Podatki w Norwegii

Dlaczego warto posiadać konto w elektronicznym portalu urzędowym?

Udostępnij
na Facebooku
Dlaczego warto posiadać konto w elektronicznym portalu urzędowym?

E-bruker fotolia.com - royalty free

W Norwegii wiele urzędowych spraw można załatwić przez Internet. Dowiedz się, jakie korzyści niesie za sobą posiadanie konta w elektronicznym portalu urzędowym.
– Nie widzę sensu w posiadaniu konta w norweskich portalach urzędowych. Wszystkie pisma, w tym rozliczenie podatkowe, dostaję pocztą na papierze i zawsze moje odpowiedzi trafiały do urzędu na czas. – mówi pan Marek z Bergen.

Jednak w wielu przypadkach czas wysyłki może się bardzo wydłużyć, zwłaszcza w okresie masowego wysyłania zeznań podatkowych. W takich sytuacjach warto rozważyć możliwość elektronicznego dopełniania formalności z urzędami norweskimi. Korzystanie z elektronicznej wymiany informacji zaoszczędzi czas i pieniądze, a przy tym jest bardzo wygodne.

Co można załatwić elektronicznie?

W Norwegii większość oficjalnej korespondencji wysyła się drogą mailową, bądź za pomocą wiadomości na portalach. Kontakt z norweskim urzędami np. Skattetaten (Urząd Podatkowy) czy NAV, jest ułatwiony dzięki możliwości założenia konta użytkownika w elektronicznych systemach urzędowych.

Składanie wniosków, dosyłanie dokumentów, czy uzupełnianie danych osobowych wymaga wyłącznie kliku kliknięć. Ponadto nie musimy się obawiać, że poczta dotrze na zły adres, bądź wróci do nadawcy. Bardzo łatwo złożymy wniosek o różne świadczenia, poinformujemy także instytucję o zmianie adresu zamieszkania. Jako e-bruker (elektroniczny użytkownik) nie trzeba wychodzić z domu ani wydawać pieniędzy, aby rozliczyć się z podatku lub skontaktować z urzędem skarbowym.
Reklama

Altinn – norweski portal wymiany informacji

Dzięki dostępowi do konta na stronie altinn.no możemy wysyłać oraz otrzymywać oficjalną korespondencję z Urzędu Podatkowego (Skatteetaten). Posiadając własne konto użytkownika złożymy zeznanie podatkowe, zamówimy lub zmienimy kartę podatkową, sprawdzimy też, jakie składki odprowadza za nas pracodawca.

Portal Altinn przechowuje także dokumenty z poprzednich lat, co daje nam wgląd do własnego archiwum. Ponadto na stronie portalu można znaleźć wszystkie wnioski do Skatteetaen. Cała strona jest bardzo łatwa w obsłudze – wystarczy się zalogować i wybrać interesujące nas zagadnienie z listy.

Zostań elektronicznym użytkownikiem – to bardzo proste!

Aby zalogować się w tak zwanym ID-porten (port identyfikacji), potrzebny jest internetowy identyfikator. Można go uzyskać na kilka sposobów.

Pierwszy sposób to indywidualnie generowane kody PIN przypisane do Twojego numeru personalnego, które należy zamówić z portalu norweskiego urzędu zarządzania publicznego i e-administracji – Difi.

Kolejna popularna alternatywa to korzystanie z tokenu bankowego (BankID), czyli identyfikatora wydanego w Twoim banku. Jest to wygodne, gdyż korzystasz z urządzenia, którego używasz do logowania się do bankowości internetowej.

Trzecia możliwość to Buypass ID, do którego otrzymujesz kartę, czytnik oraz kod PIN – zestaw zamówisz z oficjalnej witryny Buypass.

Ostatnim sposobem jest Commfides, które jest rejestrowane na zabezpieczonym pen-drive (USB).

Każdy profil przypisano wyłącznie jednej osobie oraz zabezpieczono poprzez indywidualnie przydzielane kody służące do zalogowania. Dzięki temu mamy pewność, że osoby trzecie nie mają dostępu do informacji.
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Będziemy przetwarzać Twoje dane na zasadach opisanych w Polityce Prywatności. [pełna treść]
MojaNorwegia.pl