Strona korzysta z plików cookies

w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Przejdź do serwisu

Pozostało jeszcze:

7
DNI

do zakończenia rozliczeń podatkowych w Norwegii

Rozlicz podatek

Transport i komunikacja

Zima zaskoczy kierowców?

Udostępnij
na Facebooku
4
Zima zaskoczy kierowców?


Jakie w Norwegii obowiązują przepisy dotyczące wymiany opon na zimowe? O czym kierowcy muszą pamiętać przygotowując się do zimy? Kilka rad.


Zimy w Norwegii nie są już tak srogie jak kiedyś, mówi Włodzimierz Korycki, pracownik Centrum Gummiservice w Lørenskog, ale kolejki w warsztacie nadal się zdarzają.

- 4-5 lat temu mrozy były inne - mówi Korycki - Zima złagodniała, nie zawsze więc będą potrzebne kolce.

Ale warto zgłosić się wcześniej, żeby wymienić opony na zimowe. Zimowe ogumienie obowiązuje od 1 listopada, ale Korycki radzi zjawić się w warsztacie już w październiku, żeby uniknąć kolejek. Na letnich oponach możemy się "przejechać".

- Jeśli auto jest ubezpieczone w Norwegii, to w razie wypadku ubezpieczyciel nie pokryje kosztów - mówi Korycki.

Opona oponie nierówna


Zimą można korzystać z dwóch rodzajów opon - zimowych normalnych oraz tych z kolcami. Należy jednak pamiętać, że nie wszystkie opony pasują do każdego samochodu. Każdy użytkownik auta zarejestrowanego w Norwegii może łatwo sprawdzić, jaki rozmiar opon jest zalecany do jego auta. Na tej stronie wpisujecie numer rejestracyjny samochodu i otrzymujecie wykaz pasujących części zamiennych.

Podobnie działają sklepy internetowe. Wystarczy podać numer rejestracyjny, aby wyświetliły nam się opony w rozmiarze przeznaczonym dla naszego auta.

Ważny jest bieżnik


Głębokość bieżnika, niezależnie od typu opon zimowych, musi wynosić minimum 3 mm. W przypadku pojazdów ciężarowych (powyżej 3 500 kg), głębokość rzeźby zimowego bieżnika musi być wyższa niż 5 mm (w oponach letnich głębokość bieżnika zaczyna się od 1,6 mm).

Ile zapłacimy za wymianę opon? Zależy gdzie. W warsztatach z wszystkimi wymaganymi pozwoleniami średnia cena to 400-500 koron. W AS Centrum Gummiservice koszt wymiany opony to właśnie 400 - 500 koron za koło, a zdjęcie z koła i założenie na felgę wyniesie nas 1000 - 1200 koron.

W Norwegii nie ma obowiązku wymiany opon na letnie, można korzystać z opon zimowych cały rok. Nie jest to jednak dobrym pomysłem, bo guma z której są zrobione opony letnie jest nieco inna od tej w oponach zimowych i może powodować dyskomfortu jazdy latem.

opony z kolcami
Opony z kocami
foto: MN

Kolce kosztują


Kolce, czyli piggdekk, przydadzą się w górzystych terenach, ale kierowcy w okolicach Oslo nie muszą sobie nimi zawracać głowy. Są też miejsca, gdzie po prostu nie należy ich używać.

- Niektórzy Polacy po przyjeździe do Norwegii zakładają kolce bez sensu - uważa Korycki - Ktoś, kto korzysta z autostrady pod Oslo na pewno ich nie potrzebuje.

Szacuje, że około 10 proc. jego klientów decyduje się na kolce. Trzeba też pamiętać, że jeśli korzystamy z opon z kolcami, to wszystkie koła pojazdu muszą być w nie wyposażone, a okres, kiedy można ich używać, jest regulowany.

Zgodnie z przepisami, w południowej i środkowej Norwegii nie wolno korzystać z łańcuchów i opon z kolcami w okresie od pierwszego poniedziałku po drugim dniu Świąt Wielkanocnych do 31 października. W Nordland, Troms i Finnmarku okres korzystania z tego typu opon jest nieco inny: trwa od 1 maja do 15 października.

W gminach Oslo, Bergen, Stavanger oraz Trondheim korzystanie z opon z kolcami jest płatne (tzw. piggdekkgebyr). Opłata dzienna za jeden samochód wynosi 30 koron, miesięczna 400 koron, za sezon 1200 koron. Opłaty za jazdę z kolcami można uiścić w internecie na stronach gmin lub w wybranych lokacjach, np. w automatach przy stacji benzynowej. Listy wybranych lokacji powinny znajdować się na stronach internetowych gmin.

W przypadku pojazdów powyżej 3 500 kg opłata za opony z kolcami jest dwukrotnie wyższa. Za nieuiszczenie piggdekkgebyr grozi z kolei 750 koron kary, a za nielegalną jazdę z oponami z kolcami grozi 1 000 koron grzywny.

opony z łańcuchami
Opony z łańcuchami
foto: MN

Ciężarówka z łańcuchami


Pojazdy ciężarowe muszą być wyposażone w łańcuchy na wypadek śniegu.

Pojazd silnikowy powyżej 3 500 kg musi być wyposażony w co najmniej 3 łańcuchy - jeden do kół przednich, dwa do kół napędowych. Pociąg drogowy (pojazd silnikowy powyżej 3 500 kg plus przyczepa) musi mieć minimum 7 łańcuchów - jeden do kół przednich, 4 do kół napędowych pojazdu silnikowego i dwa do kół przyczepy.

W warunkach śnieżnych korzystanie z łańcuchów nie jest ograniczone żadnymi datami.

Trzeba natomiast pamiętać o datach wymianie opon na zimowe - jeśli po upływie 1 listopada opony pojazdu ciężkiego nie będą miały wymaganej minimalnej głębokości rzeźby bieżnika, kierowcy grozi 750 koron grzywny za każdą oponę.


Źródła: naf.no, lovdata.no, vegvesen.no
Zdjęcie frontowe: MN
Reklama
Gość
Wyślij
Komentarze:
Od najnowszych
Od najstarszych
Od najnowszych


Dave Sandnes

24-09-2015 10:37

Od kiedy korzystanie z opon z kolcami w gminie W Stavanger jest płatne?

bokws

23-09-2015 22:22

Za 4 kola oczywiscie

bokws

23-09-2015 22:20

W N-con wymiana + wyważanie 600kr (+VAT) z wywazaniem

michal ciereszko

23-09-2015 20:50

w stavanger nie trzeba uiszczac zadnej oplaty aby jezdzic zima na oponach z kolcami

Reklama
Facebook Messenger YouTube Instagram TikTok