdy nastąpiła istotna zmiana w dochodach czy majątku oraz w sytuacji przejścia na emeryturę lub zasiłek, a także przy większych inwestycjach (na przykład zakup domu).
Przykładowo, wyobraźmy sobie sytuację, w której pan Jan w 2017 roku osiąga dochód o 100 tysięcy koron wyższy niż w roku ubiegłym i nie aktualizuje tej informacji na swojej karcie podatkowej. Przez cały rok opłaca podatek, który jest potrącany w zbyt niskiej kwocie. Po rozliczeniu będzie on musiał dopłacić całą brakującą sumę.
Z kolei, jeśli masz numer tymczasowy, jednak już wcześniej posiadałeś kartę podatkową, to możesz ją zamówić pocztą.
Przed zamówieniem swojej karty podatkowej warto pamiętać o sprawdzeniu informacji w niej zawartych. Uaktualnianie danych jest konieczne szczególnie przy ważnych zmianach finansowych. Ważne jest wprowadzenie nowych informacji, przykładowo gdy nastąpiła istotna zmiana w dochodach czy majątku oraz w sytuacji przejścia na emeryturę lub zasiłek, a także przy większych inwestycjach (na przykład zakup domu).
Przykładowo, wyobraźmy sobie sytuację, w której pan Jan w 2017 roku osiąga dochód o 100 tysięcy koron wyższy niż w roku ubiegłym i nie aktualizuje tej informacji na swojej karcie podatkowej. Przez cały rok opłaca podatek, który jest potrącany w zbyt niskiej kwocie. Po rozliczeniu będzie on musiał dopłacić całą brakującą sumę.
Frikort
To dokument, który zwalnia z obowiązku płacenia podatków, jeśli roczny dochód nie przekroczył przewidzianej odgórnie stawki – obecnie jest to 55 tysięcy NOK.
Skatteetaten przypomina więc, że aby uniknąć zaległości, konieczne jest zamówienie karty podatkowej. Jednak jeśli posiadaliśmy ją w zeszłym roku, to nie musimy wnioskować o nową – zostanie automatycznie udostępniona naszemu pracodawcy.
Karta podatkowa jest dokumentem, którego zamówienie jest konieczne, gdy rozpoczyna się pracę w Norwegii. Zawarte w niej informacje, które regulują wysokość potrącanego miesięcznie podatku, umożliwiają uniknięcie dopłat czy nieścisłości przy rozliczeniu podatkowym. Dlatego tak ważne jest zadbanie o uzyskanie tego dokumentu na czas i regularne uaktualnianie podanych w nim informacji.
Artykuł powstał we współpracy z firmą Multinor.
Zdjęcie frontowe: fotolia.pl/seventyfour/royalty free
Skatteetaten przypomina więc, że aby uniknąć zaległości, konieczne jest zamówienie karty podatkowej. Jednak jeśli posiadaliśmy ją w zeszłym roku, to nie musimy wnioskować o nową – zostanie automatycznie udostępniona naszemu pracodawcy.
Karta podatkowa jest dokumentem, którego zamówienie jest konieczne, gdy rozpoczyna się pracę w Norwegii. Zawarte w niej informacje, które regulują wysokość potrącanego miesięcznie podatku, umożliwiają uniknięcie dopłat czy nieścisłości przy rozliczeniu podatkowym. Dlatego tak ważne jest zadbanie o uzyskanie tego dokumentu na czas i regularne uaktualnianie podanych w nim informacji.
Artykuł powstał we współpracy z firmą Multinor.
Zdjęcie frontowe: fotolia.pl/seventyfour/royalty free
Oceń artykuł
Wyślij artykuł znajomym
Facebook
Kopiuj link
reklama | kup tutaj »
Reklama
Będziemy przetwarzać Twoje dane na zasadach opisanych w Polityce Prywatności. [pełna treść]