Jak przygotować firmę do zleceń w Norwegii

06.07.2015.
Jak przygotować firmę do zleceń w Norwegii

W serii artykułów chcielibyśmy opisać wymogi stawiane w różnych branżach przez norweskie prawo, a także zwyczaje i różnice kulturowe mogące mieć wpływ na powodzenie firmy na rynku norweskim.


Czy kilka lat pracy dla norweskiej firmy sprawi, że łatwiej będzie zaistnieć na tutejszym rynku? A może wystarczy być porządnym fachowcem z doświadczeniem z Polski? Załóżmy, że mamy i doświadczenie i siły przerobowe, a nawet jakiś kontrakt na oku. Co zrobić, żeby prowadzić firmę w Norwegii dłużej niż na czas przypadkowego zlecenia?


Koszty, koszty, koszty...


Kluczowa jest właściwa kalkulacja kosztów przed podpisaniem kontraktu. Jest to oczywiste, ale doświadczenie pokazuje, że wiele firm myśli o kosztach dopiero po sfinalizowaniu umowy. Zarówno firmy jednoosobowe (enkeltpersonforetak) jak i spółki kapitałowe (aksjeselskap) ponoszą koszty związane ze sprzętem, materiałami i administracją. W przypadku spółek kapitałowych istotne będą koszty utrzymania pracowników.

Dla oddziałów firm zagranicznych (NUF) ważne są z kolei koszty oddelegowania. Wszyscy powinni zainteresować się poniesieniem kosztów związanych z dodatkowymi ubezpieczeniami (forsikring), certyfikatami i autoryzacjami (godkjenning), a także BHP (HMS), czy przyzakładową służbą zdrowia (bedriftshelsetjeneste).

Rejestracja

 

Nikogo nie trzeba przekonywać jak ważna jest w Norwegii działalność zgodna z literą prawa. W Rejestrze Podmiotów Gospodarczych (Brønnøysund) każdy może sprawdzić, czy nasza firma jest zarejestrowana, czy ma obsługę księgową (regnskapsfører), czy jest zarejestrowana w rejestrze VAT (Merverdiavgiftsregisteret). Istnieją również rejestry dłużników i najdrobniejsze zaległości wobec np. dostawcy Internetu mogą zostać tam umieszczone.

Strona internetowa

 

Oczywiście warto zadbać o czytelną stronę internetową z opisem wykonanych projektów oraz ofertą. Strona zawierająca numer organizacyjny firmy, nazwę przedstawiciela lub biura księgowego, dane kontaktowe i informacje o certyfikatach uznawanych w krajach nordyckich uwiarygodni naszą działalność.

Zobowiązania podatkowe i płacowe


Norweska firma ma obowiązek odprowadzania podatków i rozliczania się z VAT. Podobne obowiązki spoczywają na firmach zagranicznych. Warto zaopatrzyć się w potwierdzenie o niezaleganiu z podatkami (skatteattest). Wszystkie firmy zobowiązane są do przestrzegania równych warunków płacy, czyli stawek minimalnych i pracy: przestrzegania norm BHP, czasu pracy i wypłaty świadczeń urlopowych. Wszystko to składa się na walkę z dumpingiem społecznym (sosial dumping). Jeśli w wypadku niezapowiedzianej kontroli lub ujawnienia nieprawidłowości wobec pracowników o naszej firmie zrobi się głośno, marne są szanse na zdobycie intratnych zleceń w przyszłości.

Certyfikaty, pozwolenia, identyfikatory


Bez wielu z nich w ogóle nie można legalnie działać na terenie Norwegii. Przykładem mogą być certyfikaty DSB wydawane elektrykom w celu uznania ich kwalifikacji z Polski. Również firmy sprzątające nie mogą prowadzić działalności bez uprzedniej rejestracji w Inspekcji Pracy (Arbeidstilsynet) i otrzymaniu zezwolenia.

Zarówno firmy sprzątające jak i budowlane zobowiązane są do wyposażenia pracowników w identyfikatory. Dotyczy to również firm zagranicznych. Firmy budowlane powinny zadbać o zdobycie Centralnej Autoryzacji Budowlanej (sentral godkjenning). Mogą ją otrzymać przedsiębiorstwa, które administracja budowlana w Norwegii uzna za przygotowane do przejęcia odpowiedzialności za wykonane projekty.

Znajomości, polecenia i opinie

 

Jeśli na froncie urzędowym, a także na polu księgowo-płacowym nasza firma jest bez zarzutu pozostaje jeszcze kwestia odpowiedniej reklamy. W Norwegii nadal najlepiej działa sieć znajomości i rekomendacje zadowolonych klientów. Zlecenie na zamówienie od znajomego potencjalnie otwiera drzwi do kolejnych projektów.

Nawet w Norwegii powinniśmy jednak zawsze pamiętać o podstawowych zasadach prowadzenia biznesu: umowy miejmy na piśmie, zapłatę przyjmujmy przelewem. Dzięki temu unikniemy podejrzeń o pracę na czarno. 

Sukces to mariaż renomy i przejrzystości


W niedalekiej przyszłości wszystkie firmy budowlane startujące do projektów w Norwegii będą dokładnie prześwietlane pod kątem legalnej działalności. Kontrolowane będą dokumenty techniczne, ale też księgowe, jak również zobowiązania wobec urzędów. Nie bez znaczenia będą przejrzyste kwestie pracownicze. Odpowiednia kalkulacja kosztów w połączeniu z krystaliczną opinią i nienagannie prowadzoną księgowością pozwoli na odniesienie sukcesu na rynku norweskim.

zdjęcie: fotolia - royalty free

Gość
Wyślij
Zmieniony ( 19.12.2017. )
 

Przydatne linki