Kupić czy wynająć - oto jest pytanie!
Coraz więcej osób decyduje się na wynajmowanie, a nie kupno samochodu. Liczba osób prywatnych, biorących auto w leasing, zwiększyła się w ubiegłym roku aż o 18%.
Wynajmij Pan auto. Tanio!
"Okazja! Nowy model Volvo! Kampania olimpijska, Teraz wynajem za jedynie 1858 koron miesięcznie!"
Ogłoszenia, kuszące niskimi miesięcznymi kosztami auta w leasingu stały się codziennością i coraz więcej klientów decyduje się nie na kupno samochodu, lecz na jego wynajmowanie.
- Zgadza się, leasing konsumencki zdarza się teraz dużo częściej, niż kilka lat temu. Tendencja jest wzrostowa - mówi kierownik sprzedaży salonu Bilia Fornebu, Peter Gutierrez.
W roku 2013 ponad 40% leasingowanych aut wynajmowanych było przez osoby prywatne. W roku 2010 odsetek ten wynosił 33%.
Rynek w trakcie zmian
Trzecią pod względem popularności marką samochodu w Norwegii było w ubiegłym roku Volvo. Jej udział w rynku to 8,3%. Niemal 60% spośród 11 863 samochodów Volvo zarejestrowanych w Norwegii w 2013 roku zostało zarejestrowanych na firmy, w czym mieści się też leasing dla klientów indywidualnych (firm jednoosobowych). Ponadto w szeregu anonsów Volvo oferuje także auta w leasingu dla osób prywatnych.
- Chodzi o to, by zaoferować produkt, na który jest na rynku popyt. To nie my go tworzymy. To po prostu obszar rynku, który się dynamicznie rozwija - mówi Øystein Herland, dyrektor administracyjny Volvo Personbiler Norge.
Stabilne opłaty
Powodów, dla których leasing staje się coraz popularniejszy, jest kilka:
- Część klientów, zwłaszcza tych młodszych, preferuje stabilną miesięczną kwotę za wynajem auta, a nie odczuwa tak wielkiej potrzeby jego posiadania. Dawna kultura, oparta o posiadanie czegoś na własność, a nie wynajmowanie tego, ulega daleko idącym zmianom. Oceniam, że w ciągu trzech lat nasza sprzedaż dla osób prywatnych będzie składała się w 70-80% z umów na leasing konsumencki - mówi Herland.
Największy norweski koncern samochodowy, Møllergruppen, również zauważa wzrost popularności leasingu konsumenckiego. Volkswagen Møller Bilfinans zajmuje drugie po banku Santander miejsce w Norwegii, jeśli chodzi o liczbę leasingowanych aut. 10 440 spośród 17 605 kontraktów, jakie spółka zawarła w ubiegłym roku, było umowami leasingowymi. Rok ten był też najlepszym rokiem spółki: jej wynik finansowy wyniósł 188 milionów koron.
- Po kryzysie finansowym nastąpił rozkwit leasingu konsumenckiego, ale myślę że utrzyma się on na tym poziomie, jaki już został osiągnięty. Nasza firma nie ma planów jakiegoś szczególnego stawiania na ten rodzaj umów w przyszłości - mówi Stein Ivan Solbakken, prezes Volkswagen Møller Bilfinans.
reklama
Zapytaj o kredyt na samochód w Norwegii >>
Sprawdź koszty łączne
Intensywne promowanie leasingu dla osób prywatnych sprawiło, że sprawą zainteresował się Rzecznik Praw Konsumentów (Forbrukerombudet).
wikipedia.org
- Powodem, dla którego postanowiliśmy przyjrzeć się umowom leasingowym z osobami prywatnymi jest gwałtowny rozwój tego rynku w ostatnich latach. Eksponowanie wybranych elementów ceny może bardzo łatwo stać się zwodnicze, jeśli klient nie będzie świadomy kosztów całkowitych - mówi Jo T. Gjedrem z biura Rzecznika. - Najważniejsze jest to, by warunki były jasne i przejrzyste, a konsument otrzymał informacje, które powinien dostać od sprzedawcy. Kiedy oprocentowanie jest niskie, łatwo skoncentrować się tylko na tym, podczas gdy niekoniecznie daje to wyczerpującą informację o łącznych kosztach.
Porównanie
Oto porównanie na kilku przykładach łącznych kosztów leasingu prywatnego auta w okresie trzech lat oraz kupna samochodu.
|
PRZYKŁAD 1 |
PRZYKŁAD 2 |
Leasing konsumencki |
|
|
Miesięczna rata leasingu |
2 300 |
1 858 |
Opłata wstępna (z vat) |
3 700 |
3 700 |
Opłata miesięczna (z vat) |
100 |
100 |
Podatek drogowy (årsavgift) |
2 995 |
2 995 |
Zaliczka/Czynsz inicjalny |
40 000 |
40 000 |
Ustalona liczba kilometrówna rok |
15 000 |
15 000 |
Faktyczna liczba przejechanych kilometróww ciąguroku |
15 000 |
17 500 |
Cena za dodatkowe kilometry |
2,0 |
2,0 |
Opłata dodatkowa na koniec okresu leasingowania |
0 |
0 |
Koszty łączne za 3 lata |
141 331 |
130 419 |
|
|
|
Kupno (na kredyt samochodowy ) |
|
|
Cena samochodu |
300 000 |
320 000 |
Kapitał własny |
40 000 |
40 000 |
Koszt ustanowienia kredytu |
2 000 |
2 000 |
Odsetki (utracone odsetki depozytowe/kredytowe) |
3,00% |
3,00% |
Opłata okresowa za obsługę kredytu (co miesiąc) |
50 |
50 |
Podatek drogowy (årsavgift) |
2 995 |
2 995 |
Spadek wartości auta po 3 latach |
36% |
36% |
Wartość rynkowa po 3 latach |
192 000 |
204 800 |
Koszty łączne za 3 lata |
127 253 |
135 540 |
|
|
|
Różnica kosztów (koszty łączne leasingu - koszty łączne zakupu auta na kredyt) |
14 079
|
- 5 121 |
W przykładzie pierwszym po trzech latach okazuje się, że wydatki związane z leasingowaniem auta były o 14079 koron wyższe, niż wydatki związane z zakupem auta na kredyt (wkład własny, zapłacone dotąd raty). Natomiast po tych trzech latach osoba wynajmująca auto zostaje z niczym (chyba że umowa przewiduje możliwość wykupu leasingowanego auta), natomiast osoba która zakupiła samochód, może go sprzedać.
reklama
Zapytaj o kredyt na samochód w Norwegii >>
W przypadku drugim, do którego wykorzystaliśmy przytoczoną na początku artykułu miesięczną opłatę leasingową z reklamy za to podaliśmy większą liczbę przejechanych kilometrów, niż wynikało z umowy, a także wzięliśmy wyższą cenę samochodu kupowanego, okazuje się, że koszty związane z leasingowaniem auta przez trzy lata były o 5121 koron niższe, niż koszty zakupu samochodu na kredyt. Podobnie jednak jak w przykładzie 1., po trzech latach osoba wynajmująca auto nie ma nic, natomiast osoba, która samochód kupiła, może go sprzedać.
Kalkulator, pozwalający wyliczyć koszty leasingu prywatnego oraz zakupu auta na kredyt, można znaleźć na tej stronie.
Wady i zalety leasingu prywatnego
Zalety |
Wady |
+ Wiadomo, jak dużo trzeba będzie płacić przez 3 lata, + Nie trzeba martwić się o sprzedaż auta po 3 latach - brak ryzyka związanego z większym niż zakładany spadkiem wartości + Osoba biorąca auto w leasing konsumencki nie wiąże kapitału (nie licząc zaliczki) |
- Trzeba zmieniać auto co 3 lata, gdyż taki jest z reguły standardowy okres leasingu, - Przejechanie większej ilości kilometrów, niż ustalono w umowie wiąże się z dodatkowymi kosztami, - Jeśli będzie się jeździło mniej, niż ustalona liczba kilometrów, nie otrzyma się zwrotu pieniędzy, - Ryzyko dodatkowych opłat na koniec okresu leasingu, jeśli auto będzie bardziej zużyte, niż powinno się zużyć w wyniku normalnego użytkowania, lub też jeśli będzie uszkodzone. |
reklama
Zapytaj o kredyt na samochód w Norwegii >>
Źródło: DagensNæringsliv, zdjęcie frontowe: pixabay.com
To może Cię zainteresować