7 na 10 pacjentów nie otrzymuje odszkodowania
fotolia.com - royalty free
Raport opublikowany w czwartek przez Ministerstwo Zdrowia ujawnił, że Norwegia wydała prawie miliard koron na odszkodowania dla pacjentów, którzy ucierpieli w wyniku błędu lekarza.
W czwartek 26 stycznia wydział ds. odszkodowań pacjentów (Norsk pasientskadeerstatning), który działa w ramach Ministerstwa Zdrowia, opublikował raport dotyczący kwot wypłaconych poszkodowanym w wyniku błędu lekarskiego w 2016 roku.
Raport ujawnia, że wnioski o odszkodowanie złożyło 6 629 pacjentów i ich rodziny. Po rozpatrzeniu tych spraw, wydział wypłacił w sumie 987 milionów koron w ramach odszkodowań za błędy lekarskie. To wzrost o 6 proc. w porównaniu z 2015 rokiem.
Dyrektor wydziału, Rolf Gunnar Jørstad, twierdzi, że wyższa kwota odszkodowań wynika z faktu, że wydziałowi udało się zakończyć więcej spraw o odszkodowanie niż w roku poprzednim.
7 na 10 osób nie otrzymało odszkodowania
Mimo że w 2016 wnioski złożyło ponad 6 tys. pacjentów, to aż 7 na 10 osób nie otrzymało jakiejkolwiek finansowej rekompensaty.
Najczęściej wnioski pacjentów o odszkodowanie dotyczyły: uszczerbku na zdrowiu w kontakcie ze służbą zdrowia, a także błędu lekarskiego.
Najgorzej z ortopedią i onkologią
Największe kwoty odszkodowań wypłacono pacjentom: ortopedii (245 milionów koron) i onkologii (182 miliony koron). Tuż za nimi znalazły się odszkodowania za błędy popełnione podczas porodów (67 milionów koron), a także zabiegów chirurgicznych związanych z gastroenterologią (58 milionów koron).
Na co trafiają pieniądze z odszkodowań?
Według informacji podanych przez Norsk pasientskadeerstatning, większość pieniędzy z odszkodowań trafia na bieżące i najważniejsze wydatki, np. remont domu, koszty dojazdu do szpitala i na rehabilitację czy sprzętu medycznego. Jedna piąta odszkodowań to kompensacja za trwały uszczerbek na zdrowiu, czyli niepełnosprawność w min. 15 proc.
– Odszkodowania mają zapewnić pacjentom ekonomiczne wsparcie, które mogliby sobie sami zapewnić, gdyby nie uszczerbek na zdrowiu – tłumaczy Jørstad.
„Za mało osób zna swoje prawa”
Zdaniem przewodniczącej związku pacjentów (Pasientombud) w Oslo i Akershus, Anne-Lise Kristiansen, nadal za mało chorych wie, kiedy może się ubiegać o odszkodowanie.
– Obowiązkiem personelu medycznego jest powiadomienie pacjenta o prawie do ubiegania się o odszkodowanie, w przypadku gdy pójdzie coś nie tak – mówi Kristiansen.