Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

11
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

11
Tych zadań nie potrafili rozwiązać studenci pielęgniarstwa

 
 
Prezentujemy pięć przykładowych zadań z egzaminu z obliczania dawek leków, jaki zdawali jesienią 2011 roku studenci pielęgniarstwa na Uniwersytecie w Stavanger. Mieli do dyspozycji kalkulatory. Mimo to połowa z nich oblała.


Pisaliśmy wczoraj o zagrażających zdrowiu i życiu pacjentów błędach, jakie popełniają norwescy studenci i absolwenci pielęgniarstwa. Kiedy przyjrzeć się bliżej z jakimi zadaniami sobie nie radzą, człowiek zaczyna się obawiać, czy idąc np. do szpitala faktycznie trafi pod opiekę fachowców.

Zadanie nr 1:

Pacjent ma otrzymać dawkę paracetamolu 1000 mg. Pojedyncza tabletka zawiera dawkę 250 mg. Ile tabletek powinien dostać pacjent?

Zadanie nr 2:

Dziecko o masie ciała 20 kg dostaje preparat Pinex® . Dziecko ma przyjmować go w stężeniu 12 mg na każdy kilogram masy ciała. Pojedyncza dawka jaką otrzymuje to 10 ml. preparatu. Jaka jest siła/stężenie preparatu w mg/ml.?

Zadanie nr 3:

Pacjentowi przepisano preparat Teovent®. Stężenie leku wynosi 6,5 mg/ml. Pacjent ma dostawać 13 mg leku na każdy kilogram masy ciała w ciągu doby i ilość ta ma zostać podzielona na trzy dawki. Pacjent waży 24 kg. Ile ml preparatu powinien otrzymać pacjent w każdej dawce?

Zadanie nr 4:

Pacjent ma dostać 1000 ml roztworu NaCl. Infuzja (podawanie dożylne, kroplówka) ma rozpocząć się o godzinie 12.20. Tempo infuzji ma wynosić 360 ml/godz. O której godzinie zakończy się podawanie kroplówki? Podaj odpowiedź w godzinach i pełnych minutach.

Zadanie nr 5:

10 ml koncentratu o stężeniu 50 mg/ml należy rozcieńczyć wodą tak, by uzyskać stężenie roztworu 1 mg/ml. Ile wody potrzeba, by uzyskać taki roztwór?


Do rozwiązania powyższych zadań powinna wystarczyć znajomość matematyki na poziomie szkoły podstawowej (chyba, że w ciągu ostatnich kilkunastu lat nastąpił aż tak drastyczny spadek poziomu nauczania). Zapewne większość czytelników bez trudu się z nimi uporała. Natomiast dla wielu norweskich studentów pielęgniarstwa stanowiły one barierę nie do pokonania.

Procent zdawalności egzaminów z dawkowania leków na kilku wiodących uczelniach kształcących pielęgniarki i pielęgniarzy w Norwegii kształtował się w ostatnich latach następująco:

Odsetek osób oblewających egzaminy z dawkowania leków:

Szkoła Wyższa w Południowym Trøndelagu (Høgskolen i Sør-Trøndelag)

2009

2010

2011

2012

30%

38%

40%

38%

Uniwersytet w Stavanger

2009

2010

2011

2012

47%

47%

49%

(brak danych)

Szkoła Wyższa w Bergen

2009

2010

2011

2012

29%

34%

26%

26%

Uniwersytet w Oslo

2009

2010

2011

2012

64%

56%

58%

51%

Jak widać, najlepiej wypadła Szkoła Wyższa w Bergen, a najgorzej uniwersytet w Oslo.

Czyli: jeśli już wpadać w ręce łapiduchów, to najlepiej tych kształconych na zachodzie Norwegii ;)


Rozwiązania zadań:

1: 4 tabletki.

2: 24 mg/ml.

3: 16 ml w każdej dawce.

4: O 15:07.

5: 490 ml.



Na podstawie: Aftenposten, DBH oraz danych placówek edukacyjnych






Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


Beata F.

02-10-2013 22:35

Witaj.

Nie da sie ukryc ze w Norwegii studia pielegniarskie wybiaraja ludzie z dosc niska srednia, a na dodatek poziom nauczania w Norwegii jest
troszke nizszy niz w Polsce
W dodatku wszyskie szpitale odnotowuja odwieczny brak pielegniarek co jest duzym problem i dzieki temu studentow pielegniarstwa
obarcza sie wieloma innymi i dodatkowymi obowiazkami zapominajac o tym jak wazna jest praktyka.

Miejmy nadzieje ze to sie zmieni za czasow Nowego Rzadu ))

Pozdrawiam

Sylwia Jankowska

02-10-2013 21:52

Jestem studentką pielęgniarstwa Uniwersytetu Medycznego w Łodzi, na artykuł trafiłam przez przypadek i postanowiłam z ciekawości rozwiązać zadania. Powiem szczerze, że są to jedne z najbanalniejszych zadań na jakie trafiłam w ciągu mojej nauki. Nie ukrywam że wiele osób ma problem z obliczaniem dawek ale z reguły nabywają tej umiejętności podczas praktyk. To jest podstawa, która wymagana jest na co dzień. Nikt nie prześlizgnie się przez studia nie potrafiąc obliczyć zleconej dawki. Nie wiem jak to wygląda na innych uczelniach ale domyślam się że podobnie.

ppp ppp

11-09-2013 07:46

do :
robert14421

pacjent ma dostawac 13 mg na kazdy kg masy ciala(jego masa to 24 kg) tzn na odbe ma dostawac 13 x 24 =312 mg.

dawka dobowa ma byc podawana w trzech dawakach
tj
312/3=104 mg (na pojedyncza dawke)

teraz liczymy ile ml leku o stezeniu 6,5 mg/ml zawiera te 104 mg
to znaczy 104/6,5=16 ml

nie ma w tych zadaniach nic trudnego i wszystkie mozna rozwiazac w max 10 min-poziom liceum

Barbara Liwo

10-09-2013 12:54

Ad. zadania trzeciego.
Faktycznie, zgubiło się stężenie: 6,5 mg/ml
A rozwiązanie się zgadza.
Łączna dawka jaką pacjent ma przyjąć na dobę to 13 mg x 24 (masa ciała) = 312 mg.
Łączna dawka dobowa w ml: 312 mg : 6,5 mg/ml = 48 ml
Mają być trzy dawki na dobę, czyli: 48 ml : 3 = 16 ml.
Wszystko gra

Robert Wesołowski

10-09-2013 12:27

Z tego tłumaczenia wynika że 1|1

S M

10-09-2013 12:27

3=104ml. ups

pati muzia

10-09-2013 12:05

6,5 bo to po norwesku ,ciekawe jak bedzie po polsku

Prz Jar

10-09-2013 12:00

Bo to jest typowe tłumaczenie tutejszych artykułów na PL
Przez bardzo profesjonalne panie redaktor
A w zadaniu trzecim zapomniano napisać ze stężenie wynosi 6,5

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok