Reklamy bez chudych modelek? Trondheim chce walczyć z presją idealnego wyglądu
Radni Trondheim nie chcą, by w ich mieście wywieszane były reklamy pokazujące zbyt mocno przerobiony wizerunek ludzkiego ciała fotolia.com - royalty free
„Nie” dla presji idealnego ciała
– Nie chcemy oglądać zdjęć, na których modelki mają nienaturalnie wąską talię i chude nogi. Jako gmina nie zgadzamy się z przekazem, który niesie za sobą tego typu reklama – mówi Ottar Michelsen, jeden z lewicowych polityków działających w radzie miasta.
– Branża reklamowa przez zbyt długi czas miała dużo wolności. To, co zrobiono w Trondheim to jedynie mała część w całej układance, ale jest to niezwykle ważny element walki z uprzedmiotowieniem. Myślę, że inne kraje, takie jak np. Wielka Brytania, też powinny pójść w ślady tego norweskiego miasta – mówi Caitlin Roper, lider kampanii przeciwko uprzedmiotowieniu kobiet prowadzonej przez Collective Shout.
Zakaz nic nie da
– To jasne, że należy walczyć z uprzedmiotowieniem, ale ciężko będzie egzekwować szanowanie wprowadzanych przez miasto zasad. Najpierw musielibyśmy stworzyć szczegółowe reguły dotyczące odpowiedniego zdjęcia, a to dołożyłoby gminie dodatkowej pracy – uważa Yngve Brox z partii Høyre.
Znajdźmy pozytywne strony reklamy
– Reklama jest dosłownie wszędzie. Nie da się więc ukryć, że ma duży wpływ na nasze życie. Wiele osób dąży do wzorców przekazywanych w reklamach - bajkowego wyglądu, cudownego życia pozbawionego codziennych problemów. W drastycznych przypadkach taka pogoń faktycznie może być przyczyną złego samopoczucia, nieakceptowania siebie i tego, że mój wygląd odbiega od obrazu, który widzę w reklamie. Wbrew pozorom, takie przypadki nie występują aż tak często, jakby mogło się zdawać – mówi psycholog.
Reklamy pokazujące wyłącznie „pięknych” ludzi, mogą utrwalać pewne wzorce lub stereotypy. Z drugiej strony nieskazitelni modele i modelki nie zawsze muszą wzbudzać negatywne emocje.
– Reklama może mieć również pozytywne działanie, na przykład może mobilizować ludzi do dbania o siebie, o swój wizerunek i ciało. Warto spojrzeć na nią również z pozytywnej strony – dodaje.
To może Cię zainteresować