Podatki w Norwegii

Jak uniknąć korekty podatkowej? To warto wiedzieć

info@multinor.no

06 sierpnia 2017 08:00

Udostępnij
na Facebooku
Jak uniknąć korekty podatkowej? To warto wiedzieć

Wyniki rozliczeń wysyłane są w trzech turach. W tym roku pierwsza część wysłana została 22 czerwca. MN

Pierwsza tura wyników tegorocznych rozliczeń została wysłana w trzecim tygodniu czerwca. Ci, którzy nie są zadowoleni z wyniku lub znaleźli błędy w rozliczeniu, mogą złożyć korektę podatkową. Podpowiadamy, komu przysługuje prawo do odwołania oraz – co zrobić, żeby uniknąć konieczności składania korekty.

Korekta podatkowa – procedura

Wyniki rozliczeń wysyłane są w trzech turach. W tym roku pierwsza część wysłana została 22 czerwca. Kolejny etap wysyłki gotowych rozliczeń to 25 października.

Po otrzymaniu wyniku należy sprawdzić, czy wszystkie odpisy, o które wnioskowaliśmy, zostały uznane. Często jest tak, że urząd przeoczy zmiany wprowadzone w skattemelding i przez to wynik rozliczenia odbiega od tego, czego oczekiwaliśmy. Najczęściej spotykane błędy to:

– nieuwzględnienie zmiany klasy podatkowej,
– niepoprawny odpis kosztów uzyskania przychodu (minstefradrag),
– niepoprawna kwota zaliczki potrąconej na podatek. Po odnalezieniu nieprawidłowości należy złożyć korektę podatkową.

Błędy mogą leżeć również po stronie osoby składającej zeznanie – jeśli więc przez pomyłkę lub niedopatrzenie podałeś w skattemelding błędne dane, powinieneś złożyć odwołanie z poprawionymi informacjami. Przypominaliśmy już, że to podatnik ma obowiązek dopilnować poprawności swojego rozliczenia. Urząd regularnie przeprowadza kontrole podatkowe i, w przypadku wykrycia błędów, nakłada kary i/lub domaga się zwrotu błędnie przyznanych ulg.
Reklama

Nie zdążyłeś skompletować dokumentów?

Ostateczny termin wysłania skattemelding drogą pocztową mija 30 kwietnia. Użytkownicy systemu Altinn mogli wydłużyć czas składania zeznania podatkowego do 31 maja. Wnioskowanie o dodatkowe ulgi i odpisy związane jest z dołączeniem do zeznania odpowiedniej dokumentacji, co jest czasochłonne i często wymaga podróży do Polski.

Szczególnie osoby, którym przysługuje prawo do rozliczenia w statusie pendler, mogły mieć trudności ze skompletowaniem niezbędnych dokumentów. Jeżeli przysługują ci dodatkowe odpisy, ale z jakiegoś powodu nie wnioskowałeś o nie, masz prawo do złożenia korekty podatkowej. Odwołanie może dotyczyć rozliczenia nawet sprzed 10 lat – jednak im więcej czasu minie od momentu otrzymania wyniku do złożenia rozliczenia, tym większe prawdopodobieństwo, że urząd nie uwzględni odwołania. Korekta powinna zostać złożona w ciągu 6 tygodni od otrzymania skatteoppgjør – po tym czasie wnioskujący powinien uargumentować zwłokę w przesłaniu poprawionego zeznania podatkowego. Jeśli od otrzymania wyniku do złożenia korekty minął ponad rok, urząd może wymagać dokumentów potwierdzających chorobę lub inne wyjątkowe okoliczności, które spowodowały opóźnienie w złożeniu korekty.

Jak uniknąć korekty podatkowej?

Rozliczenie w drugiej klasie podatkowej oraz w statusie pendler wymaga dokumentacji, która potwierdza prawo do tych odpisów. Warto kompletować niezbędne dokumenty na bieżąco, by zdążyć rozliczyć się w terminie.  

Druga klasa podatkowa – przeznaczona jest dla tych, których współmałżonek pozostaje na ich utrzymaniu, ponieważ nie pracuje lub osiąga niski dochód.

Niezbędne dokumenty do potwierdzenia prawa do drugiej klasy to:

– akt małżeństwa sporządzony na druku unijnym albo przetłumaczony na język norweski lub angielski. Prawo do drugiej klasy przysługuje tylko, jeśli małżeństwo było zawarte najpóźniej w październiku poprzedniego roku rozliczeniowego,

– zaświadczenie o wspólnym zameldowaniu z małżonkiem przez cały rok rozliczeniowy. Takie zaświadczenie musi być wystawione po zakończonym roku (przy rozliczeniu za rok 2017 musi być wystawione w roku 2018),

– zaświadczenie o dochodzie małżonka wystawione przez Urząd Skarbowy. Prawidłowe zaświadczenie musi zawierać dane podatnika, informacje o wysokości dochodu oraz datę wystawienia. Dokument musi zostać przetłumaczony na język norweski lub angielski. Osoby, które nie osiągnęły dochodu i nie złożyły PIT-u 0, mogą mieć problemy z uzyskaniem poprawnego zaświadczenia.

Pendler to status przeznaczony dla osób, które pracują w Norwegii, ale regularnie podróżują do rodziny w Polsce.  

Dokumenty, jakie należy przedłożyć to:

– zaświadczenie o wspólnym zameldowaniu z rodziną przez cały rok podatkowy, tak jak w przypadku zaświadczenia niezbędnego przy rozliczeniu z drugiej klasie podatkowej,

– akt małżeństwa/akt urodzenia sporządzony na druku unijnym lub przetłumaczony na język norweski lub angielski,

– potwierdzenia podróży w postaci biletów lub kart pokładowych. Poprawne potwierdzenia muszą zawierać trzy podstawowe informacje: dane podróżującego, trasę podróży oraz datę jej odbycia. W przypadku biletów promowych potwierdzenia powinny też zawierać cenę. Urząd uwzględnia wyłącznie podróże odbyte w danym roku podatkowym. Aby uzyskać prawo do rozliczenia w statusie pendler, należy odbyć przynajmniej 3 podróże w ciągu 12 miesięcy pobytu w Norwegii. Przez podróż urząd rozumie dwa przejazdy (Norwegia-Polska i Polska-Norwegia),

– dokumentacja potwierdzająca opłaty za zakwaterowanie w Norwegii w danym roku podatkowym. W przypadku osób, których pracodawca potrącał koszty najmu z pensji, wystarczy przygotować odcinki z pensji, na których widnieje wysokość potrącenia. W przypadku wynajmowanego mieszkania należy przedstawić aktualną umowę najmu podpisaną przez obie strony oraz potwierdzenia opłat za wynajem. Potwierdzenia powinny być w postaci opisanych przelewów – czyli takich, które w tytule zawierają informację o tym, że jest to opłata za mieszkanie (husleie, rent itd.). Opłaty powinny być także dokonywane bezpośrednio na numer konta właściciela lokalu, który widnieje w umowie. W rozliczeniu można również uwzględnić opłaty za prąd – aby odliczyć koszty związane z opłatami za energię elektryczną, należy przedstawić imienne potwierdzenia opłat za rachunki.

Rozpatrzenie korekty

Urząd rozpatruje odwołania podatkowe w ciągu kilku miesięcy. W razie jakichkolwiek wątpliwości podatnik proszony jest o dosłanie dodatkowych dokumentów, potwierdzających prawo do odpisów. Warto pamiętać o tym, że w przypadku wyniku mówiącego o konieczności dopłaty podatku, należy zapłacić wyliczoną przez urząd kwotę, mimo że wynik jest niepoprawny i istnieje możliwość złożenia korekty podatkowej. Niezapłacenie w terminie skutkuje naliczeniem przez urząd karnych odsetek. W przypadku pozytywnie rozpatrzonej korekty podatkowej różnica zostaje zwrócona płatnikowi. Jeśli jednak korekta podatkowa wpłynie negatywnie na wynik rozliczenia, podatnik zobowiązany jest do zwrotu nadwyżki, którą otrzymał w ramach zwrotu podatku, lub do dopłaty brakującej kwoty.


Tekst powstał we współpracy z firmą Multinor.
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Będziemy przetwarzać Twoje dane na zasadach opisanych w Polityce Prywatności. [pełna treść]
MojaNorwegia.pl