Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

5
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Kultura

Z ogona Norwegiana. Oda Krohg – malarka, księżniczka bohemy i femme fatale

Konstancja Suchanek

24 stycznia 2016 07:00

Udostępnij
na Facebooku
Z ogona Norwegiana. Oda Krohg – malarka, księżniczka bohemy i femme fatale

wikimedia.org - Christian Krohg - public domain

Choć Oda Krohg to przede wszystkim malarka, znana jest nie tylko ze swoich obrazów – Norwegowie nazywają ją księżniczką bohemy i największą femme fatale dziewiętnastego wieku.  Jej portret widnieje na ogonach samolotów Norwegian.
Choć nie zdobyła żadnego artystycznego wykształcenia, Oda Krohg malować nauczyła się bardzo szybko. Pomógł jej w tym ogromny talent oraz mąż-malarz, który od samego początku wspierał jej karierę artystyczną. Malowała przede wszystkim krajobrazy i portrety, a jej najbardziej znane dzieła to „Nad fiordem Christiania”, „Prenumerata Aftenposten” i „Z przyjęcia”.

Ale nie samymi obrazami zasłynęła. Norwegia zapamiętała ją przede wszystkim jako “księżniczkę bohemy” i skandalistkę.

Romans z nauczycielem

W 1883 roku, po zaledwie dwóch latach małżeństwa, Othilia Engelhart z domu Lasson wyprowadziła się razem z dwójką dzieci od swojego pierwszego męża. W tym samym roku zapisała się do prywatnej szkoły malarstwa dla kobiet, na której czele stał Christian Krohg.

Choć początkowo Christian miał uczyć Odę malarstwa, szybko stał się jej partnerem, a następnie mężem. W świat norweskiej bohemy wprowadzał ją stopniowo, ale skutecznie – po jakimś czasie okrzyknięto ją bohemską księżniczką. Wkrótce później urodziło się ich pierwsze dziecko, Nana. Pobrali się w 1888 roku, a w 1889 doczekali się kolejnego dziecka, Pera.

Kieruj własnym życiem i niczego nie żałuj

Christian był częścią środowiska artystycznego Bohema Christianii (dziś Oslo) i pragnął, aby jego ukochana do niego dołączyła. Członkowie Bohemy spędzali czas na wspólnych zabawach i tworzeniu sztuki, demonstrując pogardę dla konwenansów, norm społecznych i materializmu. Cenili sobie naturalizm, czyli przedstawianie rzeczywistości taką, jaką naprawdę jest. Walczyli o prawa kobiet i sprzyjali klasie robotniczej.

Przedstawiciele norweskiej bohemy przestrzegali też „Dziewięciu Przykazań Bohemy”. Ten „prawie dekalog” mówił między innymi o tym, że człowiek sam powinien kierować swoim życiem, kochać swoich rodziców i krewnych, nie wzniecać konfliktów o mniej niż pięć koron, gardzić wszystkimi rolnikami i niczego nie żałować.

„Chodzący burdel”

Oda Krohg stosowała się do wszystkich tych wskazówek. Przede wszystkim jednak sprzeciwiała się wszystkim zasadom narzucanym kobietom, które mówiły o tym, co kobiecie wypada, a czego robić nie powinna. Była więc zwolenniczką tzw. „wolnej miłości” – mówi się, że utrzymywała relacje seksualne ze wszystkimi mężczyznami norweskiej bohemy. W środowisku artystów w Oslo nazywano ją „chodzącym burdelem”. Pomimo tego do końca życia pozostała w związku małżeńskim z Christianem Krohgiem.

Flagowa postać

Małżeństwo Krohg miało wiele wspólnych wystaw, zarówno w kraju, jak i za granicą.
W tej chwili dzieła Ody podziwiać możemy między innymi w Galerii Narodowej, Muzeum Sztuki w Bergen, Miejskim Muzeum w Oslo, Muzeum Sztuki w Rogaland.

Norweski pisarz Ketil Bjørnstad napisał o niej powieść zatytułowaną Oda!.
Reklama
Gość
Wyślij


Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok