Bedriftshelsetjeneste – przyzakładowa służba zdrowia |
Artykuł powstał we współpracy z firmą Novum Consulting AS | |
26.10.2015. | |
W serii artykułów dotyczących norweskiego BHP (HMS) wspominaliśmy o wymogu podpisania umowy z tzw. przyzakładową służbą zdrowia (bedriftshelsetjeneste – BHT).
Ze względu na coraz większe zainteresowanie problematyką bezpieczeństwa w firmach prowadzących działalność na terenie Norwegii, przedstawiamy nieco dokładniejsze informacje na temat BHT.
Kto musi współpracować?
W niektórych branżach ryzyko związane ze środowiskiem pracy jest znacznie większe niż w innych. Dotyczy to jak się można domyślić np. branży budowlanej, stoczniowej, ale także sprzątającej. Bez podpisanej umowy z BHT firma sprzątająca nie uzyska autoryzacji do prowadzenia działalności z Inspekcji Pracy (Arbeidstilsynet).
Czy moja firma także musi podpisać umowę z BHT?
Jeśli nie jesteśmy pewni, czy nasza działalność obliguje nas do podpisania umowy z BHT, najlepiej sprawdzić kod działalności naszej firmy (næringskoden) na stronach rejestru Brønnøysund. Kod ten porównujemy z kodem znajdującym się w Rozporządzeniu o organizacji i kierownictwie oraz współudziale pracowników (forskrift om organisering, ledelse og medvirkning). W § 13-1 Rozporządzenia widnieje tabela zawierająca kody wszystkich rodzajów działalności, gdzie wymagana jest umowa z BHT. I tak znajdziemy tu kody tak różnych form działalności jak np. kod 43 – specjalistyczna działalność budowlana i konstrukcyjna lub kod 75 – usługi weterynaryjne.
Jak znaleźć odpowiednią firmę BHT?
Odpowiedzialność za znalezienie autoryzowanej firmy BHT i podpisanie z nią umowy spoczywa na właścicielu przedsiębiorstwa. Z kolei firmy BHT muszą uzyskać autoryzację Norweskiej Inspekcji Pracy, aby legalnie prowadzić działalność. W celu zdobycia informacji na temat BHT w naszym regionie możemy skontaktować się z Inspekcją Pracy lub znaleźć przyzakładową służbę zdrowia w naszym regionie na stronach internetowych Inspekcji.
Ale czym właściwie zajmuje się BHT?
Przyzakładowa służba zdrowia ma za zadanie pomóc w działaniach na rzecz utworzenia bezpiecznych warunków pracy w naszej firmie. Zadania te powinny być określone w umowie, którą podpiszemy z BHT. Pracodawca powinien zadbać, aby przyzakładowa służba zdrowia m.in.:
• pomagała w planowaniu i wprowadzaniu zmian w pracy i środowisku pracy; • pomagała diagnozować środowisko pracy, między innymi dokonując wszelkich możliwych pomiarów i oceny ryzyka; • nadzorowała i kontrolowała zdrowie pracowników pod kontem warunków panujących w miejscu pracy; • pomagała dopasować pracę do potrzeb poszczególnych pracowników. Zazwyczaj firmy BHT pobierają roczny abonament od klientów. W jego ramach powinniśmy uzyskać porady i usługi jak najbardziej odpowiednie do rodzaju naszej działalności. Źródło: Arbeidstilsynet.no, Lovdata.no, Infotjenester.no |
|
Zmieniony ( 06.11.2017. ) |