Wyjeżdżasz do Polski na wakacje? Pamiętaj o ubezpieczeniu
Pamiętaj o ubezpieczeniu zdrowotnym podczas wyjazdu na wakacje. Fot. fotolia - royalty free
Norweskie ubezpieczenie za granicą
Polscy pracownicy w Norwegii mogą otrzymać jeden z trzech różnych dokumentów, zależnie od rodzaju przysługującego ubezpieczenia: Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ), druk E-106 lub druk E-109. Każde z tych zaświadczeń obejmuje inny rodzaj ubezpieczenia, o którym dowiesz się w dalszej części artykułu. Warunkiem otrzymania zaświadczeń jest odprowadzanie podatku dochodowego w Norwegii (lub podatku od zasiłków, np. dagpenger).
Karta EKUZ – kiedy warto?
Kartę zamawia się na dwa różne sposoby – zależnie od Twojego statusu w Norwegii. Jeżeli otrzymałeś stały numer personalny (norw. fødselsnummer), wystarczy wysłać zgłoszenie elektronicznie, korzystając z dostępu do e-brukera. Natomiast w przypadku, kiedy posiadasz tymczasowy numer personalny (D-nummer), należy osobiście skontaktować się z urzędem. Po przyjętym wniosku HELFO wyśle kartę na adres korespondencyjny zarejestrowany w norweskim rejestrze ludności. Karta EKUZ wydawana jest na okres do trzech lat.
Druki E-106 i E-109
Jeżeli HELFO przyzna Ci druk E-106 lub E-109, otrzymasz pocztą dwa egzemplarze. Należy się udać do Twojego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia w Polsce i przedłożyć tam te druki. Urząd opieczętuje Twoje zaświadczenia, zachowując jeden egzemplarz. Od tej chwili Ty i/lub Twoja rodzina macie prawo korzystać z polskiej opieki zdrowotnej. Pamiętaj, aby po powrocie do Norwegii, odesłać drugi egzemplarz z powrotem do HELFO.
Pamiętając o załatwieniu dokumentów przed wyjazdem, zaoszczędzisz sobie kosztów i zmartwień w razie nagłego zdarzenia.
To może Cię zainteresować