Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

12
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Aktualności

Dlaczego musisz aktualizować swój adres w Norwegii?

Udostępnij
na Facebooku
Dlaczego musisz aktualizować swój adres w Norwegii?

 
Jeśli pracujesz i mieszkasz w Norwegii, pamiętaj aby zaktualizować adres w przypadku przeprowadzki lub dłuższego pobytu w innym miejscu, tak aby instytucje publiczne mogły skontaktować się z Tobą bez przeszkód.

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy bądź zwyczajnie zapomina o tym, że zmieniając miejsce zamieszkania należy koniecznie uaktualnić informację o adresie korespondencyjnym.


Po co aktualizować adres?


Zbliża się okres zeznań podatkowych - aktualny adres jest szczególnie istotny zwłaszcza dla tych, którzy nie korzystają z elektronicznej korespondencji i wszelkie dokumenty otrzymują na papierze.

Ale nie tylko:


Nawet jeśli zarejestrowałeś się na stronie Skatteetaten, a nie założyłeś konta e-użytkownika (e-bruker) na portalu altinn.no, wciąż część dokumentów od urzędu skarbowego przynosić Ci będzie listonosz.

Zmiana adresu zamieszkania
fot. Adam Łukasik/MultiNOR

Co więcej, niejednokrotnie zdarzyło się, że mimo założonego konta na altinn.no, podatnik otrzymał część dokumentów w formie papierowej. Chociaż norweski urząd skarbowy powinien wysyłać wszystko na konto internetowe, to zdarzają się pewne nieprawidłowości i możemy być zaskoczeni, znajdując ważne dokumenty w skrzynce zamiast na portalu.

Bez aktualnego adresu nie będziemy także w stanie zamówić nowych kodów, niezbędnych do zalogowania na portalu altinn.no - np. kody minID zamawia się przez internet i przychodzą one pocztą na adres zameldowania. Dopiero później można zamienić je na hasła dostarczane SMSem na telefon komórkowy.


Aktualizacja adresu pozwoli Ci uniknąć problemów z korespondencją urzędową. Złóż wniosek już teraz!


Zameldowanie


Jeśli niedawno przyjechałeś do Norwegii, pamiętaj o zameldowaniu - jak informuje Skatteetaten, jest to obowiązkiem każdego, kto będzie mieszkał w tym kraju co najmniej 6 miesięcy. Niemniej jednak podejmując pracę wcześniej, np. od razu po przyjeździe i załatwiając pewne sprawy urzędowe, można spotkać się z utrudnieniami, nie mając swojego zapisu w norweskiej księdze meldunkowej.

Kontakt z NAV


Podobnie jak Skatteetaten, norweski Urząd Pracy i Opieki Społecznej, czyli NAV także wymaga powiadamiania o wszelkich zmianach mogących mieć wpływ na kontaktowanie się z osobami pracującymi w Norwegii.

Gdy staramy się o świadczenia z NAV (np. zasiłek na dziecko, zasiłek dla bezrobotnych), urząd może nakazać nam zaktualizować adres, nie będąc co do niego pewnym - np., gdy nasze dokumenty mają różne adresy. Niespełniona prośba może skutkować decyzją odmowną i nie otrzymamy należnych nam świadczeń, ze względu na brakujące informacje. Na wykonanie tego NAV daje ograniczenie czasowe, o którym informuje w liście.

Zameldowanie
'Prosimy o zarejestrowanie norweskiego adresu zamieszkania, dodatkowego adresu w Norwegii lub polskiego adresu w rejestrze ewidencji ludności do dnia 15.01.15. NAV przypomina, że twoje podanie może zostać odrzucone z powodu brakujących informacji, jeśli nie odpowiesz przed upływem 15.01.15'

Zameldowanie dostępne dla wszystkich instytucji publicznych

Aby uniknąć problemów, można zarejestrować swój aktualny adres, do którego dostęp będą miały wszystkie instytucje publiczne, takie jak Skatteetaten i NAV. Wystarczy zmiana w jednym miejscu poprzez wypełnienie formularza rejestracyjnego - za prowadzenie rejestru ewidencji ludności (folkeregisteret) odpowiedzialny jest urząd podatkowy. Jeśli zmieniasz adres z jednego na drugi w obrębie Norwegii, przepisy mówią o konieczności wypełnienia tego obowiązku w ciągu 8 dni od przeprowadzki. W przypadku wyjazdu z Norwegii na dłużej niż 6 miesięcy należy to zgłosić jeszcze przed wyjazdem.

Zameldowanie
Jeśli przeprowadzasz się w obrębie Norwegii, musisz wysłać nam zawiadomienie o wprowadzeniu dni w ciągu 8 dni od momentu, w którym się wprowadziłeś.


Aktualizuj adres!



Zdjęcie frontowe: Adam Łukasik/MultiNOR


Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok